Meertaligheid en geletterdheid

Overzicht

Type
Lectoraat
ROR
-
KVK-number
-

Beschrijving

Scholen in (Noord-)Nederland staan voor de uitdaging om in diverse klassen taal- en vakonderwijs vorm te geven, rekening houdend met zowel het Fries en zijn dialecten, het Nedersaksisch en zijn variëteiten, het Nederlands, de moderne vreemde talen en een groeiend aantal thuistalen van leerlingen met diverse talige achtergronden. In ons lectoraat verzamelen en onderzoeken wij kennis en ervaringen van professionals en studenten op het gebied van meertaligheid en geletterdheid en bieden wij handvatten en oplossingen voor de onderwijspraktijk. Het lectoraat Meertaligheid & Geletterdheid sluit aan bij de Sustainable Development Goal (SDG) “Ongelijkheid verminderen”.

We streven naar kansengelijkheid en inclusief onderwijs, waarbij alle leerlingen – ongeacht hun talige en culturele achtergrond – de mogelijkheden krijgen om te leren en zich te ontwikkelen tot sociale, taalvaardige en kritische burgers. Dat vindt altijd plaats in interactie, waarbij er een verscheidenheid is aan sociale, culturele, meertalige praktijken. Daarom zijn de centrale begrippen in ons lectoraat dialogische interactie, meertaligheid en geletterdheid.

We streven naar een rijke, uitdagende leeromgeving, waarin kinderen samen onderzoekend leren en in interactie werken aan eigen vraagstukken en ideeën. In zo’n proces kunnen leerlingen hun eigen talen inzetten bij het leren.

We doen praktijkgericht onderzoek en baseren ons op Educational Design Research (Van den Akker e.a., 2006). Interventies leiden tot blijvende veranderingen in de klas, duurzame professionalisering van leerkrachten, leiden tot inbedding in het onderwijsprogramma van de pabo en tlo, ontwikkeling van leermiddelen/ didactische hulpmiddelen, etc. 


Bovenliggende partijen


© 2024 SURF