Het lectoraat Werken in Onderwijs is in 2020 gestart tegen een achtergrond van kwantitatieve en kwalitatieve tekorten aan leraren en schoolleiders. Anno 2024 vormen deze tekorten nog altijd een veelkoppig monster. De ervaren werkdruk is hoog en leidt tot uitval, er zijn toenemende zorgen over de kwaliteit van het onderwijs zelf, het werk en ook schoolvakken zijn in voortdurende beweging. Bovendien lopen de tekorten de komende tien jaar nog verder op en zal de in- en uitstroom aan lerarenopleidingen te beperkt zijn om dit op te vangen. Het tekort aan onderwijsprofessionals kan worden gezien als een sluimerende crisis. Het is een gegeven dat onderwijsprofessionals continu met verandering te maken hebben en dat ontwikkelingen in hun werk (zoals het lerarentekort of de vraag hoe vorm te geven aan de onderwijsopdracht) zorgen voor permanente 'schuring' tussen belangen. Op basis van een analyse van onze inzichten en recente ontwikkelingen rondom het werken in onderwijs concluderen we dat het noodzakelijk blijft onderzoek te doen naar dit thema. We houden onze koers vast, maar met scherpere ambities. We formuleren onze nieuwe missie als volgt: met ons onderzoek dragen we bij aan het versterken van het beroep van onderwijsprofessionals in de volle breedte in schoolorganisaties die te kenmerken zijn als leerwerkplekken, waarbinnen wordt samengewerkt gericht op een aantrekkelijk beroep en goed onderwijs. Onze visie is dat praktijkgericht en, waar mogelijk, participatief onderzoek sámen met onderwijsprofessionals en vanuit een systemische kijk (gericht op de lagen van onderwijsprofessionals en schoolorganisatie; met oog voor het waartoe) bijdraagt aan deze missie. Voor onze tweede termijn formuleren we daarom de volgende hoofdvraag: Hoe kunnen (aanstaande) onderwijsprofessionals zich professioneel (blijven) ontwikkelen in schoolorganisaties die fungeren als leerwerkplek voor het realiseren van een aantrekkelijk beroep en kwalitatief goed onderwijs?
Case report. Dossiernummer 405-17-720 In deze studie onderzochten we de opzet en inhoud van professionalisering van leraren in basis- en voortgezet onderwijs aan nieuwkomers-kinderen in Zweden en Vlaanderen. Dit deden we tegen de achtergrond van zorgen in Nederland rond de kwaliteit van onderwijs aan deze doelgroep. Opleiding en van leraren maakt deel uit van deze bredere problematiek. De centrale onderzoeksvraag was: Hoe wordt in Zweden en Vlaanderen vorm en inhoud gegeven aan de professionalisering van leraren die onderwijs verzorgen aan nieuwkomers, en welke aanknopingspunten biedt dit voor Nederland? Om niet alleen de opzet van professionalisering op hoofdlijnen, maar ook de inhoud aandacht te kunnen geven, werden drie inhoudelijke professionaliseringsthema’s nader onder de loep genomen waarop vanuit de discussies rond 'Ruimte voor nieuwe talenten' (Schrijfgroep LPTN, 2017) een duidelijke scholingsbehoefte in het veld bestond: (1) de intake van nieuwkomers; (2) de verhouding tussen onderwijs in de tweede taal en de positie van moedertalen; (3) de methodiek van tweede-taalonderwijs. Het onderzoek werd uitgevoerd via een combinatie van deskresearch, interviews met sleutelpersonen uit beleid, professionalisering en wetenschap, en praktijkbezoeken. Het analysekader, tussentijdse bevindingen en eindresultaten zijn op drie momenten voorgelegd aan Nederlandse referenten die een rol spelen bij beleid, professionalisering, praktijk en wetenschap, om de betekenis voor Nederland gezamenlijk met betrokkenen te kunnen duiden.
Out-of-school science educational activities, such as school visits to a science center, aim at stimulating pupils’ science talent. Science talent is a developmental potential that takes the form of talented behaviors such as curiosity and conceptual understanding. This dissertation investigates whether and how out-of-school science activities contribute to the elicitation, emergence, and development of pupils’ science talent. The context of this thesis is the Northern Netherlands Science Network, an alliance of primary schools, out-of-school science facilities, the university of Groningen, and the Hanze University of Applied Sciences (www.wknn.nl). Interviews with the schools on their starting position showed that adequate communication between schools and out-of-school facilities is necessary to coordinate the participants’ educational goals. Secondly, the elicitation and expression of science talent was studied in the micro-interactions between pupils and their educator (classroom teacher or facility instructor). To do so, a multivariate coding scheme was developed to measure Pedagogical Content Knowledge expressed in real-time interaction (EPCK). The interaction shows a variable pattern over time. Sometimes episodes of high-level EPCK — so-called talent moments — emerge, in which talented pupil behavior in the form of pupils’ conceptual understanding, and talent elicitation by the educator in the form of open teaching focused on conceptual understanding, determine one another. These talent moments only occur in activities that were prepared in the classroom and with educators who were trained to evoke conceptual understanding. Under these conditions, out of school science activities can contribute to the elicitation and development of science talent in primary school pupils.AB - Out-of-school science educational activities, such as school visits to a science center, aim at stimulating pupils’ science talent. Science talent is a developmental potential that takes the form of talented behaviors such as curiosity and conceptual understanding. This dissertation investigates whether and how out-of-school science activities contribute to the elicitation, emergence, and development of pupils’ science talent. The context of this thesis is the Northern Netherlands Science Network, an alliance of primary schools, out-of-school science facilities, the university of Groningen, and the Hanze University of Applied Sciences (www.wknn.nl). Interviews with the schools on their starting position showed that adequate communication between schools and out-of-school facilities is necessary to coordinate the participants’ educational goals. Secondly, the elicitation and expression of science talent was studied in the micro-interactions between pupils and their educator (classroom teacher or facility instructor). To do so, a multivariate coding scheme was developed to measure Pedagogical Content Knowledge expressed in real-time interaction (EPCK). The interaction shows a variable pattern over time. Sometimes episodes of high-level EPCK — so-called talent moments — emerge, in which talented pupil behavior in the form of pupils’ conceptual understanding, and talent elicitation by the educator in the form of open teaching focused on conceptual understanding, determine one another. These talent moments only occur in activities that were prepared in the classroom and with educators who were trained to evoke conceptual understanding. Under these conditions, out of school science activities can contribute to the elicitation and development of science talent in primary school pupils.
LINK
Lesgeven aan klassen met veel kinderen met een meertalige of anderstalige achtergrond kan uitdagend zijn. Hoe zorg je dat iedereen mee kan komen? In dit Europese project ontwikkelen we samen met leerkrachten strategieën om het primair wetenschapsonderwijs toegankelijk voor alle kinderen te maken.Doel Met leerkrachten in Noorwegen, Zweden en Nederland ontwerpen we strategieën om meertalige leerlingen te ondersteunen op het gebied van taal en professionele ontwikkeling. Dit doen we in nauwe samenwerking met leerkrachten in die landen. We richten ons specifiek op lessen over wetenschap en technologie, om twee redenen. Deze vakken bieden leerlingen veel kansen om samen te werken en academische taalvaardigheden te leren. Tegelijk kan het juist voor leerlingen met een taalachterstand lastig zijn om het wetenschappelijk taalgebruik te begrijpen. Resultaten Dit onderzoek loopt. Na afronding komt er naast een set wetenschappelijke artikelen een pakket professionaliseringsmaterialen uit in de herfst met teksten, video's, powerpoints en voorbeeldlesmateriaal. Dit staat vrij ter beschikking voor opleiders, nascholers en begeleiders. Via deze pagina word je op de hoogte gehouden. Looptijd 01 februari 2018 - 31 juli 2021 Aanpak Het onderzoek ziet er als volgt uit: in elk van de drie landen werken we met leerkrachten van acht groepen uit ons schoolnetwerk. We delen het project op in drie fasen.Fase 1: verkennen In de eerste fase (februari-augustus 2018) beschrijven we de nationale lesprogramma's en brengen we de organisatiestructuren van het onderwijs in de drie landen in kaart. Deze inzichten gebruiken we om voorwaarden en principes uit te werken voor het ontwerp van de strategieën.Fase 2: ontwerpen In fase 2 (september 2018-december 2019) staat samenwerking met leerkrachten centraal. We ontwerpen en evalueren nieuw lesmaterialen, ondersteunende activiteiten en werkwijzen voor professionele ontwikkeling.Fase 3: vergelijken en toetsen In de laatste fase (januari 2020-januari 2021) gaan we de inzichten uit de verschillende onderwijssituaties met elkaar vergelijken. Ook toetsen we onze bevindingen door ze via een vragenlijst voor te leggen aan een grote groep leerkrachten.