Deze rapportage bevat een analyse van het maatschappelijk debat over de terreinen onderwijs, cultuur, wetenschap en media. De analyses zijn in de periode 2010-2015 gemaakt. De analyses van het maatschappelijk debat zijn bedoeld om het beleid beter te doen aansluiten bij de maatschappelijke vraag. De analyse van het media-debat is van de hand van Andra Leurdijk en Saskia Welchen.
DOCUMENT
Duurzaam ondernemen of leven kan op eindeloos veel manieren. Dat is ‘slechts’ een kwestie van nadenken, organiseren en bewerkstelligen. Je kunt het natuurlijk ook gewoon afkijken van iemand anders of aan een expert overlaten. Je kunt zelfs doen alsof, mocht je dat willen. Maar mocht je er net iets langer over nadenken dan strikt noodzakelijk is, dan zou je weleens tot de conclusie kunnen komen dat: 1. je door de bomen het bos niet meer ziet 2. je niet meer doorhebt waar duurzaamheid in wezen nou om draait 3. je het allemaal veel te veel gedoe vindt. En voor wat eigenlijk? Op dat punt aangekomen zou het kunnen helpen als je je beseft dat de essentie van duurzaamheid eigenlijk heel simpel is en maar één ding van je eist: Aandacht Simpelweg aandacht hebben voor wat er is. Geen oordeel, geen verlangen en geen verzet. Alleen maar zien wat er gebeurt. De essentie van duurzaamheid is niet te vinden in wat je doet, oftewel je gedrag, maar in wat je waarneemt, oftewel je bewustzijn. Wanneer je aandacht hebt voor iets, ga je ook begrijpen wat je ziet. Je overziet het grotere geheel, de achterliggende problematiek en de complexiteit van alle verschijnselen. En daarmee creëer je begrip en uiteindelijk zelfs sympathie en respect voor wat er met jezelf, met anderen en om je heen gebeurt. Wanneer dit proces zich in je bewustzijn voltrekt, ga je je meer verbonden voelen met de mensen, de processen en de dingen om je heen, simpelweg door er aandacht voor te hebben. En die aandacht en betrokkenheid zijn misschien wel de belangrijkste pijlers van duurzaamheid
DOCUMENT
Wij zijn onderdeel van de Europese Unie (EU), en het Europese speelveld is een dynamische waar je als gemeente- of provincieambtenaar veel kunt halen (en brengen) voor jouw organisatie. Terwijl een heel groot deel van Europese wet- en regelgeving impact heeft op de medeoverheden (denk aan regelgeving over schone lucht, bodem, water, digitalisering), biedt de weg naar Brussel ook kansen voor beleidsbeïnvloeding, netwerken, profileren van je gemeente of provincie en financieringsmogelijkheden ten behoeve van lokale en regionale uitdagingen. Denk aan leren van collega’s uit andere Europese steden en regio’s over hoe zij omgaan met thema’s als wateroverlast, digitale inclusie en woningnood, en Europese financieringskansen voor een innovatieve aanpak om met de gevolgen van klimaat om te gaan. Hoewel jij als (toekomstig) EU-expert binnen je organisatie het belang van investeren in de EU inziet, kan het zijn dat jouw organisatie (nog) niet goed toegerust is op het verzilveren van Europese kansen.
DOCUMENT
Orthography is considered to be a major problem in Dutch education, since many pupils don’t seem to be able to master orthographic rules, even after years of education. In educational literature it is argued that the problems related to spelling are caused by approaches that focus more on rules of thumb than on linguistic insights. This is somewhat remarkable, since a good understanding of the Dutch orthographic system requires a fair amount of morphological knowledge. In order to effectively implement this knowledge, the development of a morphological awareness (MA) seems to be required. Therefore, a short intervention was designed for the upper levels of secondary schools (4 havo) which aimed to foster MA and, subsequently, improve orthographic skills. Results of this quasi-experimental study indicate that a short intervention can significantly boost MA, but that students don’t seem to be able to use MA effectively to enhance spelling performance.
DOCUMENT
BackgroundIt can be very challenging for practitioners to talk with autistic children, especially when the conversation calls for self-regulation. Self-regulation is inextricably linked to awareness of oneself and others in social contexts. Encouraging the need for autonomy could help increase self-awareness and awareness of others in social events, which in turn could strengthen self-regulation. However, little is known about how autonomy influences competence in reasoning about self and others when regarding social events in which autistic children participate. This study explores the reasoning of self-other awareness on a microlevel timescale using ipsative, dynamic approaches to autism. The central question in this study is: to what extent can autonomy-provided scaffolding (APS) elicit high levels of reasoning about self-others in social events (RSS) over time?MethodWe used video-taped interaction data from three sessions between one autistic child and a practitioner, contextualized by a set of animated DSM-5-based items of social events on which the child was asked to reflect. Interaction variables were the child's level of RSS and the practitioner's level of APS. We coded the real-time interaction.ResultsFirst, when exploring the dynamics of the microdata, we found contingency over time within sessions. Second, over the sessions, the practitioner showed a stable high level of APS, whereas the child's level of RSS increased. Third, a coupling effect between the level of APS and RSS was found within and over sessions. Salient is that the child and practitioner increasingly adapted to each other over the three sessions, and over time, high-level APS of the practitioner elicited higher levels of RSS of the child.DiscussionBecause the child showed a significant improvement in RSS over time, our research question provides a promising perspective. Contrary to what one might expect in autism, APS supported the performance of the child in reasoning about self-others in social situations. These outcomes underline the importance of giving voice to autistic children. The results may encourage researchers to develop strategies and tools that can help give a voice to children, to gain more insight into the child's reasoning. This may further develop self-other awareness and self-regulation in the social events of autistic children.
DOCUMENT
Deze vier artikelen uit verschillende hoeken van de HU illustreren uiteenlopende ervaringen met de koppeling tussen onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk. Uit hun verhalen blijkt dat deze verbindingen steeds meer vorm krijgen en dat de ervaringen met de HU als kennisinstelling vooral positief zin. Uitgegeven op het HU onderwijscongres 2008 als Passie & Precisie deel 02.
DOCUMENT
De coronapandemie heeft opnieuw laten zien dat we in een onderling afhankelijke wereld leven. Wat daar gebeurt, heeft hier ook een weerslag. Er is een groeiend besef dat een kritisch en empathisch bewustzijn cruciaal is voor nationale en internationale samenwerking en vrede en dat dit meer vergt dan het ontwikkelen van culturele sensitiviteit of sociale actieplannen (Lengelle, Jardine, & Bonnar, 2018). Wereldburgerschap wordt gezien als een belangrijk thema in het hoger onderwijs en UNESCO beschouwt de sociaalemotionele ontwikkeling van studenten als fundamenteel onderdeel daarvan. Het probleem is daarbij wel: wat zijn effectieve manieren om dit leerproces op gang te brengen binnen wereldburgerschapsonderwijs?
DOCUMENT
Het doel van deze whitepaper is bewustzijn vergroten van de complexiteit van het bedrijfsoverdrachtsproces binnen de agrarische sector. Zowel het aantal vraagstukken als het grote aantal betrokkenen met verschillende perspectieven maken het ingewikkeld. Het bedrijfsovernameproces kent veel vergelijkbare onderdelen, het doorlopen ervan kent echter geenroutine want alle overnames zijn uniek.
DOCUMENT
Het doel van deze whitepaper is bewustzijn vergroten van de complexiteit van het bedrijfsoverdrachtsproces binnen de agrarische sector. Zowel het aantal vraagstukken als het grote aantal betrokkenen met verschillende perspectieven maken het ingewikkeld. Het bedrijfsovernameproces kent veel vergelijkbare onderdelen, het doorlopen ervan kent echter geenroutine want alle overnames zijn uniek.
DOCUMENT
Het doel van deze whitepaper is bewustzijn vergroten van de complexiteit van het bedrijfsoverdrachtsproces binnen de agrarische sector. Zowel het aantal vraagstukken als het grote aantal betrokkenen met verschillende perspectieven maken het ingewikkeld. Het bedrijfsovernameproces kent veel vergelijkbare onderdelen, het doorlopen ervan kent echter geenroutine want alle overnames zijn uniek.
DOCUMENT