Producten
1. Een leertraject voor MBO- en HBO geschoolde professionele begeleiders van mensen met een matige en (zeer) ernstige verstandelijke beperking (VB). Het bestaat uit verschillende, op individuele behoeften afgestemde, leerinterventies: online leren (met praktijksimulaties) en het geleerde in de praktijk toepassen.
2. Een omgevingsscan; een hulpmiddel waarmee begeleiders kunnen beoordelen of de leef- en werkomgeving gezond gedrag van mensen met een verstandelijke beperking uitlokt.
De producten van het project De Krachten Gebundeld helpen bij het creëren van een gezonde omgeving die een gezonde leefstijl van mensen met een VB ondersteunt. Informatie over de producten en hoe deze te implementeren zijn, is te vinden op de website, www.dekrachtengebundeld.nl
Resultaten voor:
- Mensen met een verstandelijke beperking: gezonde omgeving en leefstijl;
- Zorgorganisaties en professionele begeleiders: leertraject en omgevingsscan;
- Onderwijs: aanpassen benodigde competenties curricula MBO- en HBO opleidingen;
- Wetenschap: kennis over leefstijl en percepties van mensen met VB en hun professionele begeleiders;
- Politiek: aanpassen beleid met betrekking tot inrichting zorg gericht op gezondheid van mensen met een verstandelijke beperking.'De krachten gebundeld: ondersteunen van een gezonde leefstijl voor mensen met een verstandelijke beperking' wil een gezondheidsbevorderende omgeving creëren, zodat deze cliënten kan ondersteunen bij een gezonde leefstijl.
Een gezonde leefstijl is belangrijk, ook voor mensen met een verstandelijke beperking. Het ZonMw project 'Ondersteunen gezonde leefstijl: de krachten gebundeld!' had de intentie een gezondheidsbevorderende omgeving creëren, zodat deze cliënten kan ondersteunen bij een gezonde leefstijl.
Doel
Mensen met een verstandelijke beperking leven in een gezondheidsbevorderende omgeving: de leef-, werk- en vrije tijdsruimten lokken gezond gedrag uit en ze voelen zich ondersteund in dit gedrag door de mensen om hen heen.
Aanpak
Het onderzoek bestond uit drie projecten:
- Kennis verzamelen bij mensen met een VB en hun professionele begeleiders over gezondheid, het belang van een gezonde leefstijl en de benodigde ondersteuning in de omgeving;
- Ontwikkelen van een leertraject voor de professionele begeleiders en een omgevingsscan voor de omgeving van mensen met een VB in co-creatie met hen;
- Implementeren en evalueren van het leertraject en de omgevingsscan.
Samenwerking
De krachten gebundeld!
Binnen dit onderzoek werkten veel wetenschappers met elkaar samen. Het Erasmus MC, dr. T. Hilgenkamp; Radboud UMC, dr. J. Naaldenberg; RUG Research Centre EMB, prof. dr. A. van der Putten, het Alfa-college Groningen en de Hanzehogeschool, prof. C. van der Schans en dr. A. Waninge. Dit deden zij ook samen met mensen met een verstandelijke beperking, hun vertegenwoordigers, 19 zorgorganisaties en MBO, HBO en WO onderwijs.
Background: Behaviour change techniques (BCTs) can be employed to support a healthy lifestyle for people with intellectual disabilities. The aim of this study is to determine whether and which BCTs are used by direct support professionals (DSPs) for supporting healthy lifestyle behaviour of people with moderate to profound intellectual disabilities. Method: Direct support professionals (n = 18) were observed in their daily work using audio-visual recordings. To code BCTs, the Coventry Aberdeen London Refined (CALO-RE-NL) taxonomy was employed. Results: Direct support professionals used 33 BCTs out of 42. The most used BCTs were as follows: ‘feedback on performance’, ‘instructions on how to perform the behaviour’, ‘doing together’, ‘rewards on successful behaviour’, ‘reward effort towards behaviour’, ‘DSP changes environment’, ‘graded tasks’, ‘prompt practice’ and ‘model/demonstrate behaviour’. Conclusions: Although a variety of BCTs is used by DSPs in their support of people with moderate to profound intellectual disabilities when facilitating healthy lifestyle behaviour, they rely on nine of them.
People with moderate to profound intellectual disabilities (ID) have a higher risk of health problems and, therefore, healthy living is of great importance for them. To achieve this, this group requires support from the people around them such as relatives and direct support professionals (DSPs). However, DSPs do not feel sufficiently equipped to provide this support. The objective of Annelies Overwijk’s research was to determine how to facilitate a healthy lifestyle for people with moderate to profound ID by improving the lifestyle support provided by DSPs. To this end, DSPs’ support needs were first explored after which a training and education program was developed, implemented, and evaluated. In this thesis, DSPs indicated that they need knowledge and skills to provide lifestyle support. One of the skills they can help use to stimulate people with ID is the use of behavioral change techniques. This thesis shows that, although a number of these techniques are used in daily practice, they are not yet consciously utilized to improve lifestyle support. Since the attitude of DSPs to support healthy nutrition is important, a practical questionnaire was also developed to measure this. Based on DSPs’ support needs for encouraging a healthy lifestyle, a training and education program was developed together with them and experts. This program consists of an e-learning and three in-person sessions that can be adapted to the support needs of the DSPs and the team and proved to be promising in an implementation study. The products are free and available on: www.dekrachtengebundeld.nl.
Individuals with intellectual disability (ID) need support from direct support professionals (DSPs) to engage in a healthy lifestyle. However, literature shows DSPs feel insufficiently equipped to support a healthy lifestyle. Therefore, the aim of this study is to develop a theory-based program for DSPs to support physical activity and healthy nutrition for people with moderate to profound levels of ID, and to design its evaluation. The Intervention Mapping Protocol (IM) was followed to develop a theory-based program for DSPs. The program evaluation consists of process and feasibility evaluations. This study provided a theory-based program consisting of a training and education section with online and face-to-face components to support DSPs in promoting health for people with ID.
Afgerond
Niet bekend