Project

Blindsight Mobility

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Het project is officieel gestart op 1 september 2020. In de zomermaanden zijn al wat voorbereidende werkzaamheden verricht. Het zwaartepunt van de inspanningen zou worden gericht op de door-ontwikkeling van de technologie voor beeldherkenning. Dit is uitgevoerd binnen de minor Embedded Vision Design van de HAN-academie Engineering & Automotive. Er is in een aantal sprints gewerkt aan objectdetectie en procesautomatisering. Hiertoe zijn twee kleine camera’s aangeschaft en is er een constructie gemaakt om deze aan de stok te bevestigen. Voorts zijn er twee studententeams aan de slag gegaan met het ‘trainen’ van de software, zodat er twee oplossingsrichtingen konden worden uitgewerkt. Uitkomsten van het onderzoek zijn: de technologie in totaliteit neemt veel ruimte in beslag, waardoor de wendbaarheid van de stok vermindert en er uitdagingen zijn op het vlak van stroomvoorziening; de bestaande technologie voor objectdetectie voorziet in de behoefte, maar de huidige generatie camera’s zijn te beperkt in de afstand waarop nog succesvolle detectie kan worden uitgevoerd; het automatisch om een object heen manoeuvreren, waarbij dus de stok leidend is, is geslaagd; er zijn voldoende libraries voorhanden voor objectherkenning, maar niet voor omgevingsherkenning; ook het prioriteren en vast-houden van objecten in beeld, alsmede het navigeren naar een object, valt binnen de gewenste kaders;
de huidige camera’s hebben te weinig geheugencapaciteit om de benodigde kwaliteit te behalen.
Het project is in februari 2021 deels overgedragen aan Hogeschool Windesheim. Daar wordt gewerkt aan de energievoorziening voor de stok en aan een nieuw ontwerp voor de body (industrieel product ontwerp).
Verder is het project geadopteerd door het profiel interaction design van de HAN academie IT & Media, waar tot de zomer een studie wordt gedaan naar de communicatie tussen de gebruiker en de stok.
Er wordt onder meer gekeken naar de toepasbaarheid van voice respons. De HAN minor EVD heeft besloten om in september van dit jaar verder te gaan met de vraagstukken op het vlak van beeld-herkenning. Er wordt dan de focus gelegd op kennisontwikkeling en oplossingen op het vlak van variabelen als lichtopbrengst, het soort object en omgevingsherkenning.
Een ander belangrijk onderdeel is het marktonderzoek. Hiertoe zijn door een grote groep studenten van de HAN opleidingsrichting Commerciële Economie in teams analyses gemaakt van de meeste Europese landen aan de hand van een lijst vooraf vastgestelde indicatoren. Resultaat van dit onderzoek is een prioritering voor de uitrol van het product.
Enkele onderdelen van het project, zoals de technische roadmap, hebben wat vertraging opgelopen door tijdelijke uitval van de projectleider. De ondernemers van Blindsight hebben zelf de nodige stappen gezet op het vlak van financiering. Er is advies ingewonnen bij Deloitte en er zijn verschillende subsidiepotjes aangeboord met wisselend succes. Concluderend kan worden gesteld dat het project Agile is verlopen.
In sprints zijn incrementen opgeleverd die in een volgende fase bij elkaar moeten komen.


Beschrijving

In Nederland heeft slechts 1% van de blinden een blindengeleidehond, terwijl een geleidehond het ideale hulpmiddel voor de doelgroep is. Een hond neemt de zichtfunctie over en neemt autonome navigatiebeslissingen wat een aanzienlijke fysieke energiebesparing oplevert voor de gebruiker. Helaas is een blindengeleidehond niet geschikt voor iedereen met een visuele beperking. Blindsight Mobility ontwikkelt een elektronisch sensor-gestuurd alternatief van een blindengeleidehond dat voor een bredere doelgroep toegankelijk is. Met moderne technieken brengt het zijn omgeving in kaart en begeleidt zijn gebruiker aan de hand, net als een geleidehond. Daarbovenop worden functionaliteiten toegevoegd die alleen mogelijk zijn met een elektronisch hulpmiddel.


© 2024 SURF