Leidinggeven aan onderwijsinnovaties met ict. Hoe realiseer je dat? Welke competenties heb je nodig? Associate lector Leren met ict Mariola Gremmen schreef samen met Dana Uerz, Manon van Zanten, Huub Dekkers en Marijke Kral voor Vaktijdschrift ProfielActueel het artikel Leidinggeven aan onderwijsinnovaties met ict. In dit artikel in het vaktijdschrift ProfielActueel gaan de auteurs in op de vraag hoe je als leidinggevende innovatief onderwijs met ict in je eigen organisatie realiseert. Daarnaast bespreken ze het belang van beweging in de organisatie, beweging in het team en beweging in jezelf. Leidinggevenden hebben een voorbeeldrol en kunnen anderen inspireren om te experimenteren en te leren. In het artikel geven de auteurs ook praktijkvoorbeelden en beschrijven ze het proces in de vormgeving van een raamwerk voor competenties van leidinggevenden in het beroepsonderwijs. Dit raamwerk ontwikkelen we bij het iXperium Centre of Expertise Leren met ict.
LINK
Elke professional reflecteert. Althans dat stelde Donald Schön (1983; 1987) op basis van onderzoek dat hij deed onder professionals in diverse beroepsgroepen. Hij doelde daarbij op het reflecteren tijdens het handelen (reflection-in-action). Hij constateerde dat professionals al handelend tot oplossingen kwamen, vertrouwend op hun vaak impliciete kennis. Voortbordurend op Schön wordt er in het hoger beroepsonderwijs geïnvesteerd in leren reflecteren ‘on-action’: achteraf terugblikken op eigen handelen. Dat is geen gemakkelijke opgave, niet in de laatste plaats omdat reflecteren een lastig te bevatten begrip is en moeilijk te operationaliseren is.
Aanleiding: De eerstelijnszorg wordt steeds vaker geconfronteerd met patiënten die niet één duidelijk te definiëren probleem hebben. Echter weten behandelaars niet goed waar ze voor dergelijke patiënten tijdens de behandeling de nadruk op moeten leggen. Tegelijkertijd wordt de druk om gepersonaliseerde zorg te bieden steeds groter, zowel vanuit de RVS als vanuit de steeds kritischer wordende patiënt. Kan dit anders? Probleemstelling: Hoe kunnen fysiotherapeut en patiënt samenwerken om effectief informatie te verzamelen mbt de biopsychosociale context, zodat binnen complexe vraagstukken samenhang en urgentie voor de behandeling geprioriteerd kunnen worden? Uitvoering: Wij beginnen dit project met 4 groepsinterviews over zelfonderzoek van 1 uur, welke zullen worden afgenomen door de hoofdonderzoeker. Aanwezig zijn de fysiotherapeut en 2 patiënten per groepsinterview (8 patiënten in totaal). 2 groepsinterviews vinden plaats met patiënten uit de zelfonderzoekende communities, 2 groepsinterviews vinden plaats met patiënten uit de fysiotherapiepraktijk. Daarna doen wij gebruikersonderzoek met 2 patiënten naar verschillende methoden van dataverzameling, zoals sensoren/wearables en vragenlijsten. Hieruit komt een analyse voort naar de bruikbaarheid van de data uit de diverse methoden. Op basis van deze resultaten organiseren wij een netwerkbijeenkomst waarin wij de resultaten zullen presenteren, hier discussie over faciliteren en de vraagarticulatie aan zullen scherpen voor een volgende onderzoeksaanvraag. Deliverables: • Conceptmodel voor methodiek om vóór de behandeling te bepalen welke biopsychosociale data belangrijk is en hoe deze verzameld moet worden, zodat de behandeling kan evolueren obv resultaten uit zelfonderzoek. Dit conceptmodel wordt opgesteld obv de resultaten uit de groepsinterviews, het gebruikersonderzoek, de bruikbaarheid van dataverzamelingsmethoden en de bruikbaarheid van de opgeleverde data. • Netwerkbijeenkomst: voor consortium en nieuwe geïnteresseerde partijen, presentatie resultaten en discussie • Vraagarticulatie voor een nieuwe onderzoeksaanvraag obv netwerkbijeenkomst en projectresultaten. Deelnemers: Fysiotherapie Lent, RadboudUMC, HAN, Stichting Mijn Data Onze Gezondheid