Volgens het opleidingsdocument in het hoger onderwijs is het sociaal werk een 'talig' beroep. Maar dat is eenzijdig en onhoudbaar. Kunst en creativiteit kunnen professionals 'meertalig' maken, betogen drie lectoren van verschillendehogescholen. En dat is hard nodig.
Volgens het opleidingsdocument in het hoger onderwijs is het sociaal werk een 'talig'beroep. Maar dat is eenzijdig en onhoudbaar. Kunst en creativiteit kunnen professionals 'meertalig' maken, betogen drie lectoren van verschillende hogescholen. En dat is hard nodig.
MULTIFILE
Bijdrage van Ben Boksebeld aan het boekje "10 ervaringsverhalen met aandacht voor hulp bij schulden" Dit boekje verhaalt over mensen met schulden en betrokken partijen, zoals hun hulpverleners, opgetekend in de afgelopen 2 jaar. in zijn. Het boekje is een uitgave van ISOFA en Schuldhulpmaatje Nederland. Ben Boksebeld is docent bij Saxion Hogeschool in Enschede en hij doet onderzoek naar samenwerking tussen professionals en vrijwilligers. Ben werkte jarenlang als maatschappelijk werker in Hengelo, waar hij in aanraking kwam en geinteresseerd raakte in schuldhulpverlening. ik ontdekte dat er bij maatschappelijk werk vaak een meervoudige problematiek is, waarvan fmanciele problemen zeker niet de minst belangrijke zijn. Gebrek aan middelen heeft een brede impact, ook op de rest van het leven, en dus ook op de andere pro¬ blemen. Wat Boksebeld ook merkte is dat mensen niet zo open zijn over bun fmanciele problemen: mensen praten gemakkelijker over bun seksleven dan over geld. En dan is er ook nog het stigma, niet alleen bij leken , maar ook bij professionals: Sommige sociaal werkers kijken toch een beetje neer op de schuldhulpverlening. Wat begon als interesse groeide uit tot expertise. Boksebeld schreef zijn scriptie over financiele problemen en hun gevolgen, wat resulteerde in een boekje dat gebruikt werd voor bet onderwijs. In: ISOFA, 10 ervaringsverhalen met aandacht voor hulp bij schulden, pp 40-43
MULTIFILE
De opkomst van Artificiële Intelligentie (AI) verandert de marketingsector ingrijpend door de kansen die het biedt, zoals het automatiseren van marketingtaken, voorspellen van consumentengedrag of personaliseren van aanbod. Tegelijkertijd brengt de inzet van AI potentieel negatieve neveneffecten met zich mee, zoals inbreuk op menselijke waarden als privacy of autonomie. Dit creëert een maatschappelijke vraag naar verantwoord gebruik van AI, vanuit naleving van juridische kaders, met aandacht voor ethische overwegingen en met respect voor maatschappelijke waarden. Waar van marketingprofessionals primair wordt verwacht om (economische) waarde te creëren voor hun organisatie en klanten, wordt daarmee ook in toenemende mate van hen verwacht om op respectvolle wijze waarde te creëren voor diverse stakeholders, en om bij te dragen aan bredere maatschappelijke belangen. Waar grote bedrijven doorgaans de middelen hebben om aan bovengenoemde verwachtingen te voldoen, zoals budget, specialistische kennis en IT-infrastructuur, leidt de beperkte beschikbaarheid hiervan bij mkb-ondernemers tot een barrière voor verantwoord AI inzet. Om deze barrière te slechten, richt voorliggend project zich op het bieden van concrete handelingsperspectieven voor het mkb op de vier voornaamste uitdagingen bij het verantwoord toepassen van AI in marketing: (1) technologische complexiteit; (2) meervoudige waardecreatie, (3) ethische afwegingen, en (4) juridische kaders. Via ontwerpgericht praktijkonderzoek wordt invulling gegeven aan de uitvoering van verantwoord AI in de marketingpraktijk. Vanuit onderzoek naar de specifieke behoeften van het mkb wordt een praktisch instrumentarium ontwikkeld, bestaande uit ethische richtlijnen, technologische hulpmiddelen, juridische ondersteuning en praktisch toepasbare modellen voor meervoudige waardecreatie. Dit stelt marketingprofessionals in het mkb in staat om met hun organisatie competitief te opereren in een almaar digitaliserende markt, en tegelijkertijd te voldoen aan de veranderende verwachtingen van klanten, samenleving en regelgeving, met maatschappelijke verantwoordelijkheid voor hun marketingactiviteiten. De resultaten van dit project zullen daarmee met name doorwerking vinden in de marketingpraktijk alsook in het onderwijs van (aankomende) marketingprofessionals.