Project

Een s(t)imulerende schoolomgeving

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Vijftien procent van alle Nederlandse kinderen heeft tekorten in de verbale en nonverbale sociaal-communicatieve vaardigheden en heeft moeite met flexibel reageren op veranderingen (Autismespectrumproblemen; ASP). Bij deze kinderen gaat de overgang van de reguliere basisschool naar de middelbare school doorgaans gepaard met forse problemen. Hierdoor mist deze groep kwetsbare kinderen een goede aansluiting op het voortgezet onderwijs. Speerpunt van de Wet Passend Onderwijs is om met passend onderwijs de preventieve aanpak in het reguliere onderwijs verder te versterken en alle kinderen onderwijs en zorg te bieden dat bij hen past. Om scholen te kunnen ondersteunen bij het leveren van maatwerk aan deze doelgroep hebben wij het schooltransitiemanagementprogramma A.L.I.B.I. ontwikkeld. Dit programma bestaat uit de serious game A.L.I.B.I. De game heeft primair tot doel om kinderen met ASP te helpen hun talenten te benutten door hun executief functioneren te versterken. Daarnaast bestaat het programma uit een geprotocolleerd interview waarmee schoolprofessionals kinderen kunnen ondersteunen bij het bespreken van mogelijkheden tot transfer van wat kinderen binnen de game leren naar de context van de klas en van de school. De werkzame mechanismen van dit schooltransitiemanagementprogramma zijn gebaseerd op diverse focusgroepen met kinderen met ASP, met leerkrachten, met onderwijsbegeleiders en met ouders en op literatuurstudie. De serious game is ontwikkeld met behulp van een iteratief ontwikkeltraject, dat bestond uit negen sprints, in cross-overs tussen kinderen met ASP, domeindeskundigen, onderzoekers en YipYip. YipYip heeft samen met studenten van Hogeschool Rotterdam gewerkt aan A.L.I.B.I. Middels een kleine pilotstudie is onderzoek gedaan naar gebruikerservaringen en preliminaire effecten. Uit dit onderzoek komen concrete punten om A.L.I.B.I. te verbeteren. Inmiddels hebben wij een tweetal vervolgsubsidies ontvangen waarmee we op basis van de resultaten van de pilotstudie gaan werken aan de ontwikkeling van prototype 2 en aan een digitaal dashboard voor onderwijsprofessionals (voor een promofilmpje van de plannen: https://www.youtube.com/watch?v=awqDh04uv4g&feature=youtu.be).



© 2024 SURF