Technologie & toepassing, praktijkgericht programma en de nieuwe leerweg zullen voor velen onbekende begrippen zijn. Toch zullen deze effect hebben op de grootste groep jongeren in het voortgezet onderwijs. Tijd voor uitleg.
De Haagse Hogeschool wil haar studenten competenties laten verwerven om in een internationaal en cultureel gedifferentieerde omgeving te kunnen werken (HHS, 2013). De gezondheidszorg is immers geen nationaal geïsoleerd fenomeen meer (Van der Hulst, 2011). Globalisering dwingt ons tot het verbreden van onze blik en het aangaan van samenwerkingsrelaties om kennis en ervaringen uit te wisselen. Niet alleen met andere landen, maar ook binnen ons eigen land, omdat de huidige en toekomstige Nederlandse arbeidsmarkt steeds internationaler wordt. Voor de huidtherapeuten, diëtisten en verpleegkundigen van de Academie voor Gezondheid betekent dit bijvoorbeeld dat zij in toenemende mate zorg verlenen in een internationale context: met collega’s en patiënten uit verschillende landen en met een diversiteit van culturele achtergronden. Toekomstige diëtisten, huidtherapeuten en verpleegkundigen moeten daarom beschikken over de nodige competenties om in deze international omgeving te functioneren. Maar: hoe richt je het onderwijs zo in dat studenten werkelijk de gelegenheid krijgen deze competenties te ontwikkelen? In studiejaar 2013-2014 is de Academie voor Gezondheid gestart met een pilot voor het internationale programma ‘New Interconnected Citizens for Global Health’. Deze pilot wordt volgend jaar uitgebreid en vanaf studiejaar 2015-2016 volgen alle studenten van de academie dit programma. In dit artikel wordt ingegaan op hoe dit programma tot stand is gekomen, hoe het in de praktijk gestalte kreeg en is geëvalueerd. Wij besluiten het artikel met een vooruitblik op het volgend studiejaar. LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/froukje-jellema-78733a63/ https://www.linkedin.com/in/anita-ham-53297921/ https://www.linkedin.com/in/dorien-voskuil-9b27b115/
Sinds 2019 biedt de HvA academie het programma Verbindend Leiderschap aan. 175 leidinggevenden verbonden aan de HvA en UvA namen in 2019 en 2020 deel aan dit interne leiderschapsprogramma. Het programma beoogde leidinggevenden te stimuleren 1) te werken aan persoonlijk leiderschap en hun leiderschapsstijl, 2) samen te werken aan de uitvoering of ondersteuning van hoogwaardig onderwijs en onderzoek, 3) het netwerk binnen de HvA en UvA te vergroten en contact te maken met andere leidinggevenden binnen andere posities en 4) een scherper beeld te ontwikkelen bij Verbindend Leiderschap in context van de HvA.