Met de goedkeuring van de EU-AI Act door het Europees Parlement is een nieuw tijdperk aangebroken voor de regulering van kunstmatige intelligentie. Dit vormt een cruciaal keerpunt voor technologiebedrijven, maar ook voor webwinkels die gebruikmaken van AI, schrijft Jesse Weltevreden - professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam- in zijn gastcolumn.
LINK
Terwijl een meerderheid van de webwinkeliers de kans groot acht dat zij in 2020 nog bestaat, blijkt de praktijk behoorlijk weerbarstig.
AI biedt enorme kansen voor webwinkels, maar welke tools zijn écht waardevol? Het initiatief RankMyAI onthult hoe je door de hype navigeert met objectieve data over 25.000+ AI-oplossingen die je e-commerce direct efficiënter, slimmer en winstgevender kunnen maken.
MULTIFILE
Nederlandse Webshops en hun logistiek dienstverleners worstelen met het vraagstuk om te komen tot internationale online order-fulfilment en customer care. Door vele barrières tussen de internationale dienstverleners en de Nederlandse webshops zijn positieve cross-border resultaten moeilijk te behalen. Partijen zoals Bleckmann, CB Fasion en Salesupply geven dit aan. Ze hebben behoefte aan ondersteuning bij hun operationele cross-border sales-expansie problemen. De Cross-Border expertgroep van Thuiswinkel.org (brancheorganisatie voor webwinkels) heeft een cross-border sales-expansie beslissingsondersteunend model ontwikkeld voor webshops. Dit model ondersteunt de internationale uitbreidingsbeslissing voornamelijk alleen vanuit een marketingbenadering. Na de investering ondervindt de webshop de knelpunten waarvoor het genoemde model geen oplossing biedt. Het doel van dit onderzoek is inzicht krijgen in waarom en bij welk type webshops de moeizame gang naar internationaal succes het meeste speelt. Daarbij is een netwerk aan participanten met duidelijke overeenkomstige problematiek bij cross-border sales-expansie noodzakelijk. Het betrekken van Online Retailers en hun logistieke ketenpartners, geeft inzicht in: - Wat de knelpunten zijn en daarmee de vervolgonderzoeksvraag is; - De mate waarin deze onderzoeksvraag speelt; - De informatie- en beslissingsondersteunende behoefte bij de doelgroep voor dit vraagstuk; - De mate en wijze van die behoefte aan beslissingsondersteuning; - Een indicatie over aanvullende kennis over ketenmanagement, besluitvorming en data-analyse voor onderwijs en onderzoek. Dit KIEM-project wordt uitgevoerd door Hogeschool Utrecht in samenwerking met Salesupply, Minewood Quilting, en Thuiswinkel.org. De MKB-bedrijven garanderen directe betrokkenheid van de praktijk. Thuiswinkel.org biedt toegang tot Webshops. De Webshops die participeren in dit KIEM-project wordt gevraagd om minimaal 1 logistiek dienstverlener (ketenpartner) in te brengen. Dit onderzoek leidt daarmee tot een waardevol netwerk aan ketenpartners. Het gewenste vervolgonderzoek (SIA RAAK MKB) is gericht op innovatieve oplossingen voor het in dit KIEM-project gevonden cross-border sales-expansie-vraagstuk. Dit KIEM-project levert daarvoor ook het benodigde netwerk aan MKB deelnemers, dat gaandeweg in aantal toeneemt.