© 2025 SURF
Door de toegenomen concurrentie tussen winkelgebieden is een effectieve marketing cruciaal om de gunst van de consument te winnen. Internet en social media kunnen daarin een belangrijke rol spelen. Toch maken veel winkelcentra nog geen of onvoldoende gebruik van deze marketingkanalen, terwijl zij een positieve uitwerking kunnen hebben op de consumentenbinding en omzet.
Dit artikel ligt momenteel ter beoordeling bij een reviewer van het European Journal of Sport Sciences.
Grote maatschappelijke opgaven vragen om strategische samenwerking tussen organisaties (overheid, bedrijven, non-profit organisaties), die elk een eigen belang of verantwoordelijkheid hebben in het realiseren van oplossingsrichtingen. In strategische samenwerkingen zit veel strijd, maar het is lastig die strijd productief te laten zijn. Als partijen te snel tot compromissen komen, of conflicten in het midden laten, leidt dit uiteindelijk niet tot duurzame oplossingen. Als conflicten wél op tafel komen, wordt meestal geprobeerd deze snel op te lossen, compromissen te sluiten, omdat wordt aangenomen dat onenigheid een succesvolle samenwerking in de weg staat. Er is daardoor relatief weinig aandacht voor het feit dat strijd ook productief – en dus positief – kan zijn, en innovatie en gezamenlijk leren juist kan bevorderen. Wij baseren ons pleidooi voor een ketenaanpak als een manier om productieve strijd te faciliteren op bevindingen uit een project in de internationale thee handelsketen en ervaringen met de ketenaanpak in een samenwerkingsverband op de arbeidsmarkt, House of Skills.
LINK
De kranten stonden er de afgelopen jaren vol van. Krantenkoppen zoals “Meer ouderen digitaal; toename van tablet-en smartphonegebruik” (plusonline, 15 december 2014) en “Opa en Oma aan de Whatsapp” (telegraaf.nl, 3 oktober 2015). Maar welke rol kan technologie nu ECHT spelen in de strijd tegen eenzaamheid? Kan men met behulp van technologie minder eenzaam zijn? Is technologie hét middel in de strijd tegen eenzaamheid?
Naar aanleiding van de Olympische Spellen van Beijing werd door sommigen de vraag gesteld: Is seks vóór de wedstrijd goed voor de atleet en voor zijn prestaties? In deze column wordt aan de hand van de theorie van Sigmund Freud de volgende conlusies getrokken over het thema sport en seks. Op de eerste plaats: de mens heeft twee hoofddriften: de seksuele drift en de doodsdrift. Driftverzaking is noodzakelijk vanwege verschillende redenen. Sport is uiteindelijk - als cultuurfenomeen - een product van driftverzaking. Maar teveel driftverzaking is niet goed omdat daardoor de psychische gesteldheid niet optimaal is voor (top-)sport. Seks voor de wedstrijd is dan ook geen probleem. Wel is 'vreemd gaan' een probleem: schuldgevoelens kunnen mensen in hun functioneren in de weg kunnen zitten. Sporters hoor je dan ook vaak zeggen dat het hoofd 'vrij' moet zijn .... zeker vrij van schuldgevoelens!
Voor optimale wedstrijdprestaties in het voetbal is een juiste verhouding tussen belasting en herstel noodzakelijk.2 Het monitoren van trainingen en het systematisch analyseren van wedstrijden kan helpen bij het optimaliseren van prestaties en het voorkomen van onder en overbelasting. Het eerste deel van dit tweeluik, dat verscheen in Sportgericht 5/2014, was gewijd aan trainingsmonitoring. In dit tweede deel worden mogelijkheden voor wedstrijdanalyse besproken, die door de trainer/coach en zijn staf gebruikt kunnen worden.