Dat nadenken veel energie kost wisten we eigenlijk al. Maar wist u ook dat nadenken ons waarnemingsvermogen beperkt? Uit diverse onderzoeken blijkt dat naarmate we meer gebruikmaken van ons bewuste, cognitieve brein, ons waarnemingsvermogen in toenemende mate wordt beperkt.
LINK
Blog.Sense Ecology is een duurzaam en praktijkgerciht kunst-onderzoeksproject. Het project onderzoekt alternatieve manieren om het landschap te ervaren, en onderzoekt en ontwikkelt nieuwe methoden en hulpmiddelen voor biodiversiteitsonderzoek. Sense Ecology ontwerpt en ondersteund projecten die zich richten op zintuigelijke waarneming van de natuurlijke omgeving.
LINK
Essay 1 in Kansen in kunst. Wij leren de wereld kennen vanuit onze waarneming. Onze eerste indrukken worden gevormd door aanrakingen, geluiden, reuk en smaak. Pas later ontwikkelen we onze taal, vaak door liedjes die we horen of verhalen die ons worden voorgelezen of verteld. Vanaf ongeveer ons vierde levensjaar gaan de meesten van ons met onze verbeeldingskracht eigen verhalen vormgeven. Op eigen wijze ontdekken we hoe we onze beelden kunnen plaatsen in de voor ons steeds groter wordende wereld. Met verhalen leggen we verbanden, verwerken we en geven we zin en betekenis. Ze wijzen ons de weg.
MULTIFILE
Er wordt aangenomen dat het proeven van een bittere smaak in de evolutie van de mens is ontwikkeld als hulpmiddel om giftige planten en andere ongewenste stoffen te herkennen. Maar hoe komt het dan dat de ene persoon bitter lekker vindt en de ander de smaak ervaart als ondraaglijk? Studenten van Hogeschool lnholland zochten uit hoe het zit met de waarneming, beleving en gewenning van de smaak bitter.
LINK
This article focuses on the role of the artistic process in connecting to the natural environment. In my research I have explored what participants experience and learn when they engage in different types of arts-based environmental education (AEE) practices that I have facilitated. The premise of AEE is that efforts to learn about our (natural) environment can effectively take their starting point in an artistic activity, usually conducted in groups. I found that, on the whole, two major orientations can be distinguished. One starts from the point of aesthetic sensibility: the tuning in with the senses, or with ‘a new organ of perception’ (Goethe), in order to perceive ‘the more than human’ with fresh new eyes. This tradition can be traced back (but is by no means limited) to the Romantic Movement. Art in this context may help to amplify the receptivity of the senses and strengthen a sense of connectedness to the natural world. The other major orientation in seeking bridges between nature and art builds on a view of artistic process as leading to unexpected outcomes and ‘emergent properties’. The fundamentally singular experience of making a work of art may evoke an aesthetic object that becomes a ‘self-sufficient, spiritually breathing subject’ (Kandinsky). The artwork can be spontaneously generative and multilayered with meanings, some of which may even be ambiguous and paradoxical. But perhaps more importantly: it can catch the participant of an AEE activity by surprise, overwhelm him or her as ‘coming from behind one’s back’. The element of improvisation, of taking in the new and unanticipated and accommodating for it, is the core quality here. These two orientations, when practiced as part of AEE, have implications on how we relate to nature through art. In the closing of this article I address the question of whether it is possible to bridge the dualism between the two orientations.
LINK
In bilingual streams in the Netherlands, school subjects are taught in an additional language so that pupils learn both subject content and the target language by using language meaningfully. Teachers of English in bilingual streams (TEBs) are often expected to collaborate with subject teacher colleagues (STs). In addition, they teach separate language lessons. This provides TEBs with specific challenges. This article reports on a focus group (FG) study exploring the extent to which the ideals of stakeholders in bilingual schools in the Netherlands reflect the literature on this topic, using a frame of reference developed for this purpose (Dale, Oostdam & Verspoor, 2017). Five FGs were held with TEBs and STs from Dutch schools in the network for bilingual education and with members of the network’s quality assurance panels. Each FG consisted of between three and six participants with a similar role in bilingual education; audit panel chairpersons, audit panel secretaries and STs and TEBs from different schools. Participants were asked to discuss what an ideal English teacher would do in English lessons and in cooperation with subject colleagues. Data consists of five transcripts of the FG discussions. On the basis of inductive and deductive analyses (using MaxQDA), the ideals of stakeholders are positioned in the framework to explore to what extent different types of stakeholders have complementary or conflicting views. The findings suggest that stakeholders need to develop more shared understandings and a shared language to allow TEBs to realise their ambitions. References Dale, L., Oostdam, R., & Verspoor, M. (2017). Searching for identity and focus: Towards an analytical framework for language teachers in bilingual education. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, doi:10.1080/13670050.2017.1383351
MULTIFILE
There is a central dilemma embedded in the relationship between teachers and researchers. Teachers know the story of the classroom well, but they are seldom asked to tell their stories, nor do they usually have the opportunity. Researchers, on the other hand, are skilled at telling certain things about classrooms, but they often miss the central stories that are there. This divergence can lead to different opinions on what teaching is about and what is important within it. To bridge this gap, we describe an approach which puts the teacher and the student at the centre. With respect to emotional and behavioural problems of students, we underline the notion of student-teacher compatibility, deriving from theories emphasizing the transactional/reciprocal nature of human behaviour. One of the aims of the Lectorship and Knowledge Network Behavioural Problems in School Practice, is to identify at-risk-teachers (i.e. those most vulnerable to the presence of behaviourally challenging students and parents) so that interventions, both in initial teacher training as well as in inservice training can be applied to help them develop adequate attitudes and coping-skills. In clinical supervision, peer coaching or reflective practice, these teachers can be helped to consider in what way student and parental problem behaviour contribute to their loss of satisfaction, their feelings of self doubt, perceived disruption of the teaching process, and their frustration working with parents.
DOCUMENT
Het door Schouten en andere onderzoekers op het CWI ontwikkelde systeem berust op het beschrijven van beelden met behulp van fractale meetkunde. De menselijke waarneming blijkt mede daardoor zo efficiënt omdat zij sterk werkt met gelijkenissen. Het ligt dus voor de hand het te zoeken in wiskundige methoden die dat ook doen. Schouten heeft daarom beeldcodering met behulp van 'fractals' onderzocht. Fractals zijn zelfgelijkende meetkundige figuren, opgebouwd door herhaalde transformatie (iteratie) van een eenvoudig basispatroon, dat zich daardoor op steeds kleinere schalen vertakt. Op elk niveau van detaillering lijkt een fractal op zichzelf (Droste-effect). Met fractals kan men vrij eenvoudig bedrieglijk echte natuurvoorstellingen maken. Fractale beeldcodering gaat ervan uit dat het omgekeerde ook geldt: een beeld effectief opslaan in de vorm van de basispatronen van een klein aantal fractals, samen met het voorschrift hoe het oorspronkelijke beeld daaruit te reconstrueren. Het op het CWI in samenwerking met onderzoekers uit Leuven ontwikkelde systeem is mede gebaseerd op deze methode. ISBN 9061965020
DOCUMENT
Lezing en workshop in het kader van de alumnibijeenkomst 25 jarig jubileum van de opleiding creatieve therapie Hogeschool Zuyd met als thema actuele ontwikkelingen in creatieve therapie.
DOCUMENT
De gymzaal is de allermooiste werkplek die er bestaat. Maar het kan in onze ogen nog mooier en beter. Op welke wijze kan technologie, in het bijzonder augmented reality, iets toevoegen aan het bewegingsonderwijs? Welke meerwaarde heeft het voor leerlingen en voor docenten? Aan welke toepassingen kun je denken? En wat zijn de randvoorwaarden?
DOCUMENT