Een meta-studie naar de rol van leiderschap op de relatie tussen werkgeluk en productiviteit
DOCUMENT
De werkdruk in het hoger onderwijs is en blijft een thema dat de gemoederen bezighoudt en dat moet worden aangepakt. Niemand gaat het onderwijs in omdat je daar zo lekker veel overuren kan maken. Nee, het hart van de meeste docenten gaat uit naar het onderwijs zelf.
MULTIFILE
Stel je voor: 26 mensen die elkaar niet kennen, nemen als een groep deel aan een wedstrijd die een duurzaamheidsvraagstuk moet oplossen. De wedstrijd heeft een lange duur, dus om kans te maken op de winst is het noodzakelijk de taken te verdelen tussen kleine werkgroepen (teams) die samenwerken aan het behalen van kortetermijndoelen (milestones). De ambitie is te verrassen en vernieuwen en een breed gedragen bijdrage te leveren aan het duurzaamheidsvraagstuk. Daarnaast is het de bedoeling dat de samenwerking leerzaam is voor de groepsleden. Niemand mag het team verlaten doordat men het werken niet meer aankan of oververmoeid raakt of geen plezier meer heeft. Nee, men moet er vooral heel lang van kunnen nagenieten. Deelname zou ook een opstapje moeten zijn naar een volgende stap in iemands carrière
DOCUMENT
Gisteren was het LEF-event van Fontys. Een bijeenkomst voor en door medewerkers van Fontys, om elkaar te inspireren, kennis en kennissen te delen. Ook aan mij is gevraagd of ik lef genoeg had om in 20 minuten de mensen te inspireren. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken… Uiteraard ging het over talent. Alleen deze keer niet over de vraag ‘wat is jouw talent?’. Ik heb het over een andere boeg gegooid en gekeken naar ‘in welke omgeving komt jouw talent het beste tot zijn recht’
MULTIFILE
Podcast In deze nieuwe aflevering ga ik in gesprek met Hanke Drop en Joop Berding over een onconventionele maar fundamentele vraag: Kan schoonheid een ideaal zijn in het onderwijs? Wat betekent het om het concept van schoonheid een serieuze plek te geven binnen het curriculum, de pedagogiek en de dagelijkse onderwijspraktijk? We onderzoeken hoe schoonheid zich verhoudt tot kunst, pedagogische idealen en de ontwikkeling van verbeeldingskracht bij kinderen. Wat gebeurt er wanneer scholen niet alleen gericht zijn op kennisoverdracht, maar ook op het stimuleren van creativiteit, makerschap en betekenisvolle ervaringen? Is het artistieke proces wellicht even belangrijk – of zelfs belangrijker – dan het eindproduct? Hanke en Joop reflecteren op het belang van ‘maken’ in relatie tot denken en leren, met inspiratie uit onder andere het werk van Hannah Arendt. We bespreken de rol van de leraar als begeleider van esthetische ervaringen, en hoe kunst ruimte kan creëren voor spel, verwondering en morele vorming binnen het onderwijs. Ook komt de spanning aan bod tussen onderwijs als vormingsproces en het toenemende economische denken, waarbij efficiëntie, meetbaarheid en resultaat centraal staan. Wat betekent dat voor ruimte voor schoonheid en creativiteit in het curriculum? Luister (of kijk) mee – en laat vooral weten wat schoonheid voor jóu in het onderwijs betekent!
LINK
In heldere en concrete taal wordt besproken wat duurzaamheid is en waar het toe dient, met de bedoeling om concrete en praktische informatie te geven over hoe je naar duurzaamheid kunt kijken en dit kunt inzetten in studie, werk en daarbuiten.
DOCUMENT
Abstract Healthcare organizations operate within a network of governments, insurers, inspection services and other healthcare organizations to provide clients with the best possible care. The parties involved must collaborate and are accountable to each other for the care provided. This has led to a diversity of administrative processes that are supported by a multi-system landscape, resulting in administrative burdens among healthcare professionals. Management methods, such as Enterprise Architecture (EA), should help to develop and manage such landscapes, but they are systematic, while the network of healthcare parties is dynamic. The aim of this research is therefore to develop an EA framework that fits the dynamics of network organizations (such as long-term healthcare). This research proposal outlines the practical and scientific relevance of this research and the proposed method. The current status and next steps are also described.
DOCUMENT
Creëer een netwerkorganisatie met besluitvorming op het laagst haalbare organisatieniveau.
LINK