Posterbijdrage conferentie EARLI SIG 14, 11-14 september 2018, Genève Although literature shows the important supportive role of experienced colleagues to stimulate novices’ workplace learning, the question of how this support is provided is usually answered in general terms (e.g. Mikkonen et al. 2017; Tynjälä 2008). Therefore, this study aims to explore how members of vocational communities, both individually and as a collective, enact specific pedagogic practices to contribute to novices’ learning. The systematic literature review that will be presented in the interactive poster session is the first study of a PhD project and provides an overview of situational pedagogic practices which attempt to support novices’ learning at the workplace.
Teacher education is in a state of change. There is a new focus on professional competence, including the competence for further development and learning, conceived of as workplace learning. Teacher shortages put pressure on the development of alternative routes to teaching. The arrival of prospective teachers with experience and qualifications in other areas than education requires adaptive programs, with a greater emphasis on professional learning in school. It is argued that promoting professional workplace learning asks for a conceptual clarification, based on new theory of learning and concepts of professionalism. A definition of professional learning is proposed. Some examples of new practice in teacher education are discussed.
Purpose – The hospitality industry creates a distinctive context in which learning takes place. The industry’s international perspective and large globalisation play an important role in learning, as well as the operational and structural features that give meaning to learning and development in the hospitality industry. This explorative research therefore studies the relation between workplace learning and organisational performance in the Dutch hospitality industry. Design/methodology/approach – The qualitative research is done through 15 in-depth interviews with general managers and HR managers of Dutch hotels with three or more stars and at least ten employees. Findings – It can be concluded that there is a relation between workplace learning and organisational performance in the hospitality industry, as the participants in this research and the literature both mention workplace learning enhances organisational performance. Originality/value – Little research has been done on learning and organisational performance specifically, in the (Western) hospitality industry. This research therefore focusses on HRD and studies the influence of workplace learning on organisational performance in the Dutch hospitality industry.
Studenten in het beroepsonderwijs leren op de werkplek om een goede beroepsuitoefenaar te worden. Beoordeling van het werkplekleren gebeurt vaak op de werkplek en door de werkplek. Dit promotieonderzoek wil in kaart brengen hoe werkplekopleiders de student beoordelen.
Het analyseren van grote gegevensbestanden om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren is een hot item. De toepassing van learning analytics kan het onderwijs verbeteren. Wij doen onderzoek naar learning analytics en de vaardigheden die gebruikers daarbij nodig hebben.Doel Wij onderzoeken wat de gevolgen zijn van databewerking op de uitkomsten van learning analytics. En welke vaardigheden hebben gebruikers nodig om deze systemen zinvol te gebruiken? Learning analytics Learning analytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van data van studenten en hun omgeving om het leren en de leeromgeving te begrijpen en te verbeteren. Het gebruik van learning analyticssystemen Het realiseren van grote delen van de onderwijsvisie van Hogeschool Utrecht is sterk verbonden met de succesvolle uitvoering van analyses op studentniveau. Het gebruik van learning analyticssystemen is niet vanzelfsprekend. De ontwerpers en ontwikkelaars van deze systemen moeten helder zijn over hun ontwerpkeuzes (zoals manieren van databewerking en de werking van algoritmes). Anderzijds moeten studenten en docenten beschikken over datavaardigheden om deze systemen op een zinvolle manier te gebruiken. Resultaten Dit onderzoek loopt. Na afloop vind je hier een samenvatting van de resultaten. In juli 2019 verscheen het volgende artikel van de onderzoekers: Automated Feedback for Workplace Learning in Higher Education. Looptijd 01 september 2017 - 31 december 2020 Aanpak We hebben eerst verkennend onderzoek gedaan door een case study waarin onderzocht is wat de effecten zijn van verschillende keuzes in de data cleaning op de uitkomsten van de data-analyse. Vanaf september 2019 gaan we onderzoeken welke datavaardigheden studenten nodig hebben om learning analytics-systemen effectief te gebruiken.
Werkplekleren is een belangrijk onderdeel van beroepsopleidingen. Toch weten we weinig over hoe de beroepspraktijk (community) het leren van studenten op de werkplek ondersteunt. Wij onderzoeken de begeleiding van studenten en beginnende beroepsbeoefenaren door opleiders op de werkplek.Doel De werkplek biedt een krachtige leeromgeving voor studenten om zich een beroep eigen te maken. Er is veel onderzoek gedaan naar werkplekleren, maar weinig is bekend over de wijze waarop begeleidingsstrategieën worden gehanteerd om het werkplekleren van beginners te ondersteunen. Het doel van dit promotieonderzoek is om meer specifiek inzicht te krijgen in begeleiding op de werkplek. We zoeken een antwoord op de onderzoeksvraag: hoe ondersteunt de beroepspraktijk het leren op de werkplek van studenten fysiotherapie en verpleegkunde? Resultaten Rondetafelgesprek Begeleiden van het leren op de werkplek tijdens de Onderwijs Research Dagen in Antwerpen, juni 2017. Posterpresentatie 'Pedagogic practices in vocational communities to support novices workplace learning' tijdens de EARLI-SIG-14 conferentie in Genève, september 2018. Bijdrage aan postersymposium 'Leren en begeleiden van beroepsonderwijs', 'Werkpplekleren begeleiden van beginnende beroepsbeoefenaren' tijdens de Onderwijs Research Dagen in Heerlen, juni 2019. Publicatie Ceelen, L., Khaled, A., & de Bruijn, E. (2019). Begeleiden van studenten op de werkplek. Onderwijs en Gezondheidszorg, 43(5), 12-15. Looptijd 01 september 2016 - 01 februari 2021 Aanpak Dit promotieonderzoek betreft een samenwerking tussen de OU en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU is prof. dr. Elly de Bruijn (ook lector Beroepsonderwijs), co-promotor is dr. Anne Khaled (tot september 2022 onderzoeker bij het lectoraat Beroepsonderwijs, nu aan het lectoraat Responsief Beroepsonderwijs (HAN) verbonden). Tijdens het promotieonderzoek voeren we een systematische literatuurstudie uit naar wat er al bekend is over het begeleiden van het leren op de werkplek van studenten en beginnende beroepsbeoefenaren. We voeren een veldstudie (met observaties en interviews) uit naar de begeleiding van studenten fysiotherapie en verpleegkunde tijdens hun stage.