Van ARG tot Widget-TV. Afstudeeronderzoeken bij het CrossmediaLab. LabRats #1
Met bijdragen van Matthijs Rotte, Niniane Veldhoen, Kevin Oudshoorn, Tom Jansen, Wiel van Horck, Bram Koopman, Joshua Hazelaar. Bevat samenvattingen van de eerste afstudeeropdrachten (2009) van het lectoraat Crossmedia.
PDF
product
Sandro Setola
Om de verschillen in mentaliteit en benadering boven tafel te krijgen zijn twee kunstenaars geïnterviewd. Een van hen is Sandro Setola, onlangs winnaar van de Charlotte van Pallandtprijs. Een portfolio van hem is opgenomen.
PDF
product
Cor van Dijk
Om de verschillen in mentaliteit en benadering boven tafel te krijgen zijn twee kunstenaars geïnterviewd. Een van hen is Cor van Dijk, voormalig docent aan de ABV. Een portfolio van hem is opgenomen.
PDF
product
Schatgraven in de geschiedenis van sociaal werk. Over utopieën, wisselende tijdgeesten en ambachtelijk scharrelen
Bij het historisch schatgraven is één van de meest fascinerende vondsten het fenomeen van de veranderende tijdgeest. We kunnen tijdgeest ook ‘sociaal-culturele conjunctuur’ noemen, naar analogie van ‘economische conjunctuur’. Ik hou het op ‘tijdgeest’. Tijdgeest is een moeilijk te pakken en te verklaren verschijnsel, maar het is er niet minder werkzaam door.4 Als we spreken over een veranderde tijdgeest bedoelen we een omslag in collectieve mentaliteit. Die veranderde tijdgeest maakt dat we anders gaan denken, kijken en voelen over allerlei maatschap¬pelijke verschijnselen, en ook over welzijn, over waarden als solidariteit en gelijkheid, rechten en plichten, verantwoordelijk¬heid en maatschappelijk werk. En er spelen vragen als: wie zijn de kwetsbaren, welke taken heeft de overheid en wat moeten burgers zelf doen?
PDF
product
Geld is om uit te geven. (Hoe) Aan de slag met MBO-studenten & geld
“Zonder mobiele telefoons zijn er geen financiële problemen onder jongeren”. Op verjaardagen maar ook in de Tweede Kamer lijkt men te denken dat mobiele telefoons en andere “luxe” artikelen de belangrijkste oorzaak zijn van financiële problemen onder jongeren. Uit recent onderzoek blijkt echter dat bij vrijwel alle kwetsbare jongeren overbestedingsschulden een rol spelen, maar dat schulden bij de zorgverzekering en DUO een groter probleem vormen (Barendrecht en Rodenburg, 2013). Uit ons onderzoek onder studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) blijkt dat de drang naar luxe artikelen een signaal, en niet de oorzaak, van financiële problemen is. Als we financiële problemen bij jongeren willen voorkomen, is het belangrijk de mentaliteit van de jongere als uitgangspunt te nemen en daar op in te spelen.
PDF
product
En Als We de Wereld Niet Kunnen Verbeteren?
Burgerschapsvorming wordt aangegrepen als kans voor wereldverbetering: door onderwijs gedrag en mentaliteit veranderen en zodoende maatschappelijke problemen te lijf gaan. Deze bijdrage laat zien dat deze benadering problematisch is. Er wordt een alternatief voorgesteld: leerlingen leren samen denken over complexe maatschappelijke problemen en bereiden zich zodoende voor op burgerschap.
MULTIFILE
product
Strategische monitoring: wat je niet ziet bestaat toch.
Introductie van een nieuwe kijk op monitoring als instrument van communicatiemanagement. De auteurs gaan uit van een strategische invulling van communicatiemanagement, waarin monitoring eerder een mentaliteit is dan slechts een 'tool'.
PDF
product
Are Work Attitudes of Generations Myth or Real?
Despite the increased attention paid to generational differences especially from practitioners and the popular press, systematic and empirical intergenerational research has been scarce, is largely North American centric, and lacks consistent results. The present study aimed to fill this gap by examining whether differences exist among generations in their key work and organizational attitudes, personal values, and work ethic values in the United States and Turkey. Survey data were gathered from 1019 employees (427 from the U.S. and 592 from Turkey). We found little evidence supporting substantive and significant generational differences or their association with key outcome variables. Furthermore, the U.S. originated classification of generations cannot be generalized to the Turkish business context.