Hoewel duidelijk is dat als jongeren ouder worden ze vaker hun eigen voedselkeuzes maken, weten we weinig over hoe jongeren in de leeftijd van 16 tot en met 20 dat doen, welke rol gezondheid en duurzaamheid daarbij spelen, en hoe jongeren te bewegen zijn tot gezonder en duurzamer voedsel. Dat is daarom de focus van dit onderzoek. Daarbij richten we ons specifiek op plantaardig voedsel omdat dat één van de beste en duidelijkste manieren is om gezondheid en duurzaamheid te verenigen.
In de loop der jaren zijn verschillende interventies bedacht en uitgevoerd om jongeren gezonder te laten eten. Die interventies vinden vaak plaats op scholen omdat dat settingen zijn met een relatief afgebakende fysieke en sociale voedselomgeving. Wel mist kennis over gedrag en interventiemogelijkheden gedurende de hele dag (ook buiten schooltijd). Ook weten we niet welke interventies jongeren zelf interessant, nuttig en/of veelbelovend vinden.
Voor deze aanvraag richten wij ons specifiek op mbo-studenten, omdat deze groep niet alleen goed overeenkomt met de doelgroep van 16 tot en met 20 jaar oud, maar ook minder in beeld is en slechter bereikt wordt dan bijvoorbeeld middelbare scholieren en studenten aan hbo of wo instellingen.
Doel van dit project is om, in co-creatie met jongeren (16-20 jaar, mbo student), hun voedselkeuzegedrag te onderzoeken en interventies te ontwerpen die op deze doelgroep aansluiten en plantaardig voedselkeuzegedrag stimuleren.
We maken gebruik van de expertise van 7 deelnemende hogescholen - zoals psychologie, actieonderzoek, design thinking en challenge-based learning - om het gedrag van mbo-studenten van 8 mbo-instellingen in 4 regio’s in Nederland in kaart te brengen, en hen binnen hun eigen curricula te inspireren tot het creëren van interventies die het eten van plantaardig voedsel voor de eigen doelgroep stimuleren. Hbo-studenten en docent-onderzoekers begeleiden dit proces, analyseren de uitkomsten en organiseren de doorwerking naar de praktijk.
Het doel van dit project is om:
1. Het gedrag van mbo-studenten t.a.v. plantaardig voedsel vanuit 4 regio's in kaart te brengen.
2. M.b.v. een divers pallet aan mbo-challenges mbo-studenten uit te dagen om oplossingen aan te dragen.
3. Onderzoeken wat de potentiële impact is van de diverse mbo-challenges en van de oplossingen die Mbo-studenten binnen de challenges ontwikkelen.
Het project levert praktijkgerichte resultaten op, waaronder een opdrachtbriefing en 'plantaardige foodstapjes' voor mbo-opleidingen, persona’s en adviezen voor professionals, en een informatiefolder over het gedrag van mbo-studenten. Daarnaast ontstaan er handleidingen voor het organiseren van 7 mbo-challenges, studentinterventies (resulteert in circa 50 posters), impactanalyses, en reflecties van alle betrokkenen. De resultaten worden gedeeld via o.a. een filmpje en handige links, waarmee verdere implementatie en opschaling mogelijk wordt.
https://view.genially.com/68bb04dae9c06a6c7f8b4af8/interactive-content-sidebar
een opdrachtbriefing voor Mbo-opleidingen die iets willen met plantaardige voedselkeuzes, met daarin plantaardige foodstapjes.
Plantaardige foodstapjes: kaarten met daarin de stappen die mensen kunnen zetten naar een plantaardiger recept, met daarin de impact van de keuze op aandeel plantaardig, tips voor nog plantaardiger maar ook effect op consumentenprijs
Informatie Folder over het gedrag van mbo-studenten, een persona uitwerking + adviezen aan professionals over interventiestrategiën om het plantaardige voedselkeuzegedrag te veranderen (ook een uitgebreidere uitleg van het onderzoek uit WP1, alsook over de weerstand over vleesvermindering).
handleiding over de organisatie van mbo-challenges en adviezen hoe deze in mbo te implementeren
handleidingen van de 7 mbo-challenges
mbo student-oplossingen/interventies vanuit de diverse mbo-challenges (circa 50 posters)
impactanalyse van mbo-challenges en van mbo-student oplossingen/interventies
reflectie van hbo-onderzoekers, mbo-ondezoekers, mbo-docenten, hbo studenten, mbo-studenten en klankbordgroepleden over de samenwerking binnen het project en de impact van het project? Hoe heeft iedereen dat ervaren en hoe werkt het verder?
een filmpje om te delen binnen social media, richting deze pulinova pagina.
handige links
Het project werkt in vier regio’s samen met acht mbo-instellingen en zeven hogescholen. In co-creatie met mbo-studenten (16–20 jaar) wordt hun voedselkeuzegedrag onderzocht via o.a. observaties en gesprekken. Op basis daarvan ontwerpen studenten plantaardige interventies binnen challenges, begeleid door hbo-studenten en onderzoekers. De hogescholen analyseren de resultaten, ontwikkelen ondersteunende materialen en zorgen voor doorwerking naar onderwijs en praktijk.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend
PVG.DZ23.07.002