Many students persistently misinterpret histograms. This calls for closer inspection of students’ strategies when interpreting histograms and case-value plots (which look similar but are diferent). Using students’ gaze data, we ask: How and how well do upper secondary pre-university school students estimate and compare arithmetic means of histograms and case-value plots? We designed four item types: two requiring mean estimation and two requiring means comparison. Analysis of gaze data of 50 students (15–19 years old) solving these items was triangulated with data from cued recall. We found five strategies. Two hypothesized most common strategies for estimating means were confirmed: a strategy associated with horizontal gazes and a strategy associated with vertical gazes. A third, new, count-and-compute strategy was found. Two more strategies emerged for comparing means that take specific features of the distribution into account. In about half of the histogram tasks, students used correct strategies. Surprisingly, when comparing two case-value plots, some students used distribution features that are only relevant for histograms, such as symmetry. As several incorrect strategies related to how and where the data and the distribution of these data are depicted in histograms, future interventions should aim at supporting students in understanding these concepts in histograms. A methodological advantage of eye-tracking data collection is that it reveals more details about students’ problem-solving processes than thinking-aloud protocols. We speculate that spatial gaze data can be re-used to substantiate ideas about the sensorimotor origin of learning mathematics.
LINK
Voor u ligt het booklet Sensing Streetscapes: perspectieven op verdichting. Het bundelt de interviews van elf ontwerpbureaus, drie gemeentelijke senior stedenbouwers, de voormalige rijksadviseur, vijf mondiale academische pioniers van de neuro-architectuur en een verkenning naar negen bijzondere Chinese woningbouwprojecten.Deze uitgave is onderdeel van het tweejarig onderzoeksproject Sensing Streetscapes. Hierin werken onderzoekers van de HvA samen met de praktijk en internationale onderzoeksgroepen aan het ontleden van het begrip menselijke maat voor het ruimtelijk ontwerp. De conceptversie van het booklet werd op het eindseminar-excursie van 28 mei 2021 gepresenteerd. Aan de publicatie zijn de inzichten uit het eindsymposium en excursie toegevoegd, alsmede een top-10 lijst van lessen voor het verdichten met een menselijke maat op ooghoogte.
Sport heeft een belangrijke rol in onze samenleving; onderzoek in en naar sport draagt bij aan het versterken van deze rol. In het Amsterdam Institute of Sport Science (AISS) werken Amsterdamse kennisinstellingen met elkaar en diverse sportorganisaties samen om sport en bewegen in al haar facetten te onderzoeken.