Vanaf 2015 stellen wijkverpleegkundigen vast welke zorg cliënten thuis nodig hebben en hoe die zorg het beste geleverd kan worden. De koers van zorgverzekeraars, overheid en veel zorginstellingen is dat er tijdens dit proces van klinisch redeneren en indiceren regelmatiger aan het inzetten van technologie wordt gedacht. Voor een grote groep wijkverpleegkundigen is de drempel echter nog vrij hoog om eHealth toe te passen in het werk.
Het lectoraat ICT-innovaties in de Zorg van hogeschool Windesheim heeft onderzoek gedaan naar het werkproces van wijkverpleegkundigen en daarbij de relatie gelegd tussen klinisch redeneren, indiceren en eHealth. Het lectoraat heeft hierbij samengewerkt met zorgorganisaties de ZorgZaak, De Zorggroep Noorderboog (onderdeel Carepool B.V.) en IJsselheem en daarnaast de Regiocampus, Zorgtrainingscentrum Regio Zwolle, Patiëntenfederatie NL, Thuisleefgids, VitaalThuis, ActiZ, Vilans, V&VN en de Universiteit Twente.
Op basis van het onderzoek, waarbij onderzoekers actief meekeken met het werkproces van wijkverpleegkundigen, ontwikkelde Windesheim samen met diverse zorgpartners een aantal tools ter ondersteuning van de wijkverpleegkundigen:
• De app Thuiszorg & Technologie geeft wijkverpleegkundigen informatie over de meest voorkomende zorgtechnologieën die overzichtelijk ingedeeld zijn op basis van de gezondheidspatronen van Gordon en de meest voorkomende aandoeningen in de thuiszorg. Op basis van deze informatie kunnen verpleegkundigen betere keuzes maken bij de inzet van technologie.
• Het spel Mix & Match laat op interactieve wijze wijkverpleegkundigen kennis maken met eHealth. Het spel geeft informatie en stimuleert wijkverpleegkundigen casussen te bespreken waar de inzet van zorgtechnologieën een uitkomst kan bieden.
• De website www.ehealthindewijk.nl verstrekt alle informatie over deze tools en hoe ze te verkrijgen zijn, maar ook de achterliggende gedachten, onderzoeken en het ontwikkelde onderwijsmateriaal.
For English see below
In dit project werkt het Lectoraat ICT-innovaties in de Zorg van hogeschool Windesheim samen met zorganisaties de ZorgZaak, De Stouwe, en IJsselheem en daarnaast Zorgcampus Noorderboog, Zorgtrainingscentrum Regio Zwolle, Patiëntenfederatie NPCF, VitaalThuis, ActiZ, Vilans, V&VN, Universiteit Twente en het Lectoraat Innoveren in de Ouderenzorg van Windesheim aan het in staat stellen van wijkverpleegkundigen om autonoom en doelmatig, op basis van klinisch redeneren, eHealth te indiceren en in te zetten bij cliënten.
De aanleiding voor dit project wordt gevormd door de wijzigingen per 1 januari 2015 in de Zorgverzekeringswet. Wijkverpleegkundigen zijn sindsdien zelf verantwoordelijk voor de indicatiestelling en zorgtoewijzing voor verzorging en verpleging thuis: zij moeten bepalen welke zorg hun cliënten nodig hebben gezien hun individuele situaties, en hoe die zorg het best geleverd kan worden. Zorgverzekeraars leggen hierbij minimumeisen op, o.a. met betrekking tot de inzet van eHealth. Wijkverpleegkundigen hebben op dit moment echter niet of nauwelijks ervaring met het inzetten en toepassen van technologische toepassingen zoals eHealth. Vraagarticulatie leidde tot de volgende praktijkvraagstelling:
1. Hoe kunnen wijkverpleegkundigen worden voorzien in hun informatiebehoefte over eHealth?
2. Hoe kunnen wijkverpleegkundigen worden ondersteund in hun klinisch redeneren over het inzetten van eHealth bij hun cliënten?
3. Hoe kunnen wijkverpleegkundigen worden ondersteund bij het inzetten van eHealth in hun zorgproces?
Het project levert hiertoe drie bijdragen:
- De eerste bijdrage is een duurzaam geborgde keuzehulp (een app voor tablet of smartphone) waarmee wijkverpleegkundigen toegang hebben tot de benodigde informatie over eHealth-toepassingen en die aansluit bij de manier waarop wijkverpleegkundigen zorg indiceren (bijvoorbeeld door relaties te leggen tussen NIC-interventies en bijpassende eHealth-toepassingen).
- Informatievoorziening is niet een afdoende antwoord op de handelingsverlegenheid van de wijkverpleegkundige omdat eHealth sterk in ontwikkeling is en blijft waardoor er altijd een discrepantie zal bestaan tussen de beschikbare en de benodigde informatie. . De tweede bijdrage van dit project is daarom kennis over (en inzicht in) het klinisch redeneren over de inzet van eHealth. Deze kennis wordt in het project doorvertaald naar een trainingsmodule die erop is gericht om het klinisch redeneren van wijkverpleegkundigen over het inzetten van eHealth en andere thuiszorgtechnologie bij hun cliënten te versterken.
- De derde bijdrage van dit project omhelst inbedding van bovengenoemde resultaten in het verpleegkunde-onderwijs van onder meer Windesheim en in nascholingstrajecten voor wijkverpleegkundigen. Voor duurzame, bredere inbedding in het onderwijs wordt samengewerkt met regionale zorgonderwijsnetwerken.
In this project the research group IT-innovations in Health Care of Windesheim University of Applied Sciences cooperates with care organisations de ZorgZaak, De Stouwe, and IJsselheem, and stakeholders Zorgcampus Noorderboog, Zorgtrainingscentrum Regio Zwolle, Patiëntenfederatie NPCF, VitaalThuis, ActiZ, Vilans, V&VN, University of Twente, and research group Innovation of Care of Older Adults of Windesheim to enable home care nurses to autonomously and adequately, based on clinical reasoning, allocate eHealth and implement it in patient care.
The motivation behind this project lies in the alterations in the care insurance legislation per January 2015. Since then, home care nurses are responsible for the care allocation of all care at home: they determine which care their clients require, taking into account the individual situations, and how this care can best be delivered. Care insurance companies impose minimum requirements for this allocation of home care, among others concerning the implementation of eHealth. Home care nurses, however, have no or limited information about and experience with technical applications like eHealth. Articulation of the demands of home care nurses resulted in the following questions:
1. How can home care nurses be provided with information concerning eHealth?
2. How can home care nurses be supported in their clinical reasoning about the deployment of eHealth by their patients?
3. How can home care nurses be supported when deploying eHealth in their care process?
This project contributes in three ways:
" The first contribution is a sustainable selection tool (an app for tablet or smartphone) to be used by home care nurses to provide them with the required information about eHealth applications. This selection tool will work in accordance with how home care nurses allocate care, e.g. by relating NIC-interventions to matching eHealth applications.
" Providing information is an insufficient, although necessary, answer to the demands of home care nurses because of continuously developing eHealth applications. Hence, the second contribution of this project is knowledge about (and insight in) the clinical reasoning about the deployment of eHealth. This knowledge will be converted into a training module aimed at strengthening the clinical reasoning about the deployment of eHealth by their patients.
" The third contribution of this project concerns embedding the selection tool and the training module in regular education (among others at Windesheim) and in refresher courses for home care nurses. Cooperation with regional care education networks will ensure sustainable and broad embedding of both the selection tool and the training module.