Henri ter Hofte heeft ruime ervaring op het snijvlak van ICT en van gedrag. Dit gecombineerd met zijn ontwerp- en onderzoekservaring en expertise op het gebied van duurzame energie, komt goed van pas bij het lectoraat Energietransitie, waar hij als senior onderzoeker bij betrokken is.
Onderzoeksfocus
Het lectoraat Energietransitie levert een actieve bijdrage aan een versnelde energietransitie en een CO₂-neutrale leefomgeving bekeken vanuit drie onderzoeksgebieden: Opleiden, Datagedreven energietransitie en Systeeminnovatie (gebied & proces): Henri is gespecialiseerd in dataonderzoek en daarmee ons aanspreekpunt voor de onderzoekslijn Datagedreven energietransitie.
Opleiding
In 1998 is Henri gepromoveerd aan de Universiteit Twente op het proefschrift Working Apart Together: Foundations for Component Groupware. In 1993 is hij aan dezelfde universiteit cum laude afgestudeerd in de studierichting informatica op het onderwerp distributie-aspecten van grafische gebruikersinterface-software.
Onderzoekservaring
Henri heeft ruime ervaring met het werven, (bege)leiden en het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek op het snijvlak van ICT en gedrag. Hiervoor werkte hij als associate lector bij het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg en heeft vanuit zijn expertise meegewerkt aan de ontwikkelingen van diverse ICT-hulpmiddelen in de zorg. Ook is hij direct betrokken geweest bij de ontwikkeling van de CoronaMelder. Eerder was hij werkzaam bij het lectoraat Duurzame Energie van de HAN, waar hij verscheidene (student)onderzoeksprojecten geworven, begeleid en mede heeft uitgevoerd op het gebied van ICT en duurzamere energie.
Daarvoor werkte Henri 20 jaar als onderzoeker en adviseur bij Novay (voorheen Telematica Instituut). Hij werkte hier aan een veelheid van onderwerpen, zoals: duurzaamheid van en mét ICT, het mobiel meten van gebruikersbeleving, tools en sensoren voor living labs, apps voor mensen met dementie, de rol van context-informatie in informele communicatie, analyse van sociale netwerken, peer-to-peer architecturen, teleleren en scenariomethodiek.