Nederland -en daarmee ook Groningen- is mede door uitvoering van het Klimaatakkoord en de Regionale Energie Strategie haar energieopwekking en -afname aan het verduurzamen en elektrificeren. Doordat gelijktijdigheid in de afname van elektriciteit toeneemt en er meer duurzame elektriciteit wordt toegeleverd neemt het risico op netcongestie toe. Netcongestie belemmert bedrijven in hun groei en verduurzaming, wat het vestigingsklimaat onder druk zet. Het doel van dit onderzoek is om te voorkomen dat netcongestie de ontwikkeling van bedrijventerreinen in de regio schaadt en om bedrijven de mogelijkheid te bieden om te blijven uitbreiden en verduurzamen.Binnen dit project is een methodiek ontwikkeld waarbij aan de ene kant door bedrijfsbezoeken wordt gekeken naar de potentie tot groei van individuele bedrijven. Dit gebeurt door bedrijfsactiviteiten, toekomstplannen en energiebesparingsmogelijkheden te analyseren en deze te koppelen aan energieprofielen van netbeheerders. Daarnaast worden op gebiedsniveau scenario’s uitgewerkt om vanuit een systeemintegratieperspectief te onderzoeken hoe verschillende energie-opwek-, opslag- en vraagsturingstechnologieën gecombineerd kunnen worden om capaciteit vrij te maken op het elektriciteitsnet.Een case-study op een bedrijventerrein in Groningen toont aan dat een geïntegreerde toepassing van windenergie, zonne-energie, batterijopslag en slimme aansturing ruimte kan creëren voor nieuwe bedrijven. De praktische uitvoering van dergelijke oplossingen stuit echter op uitdagingen, zoals de noodzaak van een groepsaansluitingsovereenkomst (TO) en beperkingen in regelgeving omtrent windenergie.Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten voor beleidsmakers, netbeheerders en ondernemers over hoe bedrijventerreinen op duurzame wijze kunnen blijven groeien binnen de beperkingen van het huidige elektriciteitsnet.
DOCUMENT
In the past 5 years Electric Car use has grown rapidly, almost doubling each year. To provide adequate charging infrastructure it is necessary to model the demand. In this paper we model the distribution of charging demand in the city of Amsterdam using a Cross-Nested Logit Model with socio-demographic statistics of neighborhoods and charging history of vehicles. Models are obtained for three user-types: regular users, electric car-share participants and taxis. Regular users are later split into three subgroups based on their charging behaviour throughout the day: Visitors, Commuters and Residents
DOCUMENT
Het gebied tussen Groningen en Leek dat bestemd was om rustig en leeg te blijven werd snel overgenomen door een bedrijventerrein, hoogspanningsleidingen en grondbergingsgebieden, zag Kim van Dam. Nu ligt er een nieuwe gebiedsvisie klaar.
LINK
Het onderzoeksrapport dat voor u ligt maakt deel uit van een vijfjarig onderzoek waarmee het Jeugdsportfonds Amsterdam meer inzicht verkrijgt in de effectiviteit van de activiteiten van het Jeugdsportfonds. Het doel van het Jeugdsportfonds is om kinderen uit financieel achtergestelde gezinnen te laten sporten door het betalen van de contributie en benodigde sportproducten. Deze kinderen kunnen aangemeld worden bij het Jeugdsportfonds door een intermediair, een tussenpersoon die professioneel betrokken is bij de opvoeding en verzorging van het kind. Om in kaart te brengen of de doorverwijzing en aanmelding van kinderen momenteel op de juiste manier verloopt zijn in dit onderzoek de ervaringen, knelpunten en ideeën van intermediairs met betrekking tot de werkwijze en naamsbekendheid van het Jeugdsportfonds Amsterdam in kaart gebracht.
DOCUMENT
Is een prelude van het onderzoek naar online tools voor de stedelijke bottom-up beweging (2015-2020)
DOCUMENT
Gevolgen netcongestie beperken in 3 stappen:1. Bedrijfsbezoek: In kaart brengen energiegebruik bedrijven2. Bedrijfsanalyse: Analyseren toekomstplannen3. Gebiedsanalyse: Analyseren opties uitbreiding en/of verduurzaming ondanks netcongestie
DOCUMENT