The present study presents a process evaluation of a performance psychology intervention for transitioning elite and elite musicians. The goal of the intervention was to provide participants with an amalgamation of evidence-informed principles, aimed to improve their quality of practice and performance preparation. The intervention consisted of an educational session followed by four workshops. In total, eight transitioning elite and seven elite musicians participated. Process measures included quantitative and qualitative workshop evaluations, monitoring logs, and semi-structured interviews. Overall, the intervention was evaluated positively by the participants. However, differences were present between the groups, with the elite musicians typically evaluating the intervention more favorably compared to the transitioning elites. Specific positive outcomes included an increased awareness and re-examining of current practice strategies, more structured and goal-directed practice, increased practice efficiency and focus, a more proactive approach to performances, and increased attention for the physical aspects of playing. Moreover, a number of contextual considerations and implementation challenges became evident. Important implications for performance psychology interventions and practitioners in music are discussed.
This is the first of a series of four articles on psychological foundations from an applied psychological perspective. To begin with, the psychology of give and take, which is contradictory in its application, like many basic psychological mechanisms: sometimes emphasized, sometimes denied. In this first article it is argued that humans are equipped with a psychological reciprocity mechanism that constantly judges whether give and take in the social group we belong to is in balance (reciprocal altruism: favour others at their own expense, because it is later repaid). On the other hand, sometimes it is necessary to hide inequalities in give and take, especially in a complex hierarchical society.
MULTIFILE
Research work on robots in the context of neurodevelopmental disorders and psychology has traditionally been developed by researchers with a background primarily in engineering and computer science. As psychology is getting ready to play a more prominent role, there is a chance to apply specific psychological theory and methods. Such application may be facilitated by the establishment of a relevant scientific infrastructure, such as through a specialist journal on robopsychology.
MULTIFILE
In Nederland heeft ongeveer vijftien procent van alle kinderen in het regulier onderwijs problemen met sociale communicatie en met executief functioneren (Autismespectrumproblemen). Deze problemen belemmeren een fijne en effectieve overstap van de basisschool naar de middelbare school. De overstap naar de middelbare school gaat voor kinderen met problemen met sociale communicatie en met flexibiliteit op dit moment gepaard met grote psychosociale en schoolse problemen. Bij veel van deze kinderen escaleren hun problemen meteen na de overstap naar de middelbare school, waardoor onderpresteren, schoolverzuim en vroegtijdig schoolverlaten op de loer liggen. Er zijn op dit moment geen evidence-based interventieprogramma’s voor leerkrachten van groep 8 en mentoren van middelbare scholen beschikbaar die hen kunnen helpen om deze kinderen preventief goed voor te bereiden op deze schooltransitie. In 2014 heeft een consortium van Rotterdamse kennisinstellingen, onderwijsorganisaties, instellingen voor jeugdhulp en verschillende Mkb-partners een SIA RAAK-Mkb subsidie ontvangen om te werken aan een wetenschappelijk onderbouwde oplossing voor dit urgente maatschappelijke, wetenschappelijke en onderwijskundige vraagstuk. Met behulp van deze subsidie is het eerste prototype van de serious game A.L.I.B.I. ontwikkeld. Dit eerste prototype richt zich op het preventief versterken van de planning- en organisatievaardigheden van kinderen met Autismespectrumproblemen teneinde hun dagelijks functioneren op de middelbare school te verbeteren. Ten aanzien van het aanpakken van sociale communicatieproblemen is er in dit eerste prototype een klein begin gemaakt met de integratie van game elementen en bijbehorende leerdoelen. Met behulp van voorliggende aanvraag beoogt dit Rotterdamse consortium aan prototype twee van A.L.I.B.I. te werken. Doel van dit project is om een bijbehorend dashboard en bijbehorende trainingsmodule voor leerkrachten en mentoren te ontwikkelen, om A.L.I.B.I. data-gestuurd uit te breiden met een module Sociale relaties en om een kleine pilotstudie onder leerkrachten en kinderen te verrichten naar de ervaren gebruikersvriendelijkheid met dit tweede prototype. De trainingsmodule richt zich op het trainen van leerkrachten en mentoren in het speciaal (basis) onderwijs in het geven van gepersonaliseerde feedback aan kinderen met Autismespectrumproblemen op basis van game data. We leren leerkrachten en mentoren specifiek hoe zij op basis van individuele spelgegevens gepersonaliseerde feedback aan kinderen kunnen geven zodat zij daarmee de gedragsstrategieën die de kinderen met behulp van A.L.I.B.I. aanleren in de klas kunnen versterken en bestendigen. Met deze aanpak beoogt het consortium om generalisatie te bewerkstelligen van de geleerde vaardigheden in de game naar het dagelijks leven van kinderen en hiermee hun dagelijks functioneren op school te verbeteren. Met deze doelstelling sluit onze projectaanvraag nauw aan bij de doelstellingen van SIA KIEM 21th century skills. Speciaal ten behoeve van deze doorontwikkeling wordt het bestaande consortium uitgebreid met de Department of Psychology, Education and Child Studies van de Erasmus Universiteit Rotterdam, en specifiek met de staf van Prof. Dr. Pol van Lier. Prof. van Lier beschikt over een omvangrijke dataset, afkomstig uit verschillende wetenschappelijke studies, die sturend gaat zijn bij de inrichting van de werkzame mechanismen van de nieuwe module Sociale relaties, en meer specifiek de vertaling van onderzoeksdata naar game elementen en leerdoelen van de module Sociale relaties. Indien deze aanvraag wordt toegekend, en prototype twee van A.L.I.B.I. op korte termijn ontwikkeld kan worden, zal er een vervolgaanvraag worden ingediend om de effectiviteit grootschalig met behulp van een quasi-experimenteel design te toetsen.