Voor je ligt het resultaat: Zo Smaakt de Toekomst 2.0, met daarin aandacht voor Polderen 3.0 en voor Circulair. Twee heel verschillende paden naar een duurzame voedseltoekomst, die, samen met ons eerste Zo Smaakt de Toekomst, een beeld geven van de diversiteit van de Zuid-Hollandse voedseltransitie. Met daarin ruimte voor verschillende visies, waarin het ook mag schuren, waarin je je kunt herkennen en waardoor je je kunt laten inspireren – zodat jij, net als vele andere pioniers, beleidsmakers, onderzoekers, burgers en enthousiastelingen, kunt bijdragen aan een duurzaam en eerlijk landbouw- en voedselsysteem. We bespreken eerst “Polderen 3.0” en daarna “Circulair.” We sluiten af met een aantal geleerde lessen en aanbevelingen.
MULTIFILE
Stadsontwerpers werken graag met water. Een van de voordelen zou zijn dat waterelementen hitte in de stad verminderen en de gevoelstemperatuur op straat verlagen. Maar hoe verkoelend is stedelijk water nu echt? Volgensverschillende studies is een verkoelend effect van watervormen zoals vijvers, grachten en sloten nauwelijks merkbaar of zelfs afwezig.
MULTIFILE
In 2018 heeft Investeringsmaatschappij Driestar (onder meer eigenaar Hof van Saksen) het failliete vakantiepark Waterpark Veerse Meer overgenomen van de curator. Dit vakantiepark was in aanbouw met reeds een aantal gerealiseerde recreatiewoningen. Stichting Aqua Familia is de overkoepelende vereniging van eigenaren van alle bestaande 52 recreatiewoningen. Driestar wil het park graag doorontwikkelen met als werknaam ‘Waterpark Veerse Meer Nieuw’, maar hiervoor is een aanpassing van het huidige bestemmingsplan noodzakelijk. Stichting Aqua Familia heeft Markteffect gevraagd om, in samenwerking met Breda University of Applied Science een onderzoek te ontwerpen, op te zetten en uit te voeren om inzicht te krijgen in de meerwaarde van Waterpark Veerse Meer Nieuw. Door middel van diepte-interviews met diverse stakeholders (hoofdstuk 1), een online vragenlijst onder de bestaande huiseigenaren van recreatiewoningen op het huidige park (hoofdstuk 2) en een literatuuronderzoek naar de effecten van toerisme en recreatie (hoofdstuk 3), is een beeld geschetst van de mogelijke meerwaarde van het toekomstige waterpark. Partner: Markteffect, in opdracht van Stichting Aqua Familia.