In samenwerking met MKB-partners NPSP, Upstairs en Wiltec zijn de barrières voor het vermarkten van duurzame innovaties in het MKB onderzocht en in kaart gebracht. Vervolgens zijn vanuit toegepast wetenschappelijk onderzoek oorzaken en oplossingen voor deze barrières bepaald.
Het uitgebreide eindrapport bespreekt bovenstaande facetten en biedt bedrijven handvaten en nieuwe inzichten om de kans op succesvolle duurzame innovaties te vergroten. Het project is in, met en voor de praktijkpartners opgezet via werksessies, wetenschappelijk en marktonderzoek, best practices en interactieve workshops om de verworven inzichten te valideren. Naast het eindrapport zijn een concept duurzaamheidsinnovatie scan en een overzicht van beschikbare circulaire tools voor Mkb’ers gemaakt.
Ondanks het feit dat de introductie van duurzame innovaties voor de betrokken Mkb’ers specifieke vragen oproept en niet zonder moeite verloopt, heeft het onderzoek voor alle bedrijven nieuwe inzichten opgeleverd en ideeën voor concrete vervolgstappen binnen hun onderneming. Daarnaast is gevonden dat (1) de specifieke sector een duidelijke invloed heeft op de complexiteit van de productintroductie, evenals (2) de ervaring die een bedrijf heeft met verduurzaming. Tot slot blijkt (3) de invloed van de overheid zeker een rol te spelen, maar een van secundaire belang.
Vijf algemeen geldende succesfactoren voor het vermarkten van duurzame innovaties komen uit het onderzoek naar voren: (1) ontwikkel en deel kennis; (2) creëer een eigen markt; (3) vorm een gevoel van urgentie; (4) deel je small wins; en (5) begrijp hoe motivatie werkt. Deze succesfactoren zijn gevalideerd in workshops met en worden onderschreven door de partner-bedrijven.
Kortom, introductie van duurzame innovaties is vrijwel nooit eenvoudig, maar systematisch en gericht onderzoek geeft concrete inzichten voor het vergoten van de slagingskans, waarbij met name sectorverschillen een grote rol spelen.
New biobased and circular products and solutions are invented and optimized all the time. Products that
might have the potential to improve the world by preventing pollution and saving natural resources. However many of these promising products do not get a significant place in the market and fail to reach their positive impact. The result is a triple waste: in creativity and innovation, in investment of the companies involved and in opportunities to improve society.
In this project Avans Expertise Centrum Sustainable Business (ESB), Avans Centre of Expertise Biobased Economy (CoEBBE) and SMEs Upstairs, Wiltec and NPSP look at the reasons why new sustainable products do not manage to achieve a significant market position and which practical guidelines can be designed to improve the success rate of the introduction of sustainable products and solutions. To realize this, we do not solely look at economic success but we start from the perspective that a successful product is one that truly improves society, rather than predominantly being profitable for a specific company. The focus is on creating multiple value (economic, social and ecological).
Based on the theories of meaningful marketing and the adoption of innovations, the project analyses why the introduction of sustainable products and solutions will or will not be likely to succeed and also proposes ways to increase the likelihood of success. The learnings are translated to guidelines a SME should consider before product introduction.