De index van Transparency International is gebaseerd op percepties, niet op echt onderzoek. De Nederlandse regering zet zichzelf ten onrechte een pluim op de hoed. Accountants schatten dat Nederland voor 10 miljard euro smeergeld betaalt. Toch komt het heel goed weg op de corruptie-index. Wat is waar, vraagt Michel van Hulten. NRC Handelsblad woensdag 3 november 2010, p. 7 opinie
The presentation offers insights from teachers on four continents (Africa, Asia, Europe, North America) about the benefits of transparency in learning and teaching (TILT) for equitable student success in their diverse contexts.
The Dutch hospitality industry, reflecting the wider Dutch society, is increasingly facing social sustainability challenges for a greying population, such as increasing burnout, lifelong learning, and inclusion for those distanced from the job market. Yet, while the past decades have seen notable progress regarding environmental sustainability and good governance, more attention should be paid to social sustainability. This concern is reflected by the top-sector healthcare struggles caused by mounting social welfare pressure, leading to calls by the Dutch government for organizational improvement in social earning capacity. Furthermore, the upcoming EU legislation on CSRD requires greater transparency regarding financial and non-financial reporting this year. Yet, while the existing sustainability accreditation frameworks offer guidance on environmental sustainability and good governance reporting, there must be more guidance on auditing social sustainability. The hospitality industry, as a prominent employer in the Netherlands, thus has a societal and legislative urgency to transition its social earning capacity. Dormben Hotel The Hague OpCo BV (Dormben) has thus sought support in transitioning its social sustainability standards to meet this call. Hotelschool, the Hague leads the consortium, including Green Key Nederland and Dormben, by employing participatory design to present a social sustainability accreditation framework. Initially, Dr. David Brannon and Dr. Melinda Ratkai from Hotelschool The Hague will draft a social sustainability accreditation framework informed by EFRAG. Subsequently, Erik van Wijk, from Green Key Nederland, the hospitality benchmark for sustainability accreditation, and Sander de Jong, from Dormben, will pilot the framework through four participatory workshops involving hospitality operators. Later, during a cross-industry conference, Dr. David Brannon and Dr. Melinda Ratkai will disseminate a social sustainability toolkit across their academic and industry networks. Finally, conference and workshop participants will be invited to form a social sustainability learning community, discussing their social earning capacity based on the revised sustainability accreditation.
Moderatie van lezersreacties onder nieuwsartikelen is erg arbeidsintensief. Met behulp van kunstmatige intelligentie wordt moderatie mogelijk tegen een redelijke prijs. Aangezien elke toepassing van kunstmatige intelligentie eerlijk en transparant moet zijn, is het belangrijk om te onderzoeken hoe media hieraan kunnen voldoen.Doel Dit promotieproject zal zich richten op de rechtvaardigheid, accountability en transparantie van algoritmische systemen voor het modereren van lezersreacties. Het biedt een theoretisch kader en bruikbare matregelen die nieuwsorganisaties zullen ondersteunen in het naleven van recente beleidsvorming voor een waardegedreven implementatie van AI. Nu steeds meer nieuwsmedia AI gaan gebruiken, moeten ze rechtvaardigheid, accountability en transparantie in hun gebruik van algoritmen meenemen in hun werkwijzen. Resultaten Hoewel moderatie met AI zeer aantrekkelijk is vanuit economisch oogpunt, moeten nieuwsmedia weten hoe ze onnauwkeurigheid en bias kunnen verminderen (fairness), de werking van hun AI bekendmaken (accountability) en de gebruikers laten begrijpen hoe beslissingen via AI worden genomen (transparancy). Dit proefschrift bevordert de kennis over deze onderwerpen. Looptijd 01 februari 2022 - 01 februari 2025 Aanpak De centrale onderzoeksvraag van dit promotieonderzoek is: Hoe kunnen en moeten nieuwsmedia rechtvaardigheid, accountability en transparantie in hun gebruik van algoritmes voor commentmoderatie? Om deze vraag te beantwoorden is het onderzoek opgesplitst in vier deelvragen. Hoe gebruiken nieuwsmedia algoritmes voor het modereren van reacties? Wat kunnen nieuwsmedia doen om onnauwkeurigheid en bias bij het modereren via AI van reacties te verminderen? Wat moeten nieuwsmedia bekendmaken over hun gebruik van moderatie via AI? Wat maakt uitleg van moderatie via AI begrijpelijk voor gebruikers van verschillende niveaus van digitale competentie?