Een derde van het totale personeelsbestand van de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) bestaat uit ondersteunend beheerspersoneel (OBP). Dit betekent dat ruim 1.200 mensen binnen onze universiteit een belangrijke taak vervullen ondersteunend aan het primaire proces van onze universiteit: onderwijs, onderzoek en kennisvalorisatie. Een deel van het OBP werkt binnen de faculteiten, een andere deel binnen de centrale diensten van de TU/e. Ondanks het feit dat OBP’ers een groot deel van ons personeelbestand vormen, is het loopbaanbeleid voor deze groep nog niet zover ontwikkeld als voor het wetenschappelijk personeel (WP). In 2009 besloten we als College van Bestuur hier verandering in te brengen. We realiseerden ons dat dit voor deze groep medewerkers, met een grote diversiteit aan functies en niveaus, moeilijker zou zijn dan voor het wetenschappelijk personeel
Dit is een handreiking voor sociale innovatie in de ouderenzorg. De aanpak gaat uit van een innovatieproces dat vanaf de werkvloer wordt ontwikkeld. De medewerkers zijn in hun relatie met de cliënten en hun familie de drijvende kracht achter de verbetering van de kwaliteit van het leven van de cliënt. In de handreiking wordt voor het proces van organisatieontwerp en -verandering gebruikt gemaakt van de metafoor ‘samen op reis, met de cliënt als kompas’. De hand- reiking is de reisgids die inspireert bij het zoeken naar bestemmingen en de verschillende reismogelijkheden, maar die ook ervaringen deelt over wat je allemaal op reis kunt verwachten. Zorgorganisaties kunnen hieruit selecteren wat zij nodig hebben voor de aanpak van sociale innovatie binnen hun eigen organisatie. Het proces van sociale innovatie wordt van voorbereiding tot uitvoering en evaluatie beschreven. De metafoor van het reizen dient om de verschillende fasen van sociale innovatie toe te lichten. Wij noemen die fasen ‘trajecten’, zoals elke reis uit verschillende trajecten bestaat. Het ontwerp- en veranderproces voltrekt zich op verschillende niveaus van de organisatie, waarbij – naast de medewerkers op de werkvloer – verschillende personen of afdelingen betrokken zijn. Zij hebben in meer of mindere mate een actieve rol.
Lesson study is een methode waarbij een groep docenten zelf een vernieuwende les voorbereidt, en samen onderzoekt of deze werkt voor de leerlingen. In een stapsgewijs proces van ontwerpen, onderzoeken en bijstellen, werken docenten zo aan hun professionele ontwikkeling. Fontys en de Universiteit Gent onderzoeken momenteel de effectiviteit en toepasbaarheid hiervan bij LO.