In de zomer van 2024 onderzochten we de impact van het zomerbrugprogramma voor eerstegeneratiestudenten van de HvA. We deden dit in samenwerking met onderzoekers Tieme Janssen, Felicitas Biwer, Niklas Wenzel en Sanne van Herpen, en met Mohammed Skori, Aimee Kaandorp en Sabina Nahar van Studentenzaken. We vergeleken de uitwerking van twee varianten van het programma met elkaar en met de ervaringen van een controlegroep. Op basis van vragenlijsten, observaties en interviews + analyse van behaalde studiepunten en uitval, waren enkele conclusies: • Scala aan motivaties voor deelname; overlappende doelgroepen.• Bereik Tune In ook groot onder niet-eerstegeneratiestudenten• Programma B lijkt goed te werken (alhoewel ook schools/saai ervaren door deel), vooral voor de niet-doelgroep.• Programma A lijkt te werken voor 1e gen studenten en negatief voor niet -doelgroep.• Beide programma’s voldoen aan een belangrijke behoefte aan orientatie door informatie en het opbouwen van een sociaalnetwerk• Voor het detecteren van effecten op uitval of studiepunten is waarschijnlijk een grotere sample nodig.
DOCUMENT
Inleidend hoofdstuk van het boek Van Schulden naar Kansen. Weten wat werkt. In dit hoofdstuk worden aanleiding doelstelling en feitelijke uitvoering van het programma beschreven.
DOCUMENT
De Haagse Hogeschool wil haar studenten competenties laten verwerven om in een internationaal en cultureel gedifferentieerde omgeving te kunnen werken (HHS, 2013). De gezondheidszorg is immers geen nationaal geïsoleerd fenomeen meer (Van der Hulst, 2011). Globalisering dwingt ons tot het verbreden van onze blik en het aangaan van samenwerkingsrelaties om kennis en ervaringen uit te wisselen. Niet alleen met andere landen, maar ook binnen ons eigen land, omdat de huidige en toekomstige Nederlandse arbeidsmarkt steeds internationaler wordt. Voor de huidtherapeuten, diëtisten en verpleegkundigen van de Academie voor Gezondheid betekent dit bijvoorbeeld dat zij in toenemende mate zorg verlenen in een internationale context: met collega’s en patiënten uit verschillende landen en met een diversiteit van culturele achtergronden. Toekomstige diëtisten, huidtherapeuten en verpleegkundigen moeten daarom beschikken over de nodige competenties om in deze international omgeving te functioneren. Maar: hoe richt je het onderwijs zo in dat studenten werkelijk de gelegenheid krijgen deze competenties te ontwikkelen? In studiejaar 2013-2014 is de Academie voor Gezondheid gestart met een pilot voor het internationale programma ‘New Interconnected Citizens for Global Health’. Deze pilot wordt volgend jaar uitgebreid en vanaf studiejaar 2015-2016 volgen alle studenten van de academie dit programma. In dit artikel wordt ingegaan op hoe dit programma tot stand is gekomen, hoe het in de praktijk gestalte kreeg en is geëvalueerd. Wij besluiten het artikel met een vooruitblik op het volgend studiejaar. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/froukje-jellema-78733a63/ https://www.linkedin.com/in/anita-ham-53297921/ https://www.linkedin.com/in/dorien-voskuil-9b27b115/
DOCUMENT
Monitor Beleving toerisme en recreatie uitgevoerd in de zomer van 2009 in de regio WaterReijk Weeribben Wieden (Kop van Overijssel).
MULTIFILE
Sinds 2019 biedt de HvA academie het programma Verbindend Leiderschap aan. 175 leidinggevenden verbonden aan de HvA en UvA namen in 2019 en 2020 deel aan dit interne leiderschapsprogramma. Het programma beoogde leidinggevenden te stimuleren 1) te werken aan persoonlijk leiderschap en hun leiderschapsstijl, 2) samen te werken aan de uitvoering of ondersteuning van hoogwaardig onderwijs en onderzoek, 3) het netwerk binnen de HvA en UvA te vergroten en contact te maken met andere leidinggevenden binnen andere posities en 4) een scherper beeld te ontwikkelen bij Verbindend Leiderschap in context van de HvA.
DOCUMENT
Met het Programma Energieparticipatie (PEP) 2020 - 2030 willen de Groninger Energiekoepel, Grunneger Power en de Natuur- en Milieufederatie voor meer participatie zorgen van Groningers in de energietransitie, meer en innovatiever verduurzamen en te komen tot een bestendige en professionele lokale energiesector. De Hanzehogeschool Groningen is gevraagd om dit programma progressiegericht (met als doel het programma te versterken) te monitoren. De eerste tussentijdse evaluatie wordt in dit rapport beschreven.
DOCUMENT
Het doel van deze studie was om inzicht te verkrijgen in de resultaten van de activiteiten binnen het programma Allemaal Opvoeders. In dit programma hebben elf pilotgemeenten – in lijn met de transities in het sociale domein– verkend hoe de actieve rol van de civil society bij het grootbrengen van jeugdigen bevorderd kan worden. Kenmerkend hierbij was de bottomup werkwijze: aan de professionals uit de pilotgemeenten is gevraagd zelf activiteiten in deze richting te ontwikkelen en uit te voeren. Zonder definitieve oordelen te kunnen geven over de effectiviteit, laat deze studie zien dat activiteiten gericht op het versterken van het contact tussen (mede)opvoeders, informele steun bij het opgroeien en opvoeden kunnen faciliteren. Met oog op de transformatie van het jeugdstelsel, kunnen gemeenten en professionals de inzichten uit deze studie gebruiken om handen en voeten te geven aan het versterken van de pedagogische civil society
LINK
Stel dat vijf mensen uit verschillende domeinen en met verschillende nationaliteiten samenwerken aan een praktijkopdracht in Den Haag. Eén van de groepsleden is Guido, een ICT-student uit Italië en een andere is Marie, verpleegkundedocent van de Academie voor Gezondheid van De Haagse Hogeschool (HHS). Verder zitten Jeremy, een Nederlandse student Voeding en Diëtetiek, Indy een internationale student Social Work uit India en Marja, de Finse gastdocente, in de projectgroep. Wanneer deze mensen, vanuit verschillende kennisdomeinen en met verschillende nationaliteiten samenwerken aan een echte praktijkopdracht kunnen ze niet alleen veel van elkaar leren, maar ook de beroepspraktijk een stapje verder helpen. In dit artikel wordt het ontwerp van een internationaal global health programma van De Haagse Hogeschool gepresenteerd, waarvan de pilot is afgerond. In april verscheen het artikel 'Het ontwerpen van een internationaal global health programma' in Onderwijs en gezondheidzorg, uitgave van het kennisplatform voor opleiders in de zorg, nummer 3, april 2014, zie www.onderwijsengezondheidszorg.nl
DOCUMENT
Drie studenten aan Hogeschool Van Hall Larenstein (VHL) hebben in 2019/2020 als onderdeel van de minor ‘Bomen en Stedelijke Omgeving’ onderzoek uitgevoerd naar de invloed van droge zomers op de groei van stadsbomen. De opdrachtgever voor dit onderzoek was dr. ir. Jelle Hiemstra van Wageningen University & Research. De studenten – Daan Fortuijn, Bauwe van der Velde en Albert Willigenburg – mochten hiervoor in samenwerking met de gemeente Nijmegen boormonsters van vooraf geselecteerde stadsbomen nemen. Ook hebben ze voor hun onderzoek onder meer Harold Schoenmakers en Van den Berk Boomkwekerijen geïnterviewd.
DOCUMENT