Studenten die afstuderen aan het Instituut Theo Thijssen zullen gaan werken in een multiculturele samenleving, op scholen die meer of minder kleurrijk van samenstelling zijn. Wat betekent dat voor hun professionele kwaliteit? In het eerste half jaar van 2006 voerde het lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School op verzoek van het Instituut Theo Thijssen een analyse uit van het ITT-curriculum. Doel ervan was als critical friends commentaar te geven op de manier waarop studenten worden voorbereid op het werken als leerkracht in een multiculturele samenleving en in het bijzonder op multicultureel samengestelde scholen. Aan de hand van de analyse kan de opleiding dan bezien waar versterking nodig is om daar de komende jaren aan te werken.
In today’s era of content abundance, a huge amount of resources is available digitally, from research articles to news items and from online courses to YouTube videos. As a result, lecturers in higher education have an endless supply of crossmedia materials that they can present to students as learning materials. This presents lecturers with the challenge of selecting those materials in such a way that they match the course topic and prior knowledge and proficiency level of the students. Additionally, they need to consider how to structure resources and how to make connections between them in order to support students’ learning (Kallenberg, et al., 2009). It is often recognized (e.g. Anderson, 2015; Siemens, 2008) that this task is remarkably similar to the task of curators in museums, who expertly make selections and organize and contextualize artefacts (Bhaskar, 2016). Considering those similarities, surprisingly little is known about how lecturers conduct this task. This study investigates how lecturers in Dutch higher professional education select, structure and present crossmedia resources for educational purposes, from the perspective of curation. This paper aims to provide an overview of relevant research regarding “lecturers as curators” in the context of higher education. It will share the outcomes of a literature review, for which articles were identified in three databases (ERIC, Web of Science (WoS) and Catalogue Plus), using the search word “curation” combined with filters for the field of (higher) education. Only articles published in English in peer reviewed journals, institutional research reports and conference proceedings prior to November 2018 were selected. This led to a selection of 64 articles that focused on curation within higher education. Of these, 17 focused on curation of learning materials done by lecturers. Findings show that there is relatively little research into lecturers’ curational processes. Although most articles identify the notion of curation as a useful approach in teaching, they fail to describe overarching processes or criteria for succesful curation. Five of the reviewed studies describe curational practices by specific groups of lecturers, teaching a specific subject such as maths or music. Seven other studies focus on the outcome of lecturers’ curation processes, describing the curated collections that are the result of it. Additionally, two articles present a conceptual model of educational curation; namely Wolff & Mulholland’s (2013) Curational Inquiry Learning Cycle and Deschaine & Sharma’s (2015) 5C Model. Both models approach the process of curation as a sequential multistep model, in which steps cannot be seen independently: meaning is added with every step of the process. Although they use different terminology, steps such as collecting, selecting, organising, and presenting resources are identified. However, both models have not been tested empirically. The authors acknowledge the importance of this, by stressing that more research into the topic is necessary. The proposed paper will present a complete overview of the findings, summarize the two models, and indicate how these models can be a starting point for further empirical research.
MULTIFILE
In 2015 komt er een einde aan de tijdelijke afwijking in het examenprogramma geschiedenis voor de tweede fase, waarbij het centraal examen betrekking had op de domeinen A en C. Vanaf 2015 heeft het centraal examen betrekking op de domeinen A en B. Op basis van twee pilots (havo en vwo) in de periode 2004 - 2010 en het werk van een tussencommissie heeft een commissie in opdracht van het College voor Examens een syllabus gemaakt, in een havo- en een vwo-versie, voor het examen in 2015. Deze syllabus bevat een nadere specificatie van het examenprogramma. De consequenties van deze syllabus zijn zodanig, dat het wenselijk bleek ook de Handreiking voor het schoolexamen aan te passen. Deze aangepaste handreiking ligt nu voor u. Ze bevat suggesties en adviezen voor de inrichting van het schoolexamen. Die hebben een niet-voorschrijvend karakter. De handreiking opent met een beschrijving van de positie van het vak in de vernieuwde tweede fase en een weergave van de veranderingen ten opzichte van het nu nog vigerende examenprogramma Daarna wordt ingegaan op de overeenkomsten en verschillen tussen het havo- en het vwoprogramma en op de verdeling van de leerstof over het centraal examen en het schoolexamen. Vervolgens worden de eindtermen voor het schoolexamen uitgelegd en toegelicht. De mogelijkheden voor toetsing van de eindtermen in het schoolexamen komen aan de orde evenals suggesties voor weging van de verschillende toetsen. Er wordt ingegaan op afstemmingsmogelijkheden met andere vakken in de tweede fase en op de mogelijkheden die scholen vanaf 2007 hebben om eigen onderdelen toe te voegen aan de onderdelen die in het schoolexamen wettelijk voorgeschreven zijn. Ten slotte zijn enkele onderdelen uit een eerdere brochure (2007) opgenomen, die hun geldigheid hebben behouden. Zo wordt voorbeeldmatig kort ingegaan op een doorlopende leerlijn van onderbouw naar tweede fase. 'Het ontstaan (en de gevolgen) van de industriële samenleving' is een beschrijving van een mogelijke invulling van een diachronisch thema, waarin verschillende kenmerkende aspecten van tijdvak acht aan de orde komen. Voor het hoofdstuk over het Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) is dankbaar gebruik gemaakt van de inbreng van collega's tijdens bijeenkomsten gewijd aan de inrichting van het schoolexamen in het kader van het SLO-project Kwaliteitsborging Schoolexamens.