Groningen as the Dutch Silicon Valley? Too good to be true? Of all jobs in the city, about seven and a half percent are in the IT sector. According to het Financieel Dagblad (2018), IT giants as IBM and Google, but also smaller IT companies and start-ups attract recent graduates, which works wonderfully well in Groningen. However, although attrachting the IT talent has some ins and outs to consider, from a recent article by IT-stad Groningen, it appears that many of the IT companies and players in this vibrant industry have faced the challenges of retaining IT talent they got in. In order to do something about it, IT companies in Groningen need to brand themselves—not just for customers, but for retaining the best possible candidates. The solution? Employer branding!
DOCUMENT
With employer branding (EB), businesses aim to align their organizational norms with the norms of their current and prospective employees, and they explicitly communicate about the firm’s norms. Communication, however, carries different meanings depending on the context in which one operates. Also, the organizational norms may vary depending on the context, i.e., industry, different countries, and geographical context in which a firm operates. As such, the process of EB may be context-dependent, too. This study explores if and how EB is applied differently in different country and industry contexts. The analysis draws on a quantitative content analysis of 226 job vacancies targeted at highly educated graduates and professionals in IT, energy, and healthcare from the North of the Netherlands and comparable regions from Germany and Bulgaria. Our findings show that EB, as manifested in core values and distinctive characteristics, is not widely adopted in the vacancies we included in our analysis. When adopted, different values are emphasized depending on the context. General information and job-specific information are most frequent among all industries and countries. EB is a multidimensional concept with different dimensions used according to the context. The study’s main implication is that companies need to be mindful of the context in which an EB strategy is used. A one-size-fits-all approach in EB is likely not the most effective. This is particularly relevant for multinationals that adopt a worldwide organizational brand.
LINK
Het vakgebied ict blijft kampen met een technisch imago en daardoor komt een ict-opleiding niet in aanmerking bij meisjes. Dit is één van de conclusies uit het derde imago-onderzoek door het HBO-I. Net als in 1994 en 2001 zijn de keuzemotieven van scholieren in het voortgezet onderwijs onderzocht en het beeld dat zij hebben van ict-opleidingen.
DOCUMENT
Het vakgebied informatica blijft kampen met een technisch imago. Daardoor komt een opleiding informatica niet in aanmerking bij meisjes. Dit is een van de conclusies uit het onderzoek Het imago van I . Dit onderzoek is uitgevoerd door Miranda Valkenburg, hoofd Communicatie van de HBO-I stichting, het samenwerkingsverband van hbo ict-opleidingen in Nederland. Onderzocht is welk beeld scholieren in het voortgezet onderwijs (havo en vwo) en middelbaar beroepsonderwijs hebben van informaticaopleidingen. Naast inzicht in de beeldvorming omtrent (hbo-)informaticaopleidingen geeft het onderzoek inzicht in de keuzefactoren die een rol spelen bij de orikntatie op vervolgopleidingen in het algemeen. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste scholieren een realistisch beeld hebben van informaticaopleidingen. Het vakgebied blijft echter kampen met een technisch imago, waardoor vooral meisjes aangeven dat ze niet kiezen voor een informaticaopleiding. De doelgroep is van mening dat er voldoende werkgelegenheid in de informaticasector is, met goede mogelijkheden op goede banen in vele soorten bedrijven en organisaties. De groep potentikle studenten kan zich echter geen concrete voorstelling maken van de mogelijke beroepen na afronding van een informaticaopleiding. Ook blijkt dat scholieren niet weten dat een diploma havo of vwo, ongeacht profiel, toegang biedt tot een hbo-informaticaopleiding.
DOCUMENT
Het vakgebied informatica blijft kampen met een technisch imago. Daardoor komt een opleiding informatica niet in aanmerking bij meisjes. Dit is iin van de conclusies uit het onderzoek Het imago van I . Dit onderzoek is uitgevoerd door Miranda Valkenburg, hoofd Communicatie van de HBO-I stichting, het samenwerkingsverband van hbo ict-opleidingen in Nederland. Onderzocht is welk beeld scholieren in het voortgezet onderwijs (havo en vwo) en middelbaar beroepsonderwijs hebben van informaticaopleidingen. Naast inzicht in de beeldvorming omtrent (hbo-)informaticaopleidingen geeft het onderzoek inzicht in de keuzefactoren die een rol spelen bij de orikntatie op vervolgopleidingen in het algemeen. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste scholieren een realistisch beeld hebben van informaticaopleidingen. Het vakgebied blijft echter kampen met een technisch imago, waardoor vooral meisjes aangeven dat ze niet kiezen voor een informaticaopleiding. De doelgroep is van mening dat er voldoende werkgelegenheid in de informaticasector is, met goede mogelijkheden op goede banen in vele soorten bedrijven en organisaties. De groep potentikle studenten kan zich echter geen concrete voorstelling maken van de mogelijke beroepen na afronding van een informaticaopleiding. Ook blijkt dat scholieren niet weten dat een diploma havo of vwo, ongeacht profiel, toegang biedt tot een hbo-informaticaopleiding.
DOCUMENT
Het vakgebied informatica blijft kampen met een technisch imago. Daardoor komt een opleiding informatica niet in aanmerking bij meisjes. Dit is iin van de conclusies uit het onderzoek 'Het imago van I'. Dit onderzoek is uitgevoerd door Miranda Valkenburg, hoofd Communicatie van de HBO-I stichting, het samenwerkingsverband van hbo ict-opleidingen in Nederland. Onderzocht is welk beeld scholieren in het voortgezet onderwijs (havo en vwo) en middelbaar beroepsonderwijs hebben van informaticaopleidingen. Naast inzicht in de beeldvorming omtrent (hbo-)informaticaopleidingen geeft het onderzoek inzicht in de keuzefactoren die een rol spelen bij de orikntatie op vervolgopleidingen in het algemeen. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste scholieren een realistisch beeld hebben van informaticaopleidingen. Het vakgebied blijft echter kampen met een technisch imago, waardoor vooral meisjes aangeven dat ze niet kiezen voor een informaticaopleiding. De doelgroep is van mening dat er voldoende werkgelegenheid in de informaticasector is, met goede mogelijkheden op goede banen in vele soorten bedrijven en organisaties. De groep potentikle studenten kan zich echter geen concrete voorstelling maken van de mogelijke beroepen na afronding van een informaticaopleiding. Ook blijkt dat scholieren niet weten dat een diploma havo of vwo, ongeacht profiel, toegang biedt tot een hbo-informaticaopleiding.
DOCUMENT
Het doel van dit onderzoek is om het imago van Groningen te meten. Opdrachtgever is Nationaal Programma Groningen dat de komende jaren investeringen in Groningen gaat doen met onder andere het doel dat dat imago verbetert.
DOCUMENT
Misschien, bedacht ik me later die middag, toen ik weer naar huis etste, is er wel veel meer waardering voor het werk van leraren dan we denken. Is het imago van het onderwijs eigenlijk niet zo slecht. Maar zijn het een paar schreeuwers die het beeld bepalen. En het zou zo maar kunnen dat er een grote stille meerderheid is, die het onderwijs nog steeds hoog heeft zitten. Dat was een verrassende conclusie achteraf, in ieder geval voor mezelf. Hieronder een verslag van wat daaraan vooraf ging.
DOCUMENT
Op verzoek van de directie is het imago van Groningen Seaports onderzocht onder: bewoners in de regio, onder bedrijven (klanten) en onder (andere) stakeholders zoals de overheid, Ngo's enz
DOCUMENT
Dit rapport is de neerslag van een onderzoek naar het toeristisch imago van de stad Eindhoven. In het bijzonder is getracht het imago van de stad als bestemming voor business tourism in kaart te bgrengen.
DOCUMENT