Onderzoeksrapport naar de zakelijke markt. Middels kwantitatief en kwalitatief onderzoek is antwoord gegeven op de vraag hoe restaurant andapos;t VeerHuys de zakelijke doelgroep meer kan aanspreken en inspelen op de behoeften en wensen. Dit is samengekomen in een marketingcommunicatieplan.
MULTIFILE
Dit beroepsproduct is ontwikkeld als afstudeeropdracht voor Planon. Het onderzoek richtte zich op de ontwikkeling van een softwareoplossing, waarmee Planon haar klanten kan helpen zakelijke evenementen efficiënter te organiseren, kosten besparen en duurzamer beheren, zonder dat dit ten koste gaat van de gastbeleving. Het doel was om inzicht te krijgen in de handelingen die bij evenementmanagement komen kijken en of deze processen geautomatiseerd kunnen worden, met behoud van een optimale gastbeleving.
MULTIFILE
Het doel van dit project is het onderzoeken of CO2 en kosten kunnen worden gereduceerd in twee zorginstellen door het Specifiek Ziekenhuis Afval (SZA) anders te verzamelen en verwerken. Dit praktijkgerichte onderzoek wordt mogelijk door een samenwerking van Windesheim, Flynther, Dermatologisch Centrum en Isala. SZA wordt verzameld in speciale vaten en getransporteerd naar speciale verbrandingsovens in Dordrecht, waar het afval inclusief het vat onder hoge temperatuur wordt verbrand. Dit leidt tot een hoge CO2 uitstoot en onnodig hoge afvalkosten voor zorgpartijen. Tijdens de voorbereidende interviews voor dit onderzoek hebben respondenten uit de zorgsector al verschillende suggesties gedaan om de hoeveelheid afval te reduceren: • Alleen medisch afval in het vat stoppen, geen andere afvalstromen; • Vaten zo veel mogelijk vullen voordat deze worden vervangen; • Beter scheiden van SZA. Een deel van het SZA hoeft niet onder speciale omstandigheden te worden verbrand, door deze apart in te zamelen kan het in de buurt van de zorginstelling worden vernietigd in plaats van in Dordrecht. • Gebruik van andere soorten vaten die gemaakt zijn uit karton of dunner kunststof. Vanuit Flynther en het Dermatologisch centrum is de praktijkvraag; “Als door diverse partijen wordt aangegeven dat er kan worden bespaard, waarom hebben partijen uit de zorg hier dan geen of nauwelijks aandacht voor? Zijn er nog meer manieren om SZA te reduceren?” De praktijkvraag van dit onderzoek is:Op welke wijze kunnen zorginstellingen door aanpassingen in het inzamelen van SZA, de hoeveelheid CO2 uitstoot en kosten binnen deze afvalstoom reduceren?Om deze vraag te beantwoorden worden de mogelijkheden zoals hierboven beschreven getoetst en de impact bepaald. Daarnaast wordt gekeken hoe het SZA inzamelingsproces moet worden aangepast om deze besparing te realiseren. Ook wordt onderzocht wat beperkende factoren zijn voor deze besparingen. De onderzoeksvragen worden beantwoord door een verkennend onderzoek dat wordt gebaseerd op twee case studies.
In dit KIEM CE voorstel wordt onderzocht of er mogelijkheden zijn textiele producten uit de leisure-sector circulair te maken. In deze sector wordt veel hoogwaardig textiel gebruikt in de vorm van bed- en badtextiel en tafellakens. Deze producten zijn voornamelijk uit cellulose-vezels gemaakt. In het KIEM CE-project zal worden onderzocht welke problemen er verwacht kunnen worden bij het chemisch recyclen van deze producten (post-consumer) en welke mogelijkheden er zijn om deze problemen te voorkomen of gedurende het recyclingproces op te lossen. Chemische recycling van katoen en andere cellulosevezels schept de mogelijkheid om de keten circulair te maken. Bij chemische recycling worden de afgedankte producten ontdaan van verontreinigingen zoals niet-cellulosevezels, kleurstoffen en finishes/apprets die op het product kunnen zitten. Daarna kan de cellulosefractie worden bewerkt, opgelost en weer tot vezels worden gesponnen. Deze vezels komen qua eigenschappen overeen met Lyocell viscose en kunnen hoogwaardig worden ingezet. Het KIEM CE onderzoek moet uitwijzen of de noodzakelijke voorbehandeling kan gaan leiden tot een grondstof die op deze wijze recyclebaar is, waarbij tevens aandacht wordt geschonken aan de massabalans (hoeveel materiaal wordt gedurende de processen verloren) en de potentiële businesscase voor de betrokken partijen. Deze partijen zijn Saxion Hogeschool, lectoraat Smart Functional Materials (lector Jan Mahy en associate-lector Gerrit Bouwhuis), Wevotex als leverancier van het textiel en Van der Valk als gebruiker en afdanker van het textiel. Het onderzoek sluit aan bij de nationale transitieagenda "Consumptiegoederen".
Hoe belangrijk is het dat iemand in je gelooft! Je competenties ziet ondanks je beperkingen. Iemand die samen met je zoekt naar een deur naar de wereld, een kanaal om je te uiten. Op zoek gaat naar een manier waarop je invloed kan hebben op je fysieke en sociale omgeving, dat het er toe doet dat je er bent! Dat je BENT. Het doel van het RAAK project is dan ook: mensen met communicatieve beperkingen ondersteunen bij het vinden van hun stem en het vergroten van hun communicatieve mogelijkheden. Het COM project is tot stand gekomen door samenwerking tussen Zuyd, Radboud Universiteit, HAN, ontwikkelaars en leveranciers van communicatie- en dyslexiehulpmiddelen, behandelaars en gebruikers van communicatie- en dyslexiehulpmiddelen. COM staat voor Communiceer: - Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen Op de Markt (COH) Mensen met communicatieve beperkingen kunnen zich vaak niet optimaal ontplooien en niet optimaal participeren in de maatschappij waardoor ze problemen krijgen zoals initiatiefverlies, in zichzelf gekeerd zijn of een depressie. Communicatie Ondersteunende Hulpmiddelen zijn een belangrijk instrument om de communicatieve beperkingen te overbruggen. - Compenserende Dyslexie Hulpmiddelen Op de Markt (CDH) Mensen met dyslexie staan voor grote uitdagingen in hun schoolcarrière en later hun werk carrière omwille van hun beperkingen in de geschreven taal. Compenserende Dyslexie Hulpmiddelen kunnen een belangrijk antwoord bieden op dagelijks ervaren problemen van mensen met dyslexie, mits optimaal ingezet. Leveranciers van beide typen hulpmiddelen signaleren problemen in customerservice: mogelijkheden worden niet optimaal benut na levering, waardoor communicatieve en/of opleidingskansen niet of onvoldoende gegrepen worden. Leveranciers willen weten hoe zij kunnen bijdragen aan optimale verstrekking en gebruik. COM is specifiek gericht op het optimaliseren van het verstrekkingsproces en het effectief gebruik van deze communicatiehulpmiddelen. Eindresultaat: een integrale implementatiemethodiek waarin leveranciers, behandelaars, gebruikers en sociale omgeving betrokken worden, voorzien van noodzakelijke implementatieproducten en community of practice t.b.v. succesvolle exploitatie en gebruik.