In het herstellen en behouden van zinvolle bezigheden voor mensen met een lichte of matige vorm van van de ziekte van Alzheimer is doelstelling van groot praktisch belang. De studies gericht op dit doel hebben vertrouwd op de verschillende strategieën van zelfmanagement van instruction cues. Zeven studies werden gevonden die plaats hadden in de periode 2008-2012 (dat wil zeggen, de periode waarin onderzoek op dit gebied daadwerkelijk vorm heeft gekregen). Die strategieën bestaan uit het gebruik van (1) verbale signalen aangeboden via audiorecorders, (2) visuele signalen aangeboden via computersystemen, en (3) een combinatie van verbale en visuele signalen gepresenteerd via computersystemen. Dit artikel geeft een overzicht van de hiervoor genoemde strategieën en bespreekt de resultaten daarvan, hun algemene doeltreffendheid, op prestaties en stemmingen, en hun geschiktheid en bruikbaarheid. Thema's voor toekomstig onderzoek werden eveneens onderzocht. ABSTRACT Helping people with mild or moderate Alzheimer's disease restore and maintain constructive occupations is an objective of great practical importance. Studies targeting this goal have relied on different strategies for self-management of instruction cues. Seven studies were identified in the period 2008- 2012 (i.e. the period in which research in this area has actually taken shape). These strategies consist of the use of (1) verbal cues presented via audio recording devices, (2) pictorial cues presented via computer-aided systems and (3) combinations of verbal and pictorial cues presented via computer-aided systems. This paper reviews these strategies and discusses their outcomes, their overall effectiveness on performance and mood, and their suitability and practicality. Issues for future research are also examined.
DOCUMENT
Sinds september 2015 is de ‘business rule management wereld’ / ‘decision management wereld’ weer een standaard rijker: The Decision Model and Notation (DMN). De Object Management Group (OMG) heeft deze nieuwe standaard uitgebracht met als doel een standaard taal te creëren om 1) requirements voor beslissingen en 2) de beslissingen zelf te modelleren. De adoptie van DMN heeft een wat lange aanloop gehad, maar begint nu serieuze vormen aan te nemen. Om deze reden brengen wij een vierdelige serie over DMN en het gebruik van DMN uit. In deze introductie, deel 1, gaan we in op de basis van The Decision Model and Notation.
LINK
Sinds september 2015 is de ‘business rule management wereld’ / ‘decision management wereld’ weer een standaard rijker: The Decision Model and Notation (DMN). De Object Management Group (OMG) heeft deze nieuwe standaard uitgebracht met als doel een standaard taal te creëren om 1) requirements voor beslissingen en 2) de beslissingen zelf te modelleren. De adoptie van DMN heeft een wat lange aanloop gehad, maar begint nu serieuze vormen aan te nemen. Om deze reden brengen wij een vierdelige serie over DMN en het gebruik van DMN uit. In dit deel (deel 2) gaan we in op de basis principes die gelden bij het creëren van een DRD.
LINK
Sinds september 2015 is de ‘business rule management wereld’ / ‘decision management wereld’ weer een standaard rijker: The Decision Model and Notation (DMN). De Object Management Group (OMG) heeft deze nieuwe standaard uitgebracht met als doel een standaardtaal te creëren om 1) requirements voor beslissingen en 2) de beslissingen zelf te modelleren. De adoptie van DMN heeft een wat lange aanloop gehad, maar begint nu serieuze vormen aan te nemen. Om deze reden brengen wij een vierdelige serie over DMN en het gebruik van DMN uit. In dit deel (deel 3) wordt er verder gegaan met stap 4. Wat zijn de benodigde feittype om de beslissing te nemen?
LINK
De reden dat de spoorwegen steeds meer wissels gebruiken is niet omdat ze van wissels houden, maar omdat ze deze wissels nodig hebben om aan de complexiteit van de vraag te kunnen voldoen. Dit mechanisme geldt voor alle bedrijven. Door de toenemende communicatie-intensiteit worden markten steeds complexer, instabieler en gedragen deze markten zich steeds minder voorspelbaar. Om te kunnen overleven zullen bedrijven zich steeds sneller moeten ontwikkelen en aanpassen, waardoor de ook de complexiteit en instabiliteit in de bedrijven zelf verder zal toenemen. Traditioneel management is gericht op stabiliteit en het terugdringen van complexiteit. In dit artikel wordt de nieuwe betekenis van management omschreven.
DOCUMENT
Four focus group interviews were held with nurses, recruited from eight wards of two general hospitals, to explore nurses' perceptions of self-management and self-management support of older patients during hospitalization. A thematic analyze of the interview transcripts was conducted. Regarding nurses understanding of self-management two perceptions emerged namely 'being self-reliant' and 'being in control'. In terms of their understanding self-management support three perceptions emerged: encouraging patients to perform activities of daily living (ADL); stimulating patient participation; and increasing patients' awareness. We also found seven themes relating to nurses' beliefs regarding older patients' self-management and self-management support during hospitalization. Results indicate that nurses have a limited understanding of self-management and do not fully understand what is expected from them with regards to inpatients' self-management. It is feasible to argue that addressing nurses' beliefs can influence nurses intention and behavior regarding supporting older inpatients' self-management.
LINK
In deze workshop was aandacht voor effecten van leefstijlapps, ervaringen van patienten en professionals met apps, de opkomst van consumenten ehealth en de vraagstukken daaromtrent
DOCUMENT
In deze presentatie werden toekomstige uitdagingen en onderzoekslijn op dit gebied van consumenten-eHealth besproken. Wij zijn geïnteresseerd in hoe burgers en professionals omgaan met de opkomst van consumenten-eHealth, hebben ze voldoende vaardigheden en kennis om dit toe te passen en wat maakt dat mensen gaan beginnen met het gebruik van deze tools. En wat doe je met de data (bekijken, begrijpen, actie ondernemen)?
DOCUMENT
This study explores the evaluation of research pathways of self-management health innovations from discovery to implementation in the context of practice-based research. The aim is to understand how a new process model for evaluating practice-based research provides insights into the implementation success of innovations. Data were collected from nine research projects in the Netherlands. Through document analysis and semi-structured interviews, we analysed how the projects start, evolve, and contribute to the healthcare practice. Building on previous researchevaluation approaches to monitor knowledge utilization, we developed a Research Pathway Model. The model’s process character enables us to include and evaluate the incremental work required throughout the lifespan of an innovation project and it helps to foreground that innovation continues during implementation in real-life settings. We found that in each researchproject, pathways are followed that include activities to explore a new solution, deliver a prototype and contribute to theory. Only three projects explored the solution in real life and included activities to create the necessary changes for the solutions to be adopted. These three projects were associated with successful implementation. The exploration of the solution in a real-life environment in which users test a prototype in their own context seems to be a necessaryresearch activity for the successful implementation of self-management health innovations.
LINK
Semi-structured in-depth interviews (n = 12) were held to explore older patients’ motives of whether or not toperform self-management while hospitalized and to identify factors influencing self-management during hospitalization. These interviews were analyzed using the Quacol method. Self-management during hospitalization is operationalized as: collaboration with the nursing staff, having a proactive role, and having control over personal care. Three main themes, i.e., patients’ abilities, expectations and opinions, as well as their perceived behavior of nurses were identified along with eight influencing factors. Results indicate that older inpatients perform selfmanagement when they know that it impacts their recovery, when they perceive that a mistake is impending, when their own personal limits are exceeded, or when they are invited to self-manage by nurses.This study provides several suggestions for developing interventions to support patients’ self-management during hospitalization.
LINK