Zoekresultaten

Producten 107

product

Analyse kosteneffectiviteit Electric Road Systems (ERS) voor Nederland

Voor emissievrije transportsector is het van belang dat bedrijven kunnen beschikken over een goed netwerk om de batterij van hun elektrische vrachtwagen op te laden. In dat kader heeft een consortium van Decisio, EVConsult en Sweco ondersteund door de Hogeschool van Amsterdam een onderzoek uitgevoerd voor het ministerie Infrastructuur en Waterstaat: “Analyse Kosteneffectiviteit Electric Road Systems (ERS) voor Nederland”. Door middel van Electric Road Systems kan de batterij van een elektrische vrachtwagen worden opgeladen tijdens het rijden, bijvoorbeeld via een bovenleiding. Het is dus een vorm van dynamisch laden, wat een alternatief voor, dan wel een aanvulling op, het stationair laden bij een laadpaal is. 

PDF

28-02-2022
Analyse kosteneffectiviteit Electric Road Systems (ERS) voor Nederland
product

Roadmap logistiek voor de foodsector in de metropoolregio Amsterdam

Het thema voedsel is van groot belang voor de Metropoolregio Amsterdam. Niet alleen omdat er vele monden te voeden zijn maar ook omdat het een belangrijke economische sector is. Alle schakels van de voedselketen zijn in de regio vertegenwoordigd. Bovendien heeft de manier waarop de stad en de industrie van voedsel en grondstoffen worden voorzien grote invloed op de leefbaarheid en duurzaamheid van de stad. Met toenemende verstedelijking en toerisme in de stad én de doelstelling om in 2030 zero-emissie te zijn als Amsterdam, staat de food sector in de Metropoolregio Amsterdam voor een enorme uitdaging.De foodsector is enorm divers én in beweging. De sector heeft te maken met grote veranderingen in consumentwensen, technologie en randvoorwaarden voor opereren. Handel en logistiek zijn in de sector sterk met elkaar verweven: hoe de handel is georganiseerd, bepaalt voor een groot deel de randvoorwaarden voor logistieke organisatie. Digitalisering en de opkomst van directere relaties tussen producent en consument brengen daar mogelijk verandering in maar welke consequenties dit precies zal (kunnen) hebben is nog erg onzeker. Dat maakt het voor ondernemers – boeren, tuinders, verwerkende industrie, groothandel, logistiek dienstverleners – heel lastig om de juiste strategische beslissingen te maken over investeringen in nieuwe locaties voor opslag en overslag en nieuwe services voor handel en logistiek. De randvoorwaarden om Amsterdam in 2030 zero-emissie te laten zijn, worden op dit moment nog niet zo duidelijk gevoeld door de sector maar moeten zeker niet worden onderschat. Daarom besteden we daar in de roadmap apart aandacht aan.Dat het bestaande systeem van voedselbelevering waarin nog maar weinig wordt samengewerkt tussen partijen zijn langste tijd heeft gehad, lijkt voor veel bedrijven wel duidelijk. Maar hoe het systeem van handel en logistiek er over vijf tot tien jaar uit ziet, is voor velen nog gissen. Deze roadmap is een eerste stap om hier gestructureerd meer inzicht in te krijgen.

PDF

31-01-2017
Roadmap logistiek voor de foodsector in de metropoolregio Amsterdam
product

Bouwlogistiek op weg naar zero emlssie

Nederlandse gemeenten hebben te maken met een grote bouwopgave. Dit zorgt voor veel voertuigbewegingen van en naar bouwprojecten. In 2021 werd er meer dan 250 miljoen ton bouwmaterialen vervoerd in Nederland. Daarmee is de bouw de grootste vervoerende sector in tonnen. Op de snelwegen transporteert één op de vijf vrachtwagens bouwmaterialen, in steden is dat één op de vier. Ook financieel gezien is de impact groot: de logistieke kosten in de bouwsector bedragen ruim € 6 miljard per jaar. Uiteraard is ook de CO2-uitstoot een belangrijk agendapunt: het aandeel van transport in de totale CO2-uitstoot van de bouwsector bedraagt maar liefst 35%. De vraag doet zich daarom voor: hoe kan de bouwlogistiek beter worden geregeld? De Topsector Logistiek onderzocht het.

PDF

19-09-2022
Bouwlogistiek op weg naar zero emlssie

Projecten 14

project

Emissiefactoren Luchtvaart

The carbon dioxide emissions of aviation play an important role in many studies and databases. But unfortunately, a detailed and reliable overview of emission factors, and algorithms to calculate these based on factors like seating class, airline type, and aircraft type, did not exist for the Dutch aviation sector. This study calculated such emissions for a sample of over 5000 international flights in 2019 from the 5 Dutch main airports. The data about the flights were gathered from FlightRadar and enriched with seating capacities specific to the airline performing ten flights. in this way, emissions could be assigned to each of the four seating classes (economy, economy-plus, business and first). By aggregating the data to airline types and distance of the flight, algorithms were developed that help researchers and policy-makers to calculate the emissions. Societal IssueThe carbon footprint of Dutch aviation is about 10% of the total footprint. To prevent the world to exceed 1.5 degrees C and enter 'dangerous climate change', emissions need to decline to zero before 2050. This study helps assess and understand current aviation emissions from Dutch airports.Benefit to societyThe results were an update of emissions factors as used by the funding organisation, MilieuCentraal, and the official emission factors list (https://www⁠.co2emissiefactoren.nl/lijst-emissiefactoren/).

Afgerond
project

Energietransitie vakantieparken en campings in Goeree-Overflakkee

Dit project omvat een verkennend onderzoek dat beoogt de technische route, de scope en de randvoorwaarden van de energietransitie op vakantieparken en campings in beeld te brengen⁠. De sector voor vakantieparken en campings zal, net als alle andere sectoren, binnen dertig jaar nul-emissies van broeikasgassen moeten bereiken⁠. De gemeente Goeree-Overflakkee en de Provincie Zuid-Holland zijn voornemens om een project op te zetten om de voor Goeree-Overflakkee belangrijke sector te helpen de energietransitie te maken⁠. De gemeente en provincie willen graag antwoord op de vraag welke kennis en welke partijen nodig zijn om de duurzaamheidsdoelstelling zodanig in een beleidsproces te gieten dat de belangen van de vele stakeholders in deze sector samenkomen op een wijze dat de doelstelling gehaald wordt⁠.This project entails an exploratory study that aims to map the technical route, scope and preconditions of the energy transition at holiday parks and campsites⁠. The holiday park and camping sector, like all other sectors, will have to achieve zero greenhouse gas emissions within thirty years⁠. The municipality of Goeree-Overflakkee and the Province of South Holland intend to set up a project to help this important sector on Goeree-Overflakkee to make the energy transition⁠. The municipality and province would like an answer to the question of what knowledge and which parties are needed to put the sustainability objective into a policy process in such a way that the interests of the many stakeholders in this sector come together in a way that the objective is achieved⁠.

Afgerond
project

EVENT: Experimental Validation of an Electrically Nourished Trailer

Zwaar verkeer draagt voor ruim 40 % bij aan de Europese wegvervoersemissies. Voor zware voertuigen (trekker-oplegger) over langere afstand is puur elektrische aandrijving nog geen optie. Een interessante mogelijkheid is om de trekker te laten ondersteunen door een elektrische aandrijving op de oplegger waardoor brandstof wordt bespaard, en energie kan worden terug gewonnen bij remmen. Een dergelijk project, E-Trailer, is eerder opgestart door Kraker Trailers waarvoor de HAN is gevraagd om de regelaar te ontwikkelen. Voor een specifieke combinatie van trekker en oplegger is dat technisch haalbaar. Voortschrijdend inzicht in dat project geeft aan dat dit voor een gezonde businesscase niet voldoende is. De noodzakelijke opschaalbaarheid naar willekeurige trekker-oplegger combinaties stelt extra eisen aan de regelaar. Daarnaast biedt het systeem kansen die vooralsnog niet in ontwerp zijn meegenomen, zoals de mogelijkheid om puur elektrisch te rijden zonder dat ingeboet wordt op de actieradius (relevant voor zero-emission zones, wat de combinatie uniek maakt omdat er nog nauwelijks hybride zware voertuigen bestaan), of het ook te gebruiken als aandrijving van een ‘walking floor’, hydraulische pomp, of een koelunit, waardoor de conventionele systemen kunnen worden vermeden, en extra besparing wordt gerealiseerd. Tenslotte biedt de energiewinning bij remmen mogelijkheden om de huidige motorrem (retarder) te beperken of zelfs weg te laten. Het project EVENT onderzoekt de mogelijke uitbreiding van de regelaar cf. bovengenoemde punten, behandelt de nadere tuning van de uitgebreide regelsoftware (in software en vooral via experimenten), en omvat de experimentele validatie ervan om te komen tot een gevalideerde verbeterde regelaar met een gunstiger kosten-baten verhouding. Partners in het project beoordelen de consequenties voor het totale trailerontwerp. De verdere fysieke uitwerking kan plaats vinden in een vervolgtraject.

Afgerond

Redactie-artikelen 1

redactie

Circular Wood 4.0: een tweede leven voor resthout