Nederland is een dynamische migratiesamenleving geworden, waar actief beleid vereist is om de aanpassing van immigranten in de Nederlandse samenleving te vergemakkelijken. Traditioneel bevordert journalistiek gedeeld begrip onder burgers, wat cruciaal is voor culturele aanpassing. Dit promotieonderzoek beoogt daarom inzicht te krijgen in hoe immigranten nieuws consumeren en welke effecten nieuwsconsumptie heeft op acculturatie.
Dit promotieonderzoek heeft tot doel de immigrantennieuwsconsument en de effecten van nieuwsconsumptie op de acculturatie te begrijpen. Hiermee willen we nieuwsorganisaties ondersteunen om tegemoet te komen aan de behoeften van een steeds diverser wordende bevolking.
Dit lopende promotieonderzoek zal resulteren in gepubliceerde artikelen in wetenschappelijke en professionele tijdschriften. Bovendien verschijnen er regelmatig blogs op journalismlab.nl. Resultaten dienen ook educatieve doeleinden in het journalistieke onderwijs.
Het onderzoek naar de immigrantennieuwsconsument bestaat uit vier deelstudies:
Hoe vormen immigranten hun mediadieet in het digitale landschap? Diepte-interviews
Wat voorspelt de mediaconsumptiepatronen van immigranten? Survey
Wat voor soort nieuwsinhoud consumeren immigranten over actuele zaken in Nederland, en in welke mate beïnvloedt nieuwsconsumptie hun begrip van en gevoelens jegens de Nederlandse samenleving? Experience Sampling method
Hoe beïnvloedt de nieuwsconsumptie de acculturatie van immigranten in de loop van de tijd? Experience Sampling method en diepte-interviews
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend