Crowdfunding campaigns have empowered countless innovative projects and made funding accessible to a large pool of makers and citizens. Recently, traditional funding bodies such as foundations, provinces and municipalities have acknowledged the potential of crowdfunding to approximate institutional decision-making to citizens, by engaging with the “crowd’s” preferences and further stimulating public and private funding through matchfunding. Matchfunding – the financial contribution of traditional funding bodies to crowdfunding campaigns – is an emerging form of co-funding that has the potential to foster a more inclusive and democratic society. Yet, given its novelty, little is known about how matchfunding works, and how it can be transformed into an efficacious tool that supports project creators and policymakers to develop impactful projects.
Looking at the creative industries, one of the most prolific fields in crowdfunding, this project aims to provide this knowledge by: (1) gaining insight into the democratizing potential and best-practices of matchfunding in the creative industries by comparing analysing the extensive databases of crowdfunding and matchfunding pioneer voordekunst and matchfunding partners Kunstloc Brabant and Gemeente Rotterdam, and by conducting interviews with matchfunding parners to gain insight into their challenges and experiences; (2) deepening and sharing findings in Impact-Driven Workshops, which serve to exchange knowledge with and between matchfunding partners, and gain further insights into their motives and best practices. Based on the outcomes of (1) and (2), we develop (3) an online Matchfunding Toolkit, geared towards matchfunding partners, as well as to creators, freelancers and SMEs (potentially) using matchfunding for their projects. Finally, (4) we will disseminate this knowledge to other funding bodies and organisations within and outside of the creative industries by connecting partners and stakeholders in a Dissemination Event. This results in a lasting knowledge hub and network geared to supporting creators, SMEs and freelancers in search of funding.
Crowdfunding heeft in de afgelopen jaren talloze innovatieve projecten mogelijk gemaakt, en steeds meer
traditionele financieringsinstellingen, zoals gemeenten en stichtingen, hebben de voordelen van
crowdfunding ontdekt. Zij spelen nu een actieve rol door bij te dragen aan crowdfundingcampagnes via
matchfunding, waarbij ze een financiële bijdrage leveren aan projecten die ook door de "crowd" worden
gefinancierd.
Matchfunding is een relatief nieuw concept, maar het heeft het potentieel om een inclusievere en
democratischere samenleving te ondersteunen door meer mensen te betrekken bij beslissingen over welke
projecten gefinancierd moeten worden. Hoewel het veelbelovend klinkt, was er tot voor kort nog weinig
bekend over hoe matchfunding precies werkt en hoe het effectiever ingezet kan worden om zowel makers
als beleidsmakers te helpen bij het ontwikkelen van succesvolle projecten.
In dit project is op twee manieren onderzocht hoe matchfunding werkt binnen de creatieve sector. Ten eerste
werd, door gegevens van gematchte en niet-gematchte crowdfundingcampagnes en ‘reguliere’
projectsubsidies te analyseren en vergelijken, inzicht verkregen in de kracht en kansen van deze
financieringsmethode. Ten tweede werd, door gesprekken te voeren met organisaties die ervaring hebben
met matchfunding tijdens twee Impact-Driven Workshops, inzicht verkregen in de mogelijkheden om
matchfunding beter te laten aansluiten bij de wensen van financieringsinstellingen.
Op basis van deze inzichten werd een Matchfunding Toolkit ontwikkeld (matchfundingvoordekunst.nl), die
bedoeld is voor publieke en private organisaties die matchfunding willen aanbieden om een breder scala aan
projecten te kunnen ondersteunen. De opgedane kennis werd vervolgens gedeeld met andere
financieringsinstellingen, overheden en organisaties tijdens een disseminatie evenement in Felix Meritis,
waardoor een netwerk van steun voor makers werd opgebouwd.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend
KIEM.K23.01.152