Bijna tien jaar geleden publiceerde ik Grijs verleden, een geschiedenis van Nederland en de Tweede Wereldoorlog. In dit boek probeerde ik – in navolging van oudere historici als Hans Blom en Jan Bank en jongere historici-leeftijdsgenoten als Bart van der Boom, Kees Ribbens en Jan van Miert, onder de indruk van de recente onthullingen over de naoorlogse omgang met joodse mensen en goederen en aan het denken gezet tot slot door de gebeurtenissen in ondermeer voormalig Joegoslavië en Rwanda – een ander beeld van de oorlog te schetsen. Volgens mij, en daarmee beweerde ik niets nieuws, was het onjuist de oorlog telkens opnieuw vanuit het perspectief van onderdrukking en verzet te bekijken. Te midden van deze polen, zo beweerde ik, lag een breed veld vol schakeringen. Die schakeringen waren in de naoorlogse geschiedschrijving, met name in het werk van Loe de Jong en zijn ontelbare navolgers, onderbelicht gebleven en op dat moment slechts met betrekking tot enkele steden en onderwerpen beschreven. Het was tijd voor een veralgemenisering. Vandaar dat en en niet in van de ondertitel. Grijs verleden kon immers niet anders zijn dan zowel een polemiek met een beeld als een beschrijving van een andere historische werkelijkheid. Het boek maakte veel los. Veel negatieve en veel positieve reacties. Ook verscheen druk na druk. Pas na een jaar of twee werd het rustig. Tegenstanders bleven het een slecht werk vinden, voorstanders meenden het tegenovergestelde. De reden van een en ander werd me niet altijd even duidelijk.
In het nieuwste nummer van de Nieuwe Meso, het vakblad voor bestuurders en schoolleiders in het basis, voortgezet en middelbaar beroepsonderwijs is het Focus-deel dit keer gewijd aan het opleiden van leraren. De gastredactie bestaande uit HvA-lector Marco Snoek, Fontys-lector Quinta Kools en de DNM-redacteuren Pieter Leenheer en Gerritjan van Luin belichten het thema vanuit verschillende invalshoeken: de initiële lerarenopleidingen, ervaringen van startende leraren, en de wijze waarop de initiële lerarenopleiding en professionalisering van ervaren leraren kan samenkomen in professionele leergemeenschappen en in lesson studies. Daarbij gaan de verschillende artikelen in op de rol van schoolleiders en besturen bij het opleiden van nieuwe leraren en het ondersteuning van professionaliseren van ervaren leraren.Het focusdeel bevat bijdragen van verschillende HvA medewerkers: Marco Snoek, Evelien van Geffen, Tom van Eijck en Ed van den Berg.
De conservatieve revolte van de Vier van Višegrad (Tsjechië, Slowakije, en vooral Polen en Hongarije) is geen conflict tussen Oost- en West-Europa. Het is een symptoom van een tegenstelling die het hele continent bezighoudt. De hardnekkige Oost-West-tegenstelling is voorbij, en kan beter vervangen worden door die tussen een vooroorlogse en naoorlogse visie op Europa. http://www.donaustroom.eu/oost-europa-en-de-slechte-oude-tijd-essay/ LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/guido-van-hengel-8312729/
MULTIFILE
Groningen Seaports heeft het lectoraat gevraagd om desktop-onderzoek te doen met als doel wensen en ideeën voor het behoud en verbeteren van de lokale leefbaarheid in kaart te brengen, zodat Groningen Seaports een overzicht krijgt van welke informatie er bestaat en ontbreekt en aan welke concrete leefbaarheidsmaatregelen kan worden bijgedragen. De focus hierbij is op de volgende dorpen en buurtschappen:• Omgeving Eemshaven: Oudeschip, Oosteinde, Roodeschool, Spijk, Bierum, Nooitgedacht,Polen, Koningsoord, Vierhuizen Uithuizen en Uithuizermeeden• Omgeving haven Delfzijl: Delfzijl, Meedhuizen, Woldendorp, Termunterzijl, Wagenborgen,Tjuchem, Farmsum, Borgsweer en Termunten en WeiwerdBeschikbare bronnen waren: dorpsvisies, algemeen regionale en provinciale visies en beleidsstukken. In algemene zin bleek dat vanuit veel dorpen behoefte was aan extra inzet op behoud van voorzieningen, w.o. ov, een (goed onderhouden) ontmoetingsplaats zoals een dorpshuis en woningen, vooral voor starters en ouderen.Groningen Seaports heeft het lectoraat gevraagd om desktop-onderzoek te doen met als doel wensen en ideeën voor het behoud en verbeteren van de lokale leefbaarheid in kaart te brengen, zodat Groningen Seaports een overzicht krijgt van welke informatie er bestaat en ontbreekt en aan welke concrete leefbaarheidsmaatregelen kan worden bijgedragen. De focus hierbij is op de volgende dorpen en buurtschappen:• Omgeving Eemshaven: Oudeschip, Oosteinde, Roodeschool, Spijk, Bierum, Nooitgedacht,Polen, Koningsoord, Vierhuizen Uithuizen en Uithuizermeeden• Omgeving haven Delfzijl: Delfzijl, Meedhuizen, Woldendorp, Termunterzijl, Wagenborgen,Tjuchem, Farmsum, Borgsweer en Termunten en Weiwerd