In this paper we describe values in mathematics education in the Netherlands, in a context where both government and teachers are merely focused on test results. At the same time, newly proposed core goals emphasise mathematics education’s socializing function. These new core goals also focus on mathematical attitudes and relating mathematics and the world outside school. This paper describes an exploration to come to a model that can be used to both clarify the role of values in mathematics education and can be used to design education that aligns with this value-oriented character. We present the development of this model as it evolved in discussions with experts such as teacher educators, mathematics specialists, and primary school teachers. It developed from a linear model, via an adapted version making it too complex, to a model that is more focused on the relation between the main elements. The final model represents relations between ‘mathematics’, ‘values’, and ‘the world’ and names the connections between these aspects ‘mathematical literacy’, ‘citizenship’, and ‘value-based mathematics’. By developing this model, we experienced that its use shifted from a descriptive model, via a model that helps communicating about value based mathematics to a mental model. The final model can be used for future design research, where the first step will be establishing the present status of values in mathematics education.
DOCUMENT
Sinds de introductie van geavanceerde biometrische technologieën is de verwerking van biometrische gegevens een steeds vaker besproken onderwerp geworden. Biometrische gegevens, zoals vingerafdrukken, gezichtsherkenning en irisscans, worden gebruikt in verschillende toepassingen, zowel in de private als publieke sector. Deze technologieën kunnen de veiligheid en efficiëntie van identificatieprocessen aanzienlijk verbeteren, maar roepen ook belangrijke vragen op over privacy en gegevensbescherming. Dit beroepsproduct brengt deze aandachtspunten in beeld en voorziet in een checklist indien u gebruik wilt maken van biometrische gegevens. Disclaimer:De afstudeeropdracht wordt uitgevoerd door een vierdejaarsstudent in het kader van zijn/haar afstuderen bij het Instituut voor Rechtenstudies. De student levert een juridisch beroepsproduct op en doet daartoe onderzoek. De student wordt tijdens de uitvoering van zijn/haar afstudeeropdracht begeleid door een afstudeercoach. De inspanningen van de student en de afstudeercoach zijn erop gericht om een zo goed mogelijk beroepsproduct op te leveren. Dit moet opgevat worden als een product van een (vierdejaars)student en niet van een juridische professional. Mocht ondanks de geleverde inspanningen de informatie of de inhoud van het beroepsproduct onvolledig en/of onjuist zijn, dan kunnen de Hanzehogeschool Groningen, het Instituut voor Rechtenstudies, individuele medewerkers en de student daarvoor geen aansprakelijkheid aanvaarden.
DOCUMENT
De zwemschool Instituut voor Sportstudies heeft over de afgelopen jaren een database opgebouwd met gegevens van kinderen die hun diploma hebben gehaald bij de zwemschool. Deze gegevens zijn geanonimiseerd en geanalyseerd om inzicht te verkrijgen in de duur van de zwemles en welke factoren samenhangen met de duur van de zwemles.
DOCUMENT
Gegevens leren je wat er met een patiënt aan de hand is, of er sprake is van bepaalde risico’s, hoe de patiënt zijn of haar situatie ervaart maar ook hoe ernstig of dringend een situatie is. Als verpleegkundige verzamel je gegevens niet op één moment maar continue. Aan de hand van gegevens en de interpretatie ervan maak je keuzes en neem je besluiten. Van verpleegkundigen wordt verwacht dat zij kritisch zijn in het verzamelen van gegevens en het gebruik van meetinstrumenten. Aan de hand van de interpretatie van gegevens kom je tot een probleemstelling, als het ware een ultrakorte samenvatting van gegevens. Vaak worden probleemstellingen opgeschreven als patiëntproblemen of verpleegkundige diagnosen. We bespreken wat een diagnose precies is, wat het belang van inzicht in de oorzaken is en het belang van inzicht in de verwachtingen over het beloop van een probleem.
LINK
In opdracht van het Veiligheidshuis Regio Utrecht zijn de justitiële registraties van de personen die op de Top X lijst staan geanalyseerd. Zowel bij de politie als bij het Openbaar Ministerie zijn gegevens verzameld over de personen die op 15 augustus 2015 op de Top X lijst van de regio stonden. De Top X lijst bestond op die datum uit 250 personen.
DOCUMENT
Waar in verschillende landen al voortvarend wordt gewerkt met (varianten van) de persoonlijke gezondheidsomgeving (pgo), blijft Nederland achter. De overheid moet de regie oppakken en zorgverleners moeten stappen gaan zetten.
DOCUMENT
Als gevolg van ontwikkelingen in het sociale en zorgdomein, zoals de decentralisatie van zorgtaken naar gemeenten en de ‘terug naar de wijk’-beweging vanuit de ggz, is de noodzaak ontstaan om op lokaal niveau met politie en lokale partners vanuit verschillende domeinen samen te werken om overlast te verminderen en te voorkomen. Met het inzetten van een Lokale Persoonsgerichte Aanpak (Lokale PGA) wordt de integrale samenwerking tussen verschillende samenwerkingspartners bevorderd. De Lokale PGA is relatief nieuw en volop in ontwikkeling in veel Nederlandse gemeenten. De complexiteit van de problematiek die vaak samengaat met het verstorende gedrag maakt dat handhaving en repressie (alleen) nauwelijks zullen helpen in het tegengaan en voorkomen van dit gedrag.Een domeinoverstijgende samenwerking, zoals bij de Lokale PGA, is dan ook nodig en maakt het mogelijk om de onderliggende problematiek aan te pakken en overlast en crimineel gedrag tegen te gaan.
DOCUMENT
Dit artikel gaat over de huidige scheiding tussen medische- en verpleegkundigedocumentatie en doet een pleidooi om deze twee synergetisch te integreren.
DOCUMENT
ACHTERGRONDEr is groeiende aandacht voor de hulpvragen rondom ouderschap van mensen met ernstige psychische aandoeningen. Weinig is echter bekend over de omvang van deze groep. DOELSchatten van het aantal ouders van 18-64 jaar oud in Nederland met ernstige psychische aandoeningen, mede om het benodigde zorgaanbod te bepalen. METHODEDoor het combineren van informatie uit epidemiologische studies werd een indicatie verkregen over het voorkomen van ouderschap bij mensen met ernstige psychiatrische aandoeningen. RESULTATENVan alle patiënten met ernstige psychische aandoeningen had naar schatting 48% kinderen. De omvang van deze groep ouders was 0,9% van de bevolking tussen 18 jaar en 65 jaar en dit waren 68.000 mensen voor het jaar 2009. CONCLUSIEBij bijna de helft van de mensen van 18-64 jaar met ernstige psychische aandoeningen dient de hulpverlening alert te zijn op potentiële behoefte aan ondersteuning bij het vervullen van de ouderrol. Betere registratie van mogelijke problemen in de ouder-kindrelatie is noodzakelijk voor een adequate sturing van het zorgaanbod, zowel op individueel als op macroniveau
DOCUMENT
Melkveehouders beschikken over alsmaar meer data van hun dieren. De uitdaging is om die datastromen op de juiste manier te gebruiken. Het lijkt erop dat de crux zit in het combineren van verschillende gegevens.
DOCUMENT