In het programma ‘Agency arrangeren’ onderzoeken we welke elementen in activiteiten voor en met jongeren (12-18 jaar) deze jongeren ondersteunen in het ontwikkelen van ‘agency’. We richten ons daarbij op jongeren die in een achterstandspositie verkeren en/of anderszins kwetsbaar zijn. Het ervaren van agency draagt bij aan zowel het persoonlijke welzijn als de maatschappelijke participatie en betrokkenheid van jongeren. In hoofdstuk 2 komen we op basis van literatuur tot een eigen definitie van en visie op agency. In hoofdstuk 3 gaan we in op de vraag hoe omgevingen gearrangeerd kunnen worden die ruimte bieden voor agency van jongeren en die de ontwikkeling van agency stimuleren, Tot slot brengen we in hoofdstuk 4 kort samen hoe we uit te literatuur tot een onderzoeksfocus komen voor de volgende fasen van dit programma.
MULTIFILE
Girls Work, as one of the methods used by professional youth work, focuses on helping vulnerable girls to shape their own lives (a capacity also referred to as ‘agency’). In this study, it is hypothesised that the methodical principles (i.e. the guiding principles of the methodical actions of the youth worker) contribute to the empowerment process of girls, which in turn leads to the development of girls’ agency. Serial mediation was used to test this hypothesis. Results indicate that all of the methodical principles, with the exception of the use of context, are important in helping girls develop agency. Four of the methodical principles contribute to both empowerment and agency, while the other methodical principles contribute to agency only through empowerment. This paper also addresses the importance of focusing on the empowerment of girls, as empowerment is positively linked with agency. All of the components of individual empowerment are important when helping girls develop their agency.--Meidenwerk, een specifieke methodiek van het jongerenwerk, richt zich op het ondersteunen van meiden in kwetsbare posities bij het (leren) vormgeven aan hun eigen leven (ook bekend als agency). In dit onderzoek wordt verondersteld dat de methodische principes (uitgangspunten in het methodisch handelen van de jongerenwerkers) bijdragen aan het proces van empowerment, dat op zijn beurt weer leidt tot de ontwikkeling van agency bij meiden. Om dit te toetsen is een mediatie-analyse uitgevoerd. De resultaten wijzen erop dat alle methodische principes, met uitzondering van ‘werken met de omgeving’, bijdragen aan hoe meiden agency ontwikkelen. Vier van de methodische principes dragen bij aan zowel het empowermentproces als de ontwikkeling van agency, terwijl de andere methodische principes alleen via het empowermentproces bijdragen aan de ontwikkeling van agency. Dit artikel wijst op het belang om aandacht te hebben voor de empowerment van meiden in kwetsbare situaties, omdat er een positieve relatie is tussen het empowermentproces en de ontwikkeling van agency. Hierbij is het belangrijk dat er aandacht is voor alle drie de componenten van psychologische empowerment.
DOCUMENT
Het handelen van docententeams heeft grote invloed op de kwaliteit van het onderwijs en het succes van studenten. Toch wordt in het hoger beroepsonderwijs relatief weinig aandacht besteed aan de vraag of en onder welke omstandigheden teams van docenten goed functioneren. In dit artikel worden aan de hand van twee praktijkcases uit een longitudinaal actie-onderzoek de totstandkoming van het handelingsvermogen van teams verkend. We richten ons daarbij op de invloed van de kenmerken van het team zelf en van de organisatiestructuur. We sluiten af met de vraag hoe het vermogen tot handelen van docententeams versterkt kan worden en wat de rol van HRM daarin is.
DOCUMENT
Sinds de corona reset wordt in de culturele en creatieve sector volop geïnnoveerd om tijdelijke sluitingen en financiële verliezen te compenseren. Aanbieders van hoogwaardige culturele programma’s, zoals presentatie-instellingen en zelforganiserende collectieven, coördineren in hoog tempo digitale expositieruimtes, livestreams en online debatten, waarmee ze hun bestaande (offline en lokale) en nieuwe (online en mondiale) publiek bedienen. Soms ook tegelijkertijd, in een hybride evenement; met een beperkt live publiek én een onbeperkt aantal online bezoekers. Hoe zorgen zij dat beide groepen bij deze livecastings een gelijkwaardige ervaring hebben? En hoe benutten ze de potentie van dit opgenomen materiaal voor publicatie en blijvende publieksinteractie in hun digitaal (web)archief? Ad hoc coronaoplossingen behoeven nu toekomstbestendige doorontwikkeling. Met MKB’ers ontwikkelen we een langetermijnvisie op off/online kennisdeling van hun culturele aanbod, op voorwaarden van duurzaamheid en technologische onafhankelijkheid in het beheer en de data-opslag van hun gepubliceerde materiaal. Verregaande digitalisering en klimaatoverwegingen geven namelijk naast corona urgentie aan een visie op hybride programmering. In het onderzoek worden werkende principes ontwikkeld voor een langetermijnvisie op een hybride en kwalitatief hoogwaardig programma-aanbod, met het oog op het bedienen van nieuw en bestaand publiek na de corona reset, via participatieve livecasts van evenementen, de samenhangende verslaglegging daarvan middels publicaties die uiteindelijk in levende archieven te komen: Om het knelpunt van ‘schermmoeheid’ bij eindgebruikers van programma-aanbod te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘participatieve livecasting’, om de succespijler ‘gezamenlijke publiekservaring bij online evenementen’ te bewerkstelligen. Om het knelpunt van ‘gefragmenteerde informatievoorziening’ bij programma-aanbieders te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘hybride publicaties’, om de succespijler ‘samenhang in off/online programma-aanbod’ te bewerkstelligen. Om het knelpunt van een ‘reactieve houding’ bij programma-aanbieders te voorkomen, ontwikkelen we werkende principes in het oplossingsgebied ‘levende archieven’, om de succespijler van een ‘anticiperende houding in de werkwijze van programma-aanbieders’ te bewerkstelligen.