Wie verdere gezondheidswinst wil boeken, moet vooral ook inzetten op het verbeteren van het sociaal functioneren van mensen. Bij steeds meer zorgpartijen vindt deze stelregel aanhang. Zij richten een deel van hun eigen activiteiten op welzijn of zoeken de samenwerking met het sociaal domein. Een groeiend aantal evaluaties wijst uit dat de inzet op preventie van het Nederlandse welzijnswerk positieve effecten heeft op iemands gezondheid of goedkoper is dan een alternatieve inzet. Er is echter veel variatie in de effectiviteit. De vraag is dan ook: wat werkt?
LINK
Het lexicon is een staalkaart van de kennis van diverse auteurs die bij het sociaal domein betrokken zijn. Betrokken in de meervoudige betekenis van het woord. Ieder lemma is met de nodige kritische afstand geschreven, maar tegelijkertijd vanuit een betrokken nabijheid. Als redactie zijn we zeer vergenoegd met het enthousiasme en de inspirerende bijdragen van de vele auteurs uit Nederland en Vlaanderen van hogescholen, universiteiten, kennisorganisaties, van zelfstandig onderzoekers én met de reflectie en bijdragen vanuit het sociaal werk.
MULTIFILE
Om de verwachtingen bij de decentralisatie van het sociaal domein alsnog waar te maken, is meer dan extra geld nodig. Stevige lokale plannen en ruimte voor samenwerking in de uitvoering. De verzorgingsstad 2.0 biedt daarvoor perspectief
LINK
Het lectorenplatform Jeugd en Gezin heeft als missie om met kennis en praktijkgericht onderzoek bij te dragen aan het gezond, kansrijk en veilig opgroeien van jeugdigen, waarbij jeugdigen actief kunnen deelnemen in hun leefwerelden, in het bijzonder gezin/familie, school, buurt, vrije tijd en online. Het platform versterkt en professionaliseert de samenwerking van lectoren uit het jeugddomein en beoogt expertise en kracht te bundelen door het ontwikkelen en integreren van wetenschappelijke kennis, ervaringskennis en praktijkkennis. Het platform bevordert de deling van deze kennis en stimuleert de benutting ervan. Meer algemeen draagt het platform bij aan het versterken en ondersteunen van de kennisinfrastructuur in het jeugddomein en afstemmen daarvan op de kennisinfrastructuur in het brede sociaal domein. De onderzoeksagenda van het platform richt zich op vier thema’s: a) Een sterke pedagogische basis en een gezond pedagogisch klimaat in de leefwerelden van jeugdigen en gezinnen: familie, buurt, opvang/school, vrije tijd, online b) Gelijkwaardige samenwerking tussen jeugdigen, ouders/opvoeders en professionals c) Versterken van de kwaliteit van werkwijzen en interventies d) Samen leren in het jeugddomein Het platform werkt aan deze doelen en de doorontwikkeling van de onderzoeksagenda samen met jeugdigen en ouders, (toekomstige) professionals, vrijwilligers en bestuurders vanuit praktijk en beleid, opleidingen en onderzoek. De integratie van de drie kennisbronnen (wetenschap, ervaring en praktijk) versterkt het evidence-based denken en handelen in het jeugddomein. Het lectorenplatform richt zich op kennis en interactie en versterkt hiermee de verbindingen met en tussen regionale kenniswerkplaatsen Jeugd, expertisenetwerken Jeugd, Spronggroep INCLU-ZIE en de werkplaatsen sociaal domein op thema’s over Jeugd en Gezin. Het platform onderhoudt relaties met veel relevante landelijke partijen en sluit aan bij belangrijke bewegingen zoals onder meer de uitwerking van de Hervormingsagenda Jeugd 2023-2028.
Dementie komt steeds vaker voor en heeft grote invloed op het dagelijks leven van alle betrokkenen. Wat is voor mensen met dementie en hun naasten belangrijk? En welke rol kunnen professionals vanuit het gezondheids- en sociaal domein hierin vervullen?
Dementie komt steeds vaker voor en heeft grote invloed op het dagelijks leven van alle betrokkenen. Wat is voor mensen met dementie en hun naasten belangrijk? En welke rol kunnen professionals vanuit het gezondheids- en sociaal domein hierin vervullen? Doel Dit promotieonderzoek richt zich op de onderbouwing van handelen en ontwikkeling van werkwijzen van professionals die thuiswonende mensen met dementie en hun naasten begeleiden. Resultaten Een framework met de betekenis van dementie voor het dagelijks leven. Bouwstenen voor een integrale werkwijze voor professionals in het gezondheids- en sociaal domein in samenwerking met mensen met dementie en hun sociaal netwerk. Artikel: Everyday Experiences of People Living with Mild Cognitive Impairment or Dementia: A Scoping Review en de posterpresentatie erover. Looptijd 01 februari 2021 - 31 januari 2025 Aanpak In een scoping review kijken we naar wat bekend is over het dagelijks leven vanuit het perspectief van mensen met dementie zelf. Dit gaan we verrijken met een veldstudie onder mensen met dementie en hun naasten. In een praktijkanalyse kijken we naar de huidige werkwijze en ontwikkelrichtingen vanuit professionals in het gezondheids- en sociaal domein. Vervolgens ontwerpen we een integrale werkwijze, die zal worden uitgevoerd en geëvalueerd in ontwikkelwerkplaatsen. Relevantie voor de beroepspraktijk Door de ontwikkeling van een integrale benadering wordt domeinoverstijgend samengewerkt aan een belangrijke opgave op het snijvlak van gezondheid en welzijn. De resultaten van dit onderzoek zijn direct toepasbaar voor de beroepspraktijk en worden vertaald naar het onderwijs. Samenwerking Samenwerkingspartners binnen het onderzoek zijn: Academische Werkplaats Sociaal Werk en Academische Werkplaats Ouderen, Tranzo en Universiteit van Tilburg Samenwerkingspartners uit het werkveld zijn: Zorgspectrum, Alzheimer Nederland afdeling Lekstroom, SWOM, Tympaan de Baat, Careyn, Rijnhoven, Netwerk Dementie Lekstroom en Netwerk Dementie West Utrecht. Samenwerking met het onderwijs vindt plaats in het interprofessioneel leernetwerk dementie. Hierin werken studenten van gezondheids- en sociale opleidingen samen met praktijkpartners en onderzoek aan vraagstukken over dementie. Daarnaast worden regelmatig open webinars georganiseerd.