Hoe kunnen leeromgevingen in het beroepsonderwijs op de grens van school en beroepspraktijk worden getypeerd?
In het beroepsonderwijs leren studenten op school en in de beroepspraktijk. Leeromgevingen op de grens van school en werk helpen studenten om beide contexten met elkaar te verbinden. Hoe kunnen we deze leeromgevingen typeren en hoe kunnen we verschillende types vormgeven?
DoelWe willen met dit onderzoek inzicht krijgen in de verschillende leeromgevingen op de grens van school en beroepspraktijk en hoe ze worden vormgegeven. Hiermee kunnen we het bestaande onderwijs beter verklaren en vergelijkbare vormen ontwikkelen en onderzoeken. We richten ons op:
15 december 2015 - 31 augustus 2022
Dit project omvat onder meer een promotieonderzoek, dat werd uitgevoerd door Erica Bouw. Dit promotieonderzoek betrof een samenwerking tussen de OU en het lectoraat Beroepsonderwijs. De promotor vanuit de OU was prof. dr. Elly de Bruijn (tevens lector Beroepsonderwijs), en de co-promotor vanuit het lectoraat Beroepsonderwijs was dr. Ilya Zitter (lector Leeromgevingen in het beroepsonderwijs). Op 18 juni 2021 vond de proefschriftverdediging plaats.
Het promotieonderzoek bestond uit vier deelstudies:
De uitkomsten van het promotieonderzoek worden toegepast bij het realiseren van leeromgevingen waarin onderwijs en bedrijfsleven nauw met elkaar samenwerken en van elkaar kunnen leren, zoals bij het project ‘Hybride lerend systeem water’ en het HU programma Gezond & Wel. Ook wordt de ontwerpkennis toegepast bij onderzoeken in het mbo, zoals bij het onderzoek naar leeromgevingen in regio Rijnland in samenwerking met practoraat Research Lab van mboRijnland.
Voortzetting van het project na afronding het promotieonderzoek wordt beoogd via een postdoc voucher.