Project

Top-up Carmatop

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Het RAAK-MKB project CARMATOP was zeer succesvol en leverde een product – Carmacal, een carbon calculator voor reizen - dat binnen de toeristische sector langzaam maar zeker doordrong als management tool. Het succes bleek wel uit het winnen van vier prijzen (De Groene Veer, de derde prijs RAAK Award, en de prestigieuze internationale Innovation Award van de World Tourism and Travel Council als ook de UNWTO Award for Innovation in Research and Technology). Ook tour operator brancheorganisatie ANVR conformeerde zich in de nationale media uitgebreid aan het tool. Tegelijk is door de deelnemende bedrijven en organisaties te kennen gegeven dat er grote behoefte is om het tool niet alleen binnen de organisatie als management tool in te zetten, maar ook met de resultaten naar buiten te treden in de vorm van een label of keurmerk. Ook bleek het nog niet bestaan van dit label/keurmerk een barrière te vormen voor een snelle de uitbreiding van het aantal bedrijven dat Carmacal gebruikt. Middels dit RAAK Top-up project zijn carbon keurmerken/labels onderzocht en is een definitief ontwerp vastgesteld dat medio 2017 gelanceerd zou worden. Dit is i.v.m. financieringsproblemen van de Stichting Carmacal uitgesteld, maar op het moment wordt gewerkt aan een doorstart via een derde partij.
Carmacal werd al regelmatig ingezet bij onderwijs in de vorm van workshops, voor stages en afstudeerprojecten en bij verschillende cursussen. Maar de doorwerking van CARMATOP in het NHTV-onderwijs was nog niet optimaal. De calculator zou vaker ingezet moeten worden om beginnende studenten inzicht in de steeds belangrijker wordende ‘bedrijfsfactor’ CO2 te geven, als functie van de milieugevolgen van toerisme. En gevorderde studenten moeten strategisch leren omgaan met CO2, als intern managementinstrument van de toekomst, en als onderdeel van MVO beleid. Door Carmacal meer systematisch in het onderwijs in te zetten, wennen de toerisme managers van de toekomst aan klimaatverandering als onderdeel van het management van een reisbedrijf (carbon management). Op deze manier maken we de kans dat Carmacal een vast onderdeel van het toeristische bedrijfsleven wordt groter op zowel de korte als de lange termijn. Gedurende de looptijd van dit project is het aantal studenten dat kennis heeft gemaakt met deze materie sterk uitgebreid.
Een laatste punt was dat Carmacal nog onvoldoende in de markt gezet kon worden. Het bekende kip-ei probleem: er is geld nodig om marketing te bedrijven voor het tool (zowel nationaal als internationaal) maar dat geld komt pas bij voldoende succesvolle marketing beschikbaar. De NHTV wilde daarom ook werken aan een marketingstrategie. We merkten bij de sector veel goede wil maar gebrek aan effectieve actie en wilden voor hen de commerciële mogelijkheden van de calculator verder verkennen. Voor die volgende stap was het nodig dat een strategie neergezet wordt, gevolgd door een marketing- en communicatieplan. Beide zijn onder RAAK Top-up uitgewerkt in een professioneel studenten-begeleiders traject. Dit materiaal is inmiddels overgedragen aan de derde partij die mogelijk Carmacal een herstart gaat geven.
Soms achterhaald de realiteit een project als dit. In juli 2017 besloot de stuurgroep van de stichting achter Carmacal dat er geen voldoende financiële ondersteuning meer was om het tool draaiende te houden. Het tool is toen ‘on hold’ gezet. Dit gebeurde vrijwel tegelijk met de initiële lanceringsdatum van het binnen dit project ontwikkelde label, en net voor de in dit project opgezette marketing- en communicatiestrategieën konden worden omgezet. Van beide projectresultaten is het dus helaas nog niet gekomen. Inmiddels is een herstart van Carmacal met een derde partij nabij, zodat de door RAAK Top-up ontwikkelde producten alsnog kunnen worden gebruikt.


Beschrijving

Het project CARMATOP was zeer succesvol en leverde een product – een carbon calculator voor reizen “Carmacal” - dat binnen de toeristische sector nog langzaam maar zeker doordringt als management tool.
Bij de deelnemende bedrijven en organisaties bestaat grote behoefte om deze tool niet alleen binnen de organisatie als management tool in te zetten, maar ook met de resultaten naar buiten te treden in de vorm van een label of keurmerk. Het ontbreken van een dergelijk label/keurmerk vormt een barrière voor een snelle uitbreiding van het aantal bedrijven dat Carmacal gebruikt.
Daarnaast zal Carmacal breder worden toegepast in het onderwijs, en zal er een marketingstrategie voor dit product worden ontwikkeld.



© 2024 SURF