Twee jaar geleden zijn we gestart met de ontwikkeling van het Sprong consortium Greening Corridors. De focus van Greening Corridors richt zich enerzijds op het verduurzamen van achterlandverbindingen en anderzijds het ontwikkelen van een sterk consortium. Dit artikel laat zien hoe welke partijen in het consortium participeren. De inhoudelijke kant heeft geleid tot verschillende projecten die langs de thema’s: (1) betere benutting van capaciteit; (2) schone, veilige en autonome modaliteiten; (3) Digitalisering in de toeleveringsketen tot stand zijn gekomen. Voor wat betreft het consortium zijn diverse acties uitgevoerd voor verdere ontwikkeling van het consortium zelf. Daar is de focus op de gebieden:(1) profilering; (2) professionaliteit & personeelsplanning; (3) netwerk; (4) kwaliteit en (5) impact en doorwerking. Beide ontwikkelpaden leiden er toe dat Greening Corridors zich begint te ontwikkelen als een herkenbare entiteit en een belangrijke rol spelen in de verduurzaming van achterlandverbindingen.
MULTIFILE
Natuurlijk, we moeten vol blijven inzetten op windenergie, “De winderige, ondiepe Noordzee is voor Nederland en de andere landen in Noordwest-Europa een enorme asset. Maar laten we ervoor waken onze samenleving er te afhankelijk van te maken. Dus ook zorgen voor significante bijdragen van andere CO2-vrije energiebronnen. Hoe meer en hoe groter hun aandeel, des te beter.”
LINK
De Human Capital Agenda van GroenvermogenNL is de ‘enabler’ voor de ambitieuze activiteiten t.a.v. de productie en transport, op- & overslag van waterstof en de (grootschalige) toepassing ervan in de industrie en de overige toepassingsgebieden zoals mobiliteit & transport en de gebouwde omgeving. Belangrijke voorwaarde voor de realisatie van deze ambities is de voldoende beschikbaarheid van professionals met kennis en vaardigheden van waterstof en de toepassing ervan. Hiervoor moet nieuwe en noodzakelijke kennis snel beschikbaar komen in het reguliere onderwijs en voor de scholing en training van professionals die al werkzaam zijn. Eén van de werkstromen binnen de human capital agenda van GroenvermogenNL is de ontwikkeling en verduurzaming van learning communities rond waterstof. Learning communities zijn in transitieomgevingen een bruikbaar vehikel om derde-orde leren mogelijk te maken. In de energietransitie is zulk derde-orde leren of ook transformatief leren nodig. Dat vindt niet spontaan plaats maar vraagt om een gestructureerde manier van leren, waarin systematisch gewerkt wordt aan het conceptualiseren van complexe problemen, vraagarticulatie en het bedenken van oplossingsstrategieën. Een learning community kan dienen als innovatieruimte waarin kruisbestuiving plaatsvindt tussen verschillende types kennis en vaardigheden. Het project “Aanloopactiviteiten learning communities” is erop gericht om in de projectperiode (2022-2023) in grote lijnen twee met elkaar verweven hoofdactiviteiten uit te voeren, namelijk activiteiten die in de tweede fase zorgen voor daadwerkelijke opschaling én activiteiten die zorgen voor leren en kennisontwikkeling óver leren, werken en innoveren in learning communities. De projectperiode is een voorbereidingsjaar waarin in 6 regio’s gebouwd wordt aan een ecosysteem waarmee de HCA GroenvermogenNL gerealiseerd kan worden. Naast de regionale ontwikkeling zijn er 2 landelijke projecten, het onderhavige rond learning community-ontwikkeling en een project waarin gebouwd wordt aan een kennisplatform.
Deze vervolgaanvraag is gebaseerd op de resultaten van de eerste fase aanloopactiviteiten LC en bouwt voort op de geformuleerde conclusies en aanbevelingen. Learning community-ontwikkeling en docentprofessionalisering zijn cruciale elementen in de ontwikkeling van een responsief regionaal ecosysteem gericht op het slimmer en beter opleiden van mensen voor de waterstoftransitie. Met betrekking tot learning community-ontwikkeling onderzoeken we de wijze waarop de integratie van de W in de WIL driehoek verbeterd kan worden. Daarnaast richten we ons met onderzoek op het leren in een learning community te transformeren van leren van elkaar naar leren met elkaar. In het project is daarnaast specifiek aandacht voor de rol van docenten in regionale ecosystemen. Docenten hebben – net als de andere deelnemers in een learning community – een andere rol dan die van de klassieke docent. Die rol verschuift naar samenwerken in de regio, participeren in ontwikkeling van innovaties met bedrijven en onderzoekers en zo meer. Dat vraagt om een andere benadering van docentprofessionalisering. We richten regionale experimenten in waarin verschillende mechanismes en interventies rond de ontwikkeling van learning communities en de veranderende rol van deelnemers daarin worden onderzocht op hun effectiviteit.
Innovatie in de waterstofketen versnellen en verduurzamen naar groene waterstof; groei en werkgelegenheid realiseren. Bedrijven en organisaties verbinden; open innovatie klimaat & waterstof promoten; regio laten uitgroeien tot een innovatie-ecosysteem voor de transitie naar groene waterstof. Een (demonstratie en leer) omgeving. Kennis en technologie bieden voor het (vak)onderwijs.