Binnen de Jeugd-GGZ is vaak sprake van therapieontrouw, no-shows en vroegtijdige uitval. Zorgbehoeftegericht werken biedt kansen om de werkrelatie tussen patiënt en zorgverleners te versterken en de hiervoor genoemde problemen te verminderen. Binnen het zorgbehoeftegericht werken wordt de focus gelegd op het begrijpen van de problemen op de verschillende levensgebieden van de patiënt en diens ervaren zorgbehoeften. LEERDOELEN Na het lezen van dit artikel: • weet u wat zorgbehoeftegericht werken inhoudt; • weet u het belang van het adequaat omgaan met verschillen in perspectief tussen patiënt, zorgverlener en naasten op ervaren problemen en gerelateerde zorgbehoeften; • weet u hoe schematische voorstellingen en patiëntgerichte communicatietechnieken een bijdrage kunnen leveren aan het debat over de perspectieven op zorgbehoeften van de patiënt; • kunt u als verpleegkundig specialist uw leiderschap inzetten om de kennis en betrokkenheid van uw directe collega’s met betrekking tot zorgbehoeftegericht werken te vergroten.
DOCUMENT
Wat bedoelen studenten als zij spreken over een goede sfeer, als zij over het werken in het Open Space Atelier (OSA) vertellen?
DOCUMENT
Deze studie gaat over de vraag wat dit gedwongen kader betekent voor de onderlinge samenwerking tussen reclasseringscliënten en reclasseringswerkers. De onderlinge doelgerichte samenwerking tussen cliënten en reclasseringswerkers wordt hier aangeduid met de term ‘werkalliantie’. Bij hulp en begeleiding in vrijwillig kader is er onder onderzoekers algemene overeenstemming over de kenmerken en het belang van een goede kwaliteit werkalliantie voor het bereiken van de gezamenlijke doelen. Bij bemoeienis in het gedwongen kader, zoals reclasseringstoezicht, is dit nog veel minder duidelijk. Is er sprake van specifieke kenmerken van de werkalliantie in gedwongen kader? En zo ja, welke zijn dat? En wat is het belang van deze kenmerken voor het verloop en de afronding van het reclasseringscontact? Dat zijn de leidende vragen bij dit onderzoek.
DOCUMENT