In dit artikel zal getoetst worden of de WOZ-waarde valide en betrouwbaar is als marktwaarde-indicator van de vastgoedportefeuilles van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB). De belangrijkste bijdrage van onderhavig onderzoek is dat uit de uitkomsten van het empirische onderzoek blijkt dat er in het kader van de Wet WOZ sprake is van een significante overwaardering ten opzichte van de marktwaarde (transactieprijs). Gemeenten hebben moeite om de WOZ-waarden van de objecten zoals die in de vastgoedportefeuilles van het Rijk voorkomen, correct vast te stellen. Zeker gezien de bredere toepassing van de WOZ-waarde kan dit onderzoek aanleiding zijn tot een hernieuwde afweging van het gebruik, met name waar het minder courant vastgoed betreft.
DOCUMENT
Maatschappelijk vastgoed is een omvangrijk en daarmee belangrijk segment van de vastgoedmarkt in Nederland. Omdat maatschappelijk vastgoed wordt gefinancierd met publieke middelen, het vastgoed zich midden in de samenleving bevindt en dus invloed heeft op de leefbaarheid van onze leefomgeving, is het een onderwerp van gesprek in onze maatschappij.
DOCUMENT
This paper analyses the effect of two new developments: electrification and ‘free floating’ car sharing and their impact on public space. Contrary to station based shared cars, free floating cars do not have dedicated parking or charging stations. They therefore park at public parking spots and utilize public charging stations. A proper network of public charging stations is therefore required in order to keep the free floating fleet up and running. As more municipalities are considering the introduction of an electric free floating car sharing system, the outline of such a public charging network becomes a critical piece of information. The objective of this paper is to create insights that can optimize charging infrastructure for free floating shared cars, by presenting three analyses. First, a business area analysis shows an insight into which business areas are of interest to such a system. Secondly, the parking and charging behaviour of the vehicles is further examined. The third option looks deeper into the locations and their success factors. Finally, the results of the analysis of the city of Amsterdam are used to model the city of The Hague and the impact that a free floating electric car sharing system might have on the city and which areas are the white spots that need to be filled in.
DOCUMENT