Insufficient physical activity presents a significant hazard to overall health, with sedentary lifestyles linked to a variety of health issues. Monitoring physical activity levels allows the recognition of patterns of sedentary behavior and the provision of coaching to meet the recommended physical activity standards. In this paper, we aim to address the problem of reducing the time consuming process of fitting classifiers when generating personalized models for a coaching application. The proposed approach consists of evaluating the effects of clustering participants based on their walking patterns and then recommending a unique model for each group. Each model consists of a random forest classifier with a different number of estimators each. The resulting approach reduces the fitting time considerably while keeping nearly the same classification performance as personalized models.
DOCUMENT
Afscheidsrede uitgesproken door prof. dr. Eveline Wouters, lector Health Innovations and Technology, Fontys Hogeschool en hoogleraar Succesvolle technologische innovaties in de zorg, Tilburg University op 10 januari 2025
DOCUMENT
Uit methodisch onderzoek blijkt dat bij een normale onderzoeksinspanning maar rond de 50% van het werkelijke aantal plantensoorten in een kilometerhok gevonden wordt. Het merendeel van de zeldzame en schaars verspreide soorten wordt gemist vanwege een te lage trefkans. Door het onderzoek te concentreren op een beperkt deel van een kilometerhok neemt de trefkans van soorten aanzienlijk toe als gevolg van een hogere onderzoeksintensiteit. De praktijk wijst uit dat de deelhokmethode, waarbij slechts twee zorgvuldig gekozen deelhokken ter grootte van 200 bij 200 meter worden geïnventariseerd, minstens zo effectief is en belangrijke voordelen biedt ten opzichte van de gangbare werkwijze. Een deelhok kan in een beperkte tijd, gemiddeld vier uur, integraal en nagenoeg volledig worden geïnventariseerd. Een deelhokonderzoek is daarom veel beter reproduceerbaar. Een deelhok is daarmee zeer geschikt als onderzoekseenheid voor monitoring.
DOCUMENT
Op 11 mei 2023 kwamen 32 medewerkers van agrarische collectieven, terreinbeherende organisaties (TBO’s), vrijwilligers vogelwachten en boeren bijeen om te praten over de rol van beweiding in het weidevogelbeheer. Voor deze bijeenkomst waren zij te gast op het melkveebedrijf van de familie Meindertsma in Wyns. De familie heeft een grote passie voor weidevogels en het weidevogelbeheer vormt een integraal onderdeel van hun bedrijfsvoering. Naast percelen met rustperiode, plasdras, kuikenstroken, proberen ze zoveel mogelijk gebruik te maken van weidegang door dag en nacht te weiden, mits het weer het toelaat. Het weidevogelbeheer voeren ze uit in samenwerking met het agrarisch collectief Noardlike Fryske Wâlden.
MULTIFILE
Het gaat al enkele jaren wereldwijd steeds slechter met bijen en vlinders. Nederland is hierop geen uitzondering. Door versnippering, habitatverlies, het gebruik van pesticiden en het toepassen van monoculturen worden deze groepen steeds verder in het nauw gedreven. Met name bijen zijn van groot belang voor de bestuiving van onze gewassen. Een toenemend deel van de samenleving begint meer bewust te worden van het feit dat er ingegrepen moet worden. Op het symposium “Limburgers bijeen voor bijen” is door verschillende organisaties besloten om samen te gaan werken ten behoeve van bijenpopulaties in Limburg en omstreken. Een van de meewerkende organisaties is attractiepark Toverland, te Sevenum. Toverland heeft een van haar themagebieden, de bloemrijk ingerichte Magische Vallei, beschikbaar gesteld voor een inventarisatie van de diversiteit aan bijen en vlinders. Door het park eens per week te bezoeken, waarbij alle bloeiende beplanting afgezocht werd op de aanwezigheid van bijen, het gebruik van malaisevallen, het lopen van een vlinderroute en het bijhouden van losse vlinderwaarnemingen, is geprobeerd de huidige natuurwaarden inzichtelijk te maken.
DOCUMENT
ICT is veel meer dan een hulpmiddel bij onderwijs en opleiding: zij provoceert een voortdurend nieuwe kijk op de essentie van leren en daarmee ook op het leraarschap. Opvallend is dat ICT in onderwijs penetreert nog voordat er enig model of theorievorming over haar bijdrage gevormd is; dat is pragmatisch en opportunistisch. Sterker nog: als we achteraf kijken naar hervormingen van onderwijsopvattingen, dan worden ze vaak aangedreven door technologische innovaties op dat moment: de entree van de boekdruk, telecommunicatie, computersystemen en virtuele realiteit. Binnenkort zullen we ingrijpende invloeden zien vanuit de biotechnologie, genetische modificatie, nanotechnologie etcetera. De huidige stap van laptop naar het veelkunnende mobieltje is er slechts één van de lange rij ICT-hulpmiddelen die er nog aan gaan komen. Als we de trend van ICT in onderwijs doortrekken, dan valt te verwachten dat 'mobiel leren' vooral zal leiden tot 'ubiquitous learning': overal- en voortdurend leren. Het begrip 'learning by heart' krijgt opnieuw betekenis: niet alleen het 'van buiten' leren, maar het opbouwen van een relatie met het onderwerp dat je bestudeert. De persoon van de docent wordt nog belangrijker dan hij nu al is. Mobiele communicatie gaat haar eerste vruchten afwerpen bij het 'voortdurend leren' van de docent. Het mobieltje en de on-line PDA gaan hierin een cruciale rol spelen. De Fontys lerarenopleidingen nemen met enthousiasme deze voortrekkersrol op zich. Het lectoraat Educatieve Functies van ICT begeleidt docenten en promovendi hierbij.
DOCUMENT