Project

Doorschakelen naar Keten- en netwerkstrategieën voor MKB ondernemingen in mainports

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Hogeschool van Amsterdam stelt zich via het lectoraat Mainport Logistiek ten doel om maatschappelijk relevant praktijkgerichte onderzoek uit te voeren ten behoeve van het werkveld en het onderwijs. Zo creëert het lectoraat een blijvende onderzoekattitude bij studenten en docenten-onderzoekers en draagt zij bij aan de maatschappelijke relevantie van praktijkgericht onderzoek.
Het RAAK Pro onderzoek naar “Keten- en Netwerkenstrategieën van MKB-ondernemingen in de Mainport” (Damme, van, D et al, 2015) liet zien dat:
(1). Logistieke processen van MKB-bedrijven voornamelijk op ketenniveau plaatsvinden en nauwelijks op netwerk-niveau.
(2). Het lastig is MKB-bedrijven bij (praktijkgericht) onderzoek te betrekken. Via de zgn. Leaderfirm benadering, die binnen het RAAK-Pro onderzoek werd ontwikkeld en toegepast op concrete cases, lukte het wel om de MKB-bedrijven bij voor hen relevant onderzoek te betrekken.
(3). Het benchmarkonderzoek naar de Nederlandse mainports in de MRA, leverde een aantal uitkomsten op om de Nederlandse mainports te versterken. Op basis van dit onderzoek kwamen Amsterdam en Rotterdam als sterke internationale mainports en logistieke hubs naar voren. Tegelijkertijd liet het onderzoek zien, dat de Nederlandse mainports achter dreigen te blijven bij andere sterke mainport regio’s in Europa (London, Frankfurt, Antwerpen-Brussels ) en vooral bij opkomende economieën zoals Turkije, VAE (Dubai), Singapore en China. Deze uitkomsten uit het benchmarkonderzoek zijn gedeeld met het werkveld en werden dusdanig gewaardeerd dat er nauwere samenwerking met diverse partners is ontstaan.

Dankzij Top-up financiering vanuit SIA zijn de resultaten van het RAAK-Pro onderzoek gebruikt om het benchmarkonderzoek, dat eenmalig was uitgevoerd in de RAAK-Pro, te verrijken, kwalitatief en kwantitatief uit te breiden en te verdiepen.
Dit levert enerzijds, nieuwe wetenschappelijke kennis en inzichten op, die bijdragen aan het versterken van de internationale concurrentiepositie en het innovatievermogen van de Nederlandse mainports en de logistieke sector.

Anderzijds, draagt Top-up bij aan het verankeren van praktijkgericht onderzoek in het onderwijs. Door het ontwikkelen van een afstudeeratelier Mainport Logistics, waarin studenten onder leiding van senior onderzoeker en docenten-onderzoekers het benchmark-onderzoek uitvoeren, vergroten studenten hun onderzoekvaardigheden en competenties door actieve mee te doen aan praktijkgericht onderzoek rond het thema ‘mainport logistiek’.


Beschrijving

Het Raak Pro project Terugschakelen naar ketendenken liet een aantal zaken zien: 1. Het is lastig MKBers bij onderzoek te betrekken; 2. Via de zgn. Leaderfirm benadering lukt dit wel bedrijven bij voor hen relevant onderzoek te betrekken, 3. Op basis van een eigen benchmakronderzoek naar international airport-seaportregio's komt Amsterdam als een sterke mainport naar voren. De benchmark leverde een aantal aanbevelingen om de NL mainport te versterken.
In deze Top Up maken we gebruik van de Leaderfirm benadering om de Benchmark die éénmalig was uitgevoerd in de Raak Pro Terugschakelen naar ketendenken
te verrijken, kwalitatief en kwantitatief uit te breiden en te verdiepen. (doorwerking richting beroepspraktijk)
In dit Top Up project doen we dat door studenten in een zgn. afstudeeratelier bij het benchmark onderzoek te betrekken en hen i.s.m. onderzoekers de benchmark te laten uitvoeren (doorwerking richting onderwijs). De verrijkte benchmarkt vormt een belangrijk focuspunt binnen het lectoraat Mainport Logistiek en zorg voor nieuwe publicaties (doorwerking richting onderzoek en werkveld)



© 2024 SURF