Ontwerpend leren, lerend ontwerpen. Natuurlijk willen we allemaal een eerlijkere en betere wereld. Toch staan er tractoren in Parijs, ervaren we grote tekorten in onderwijs en zorg, lezen we over droogte en overstromingen, zien we bouwstops en woningtekorten. De maatschappelijke, economische en ecologische vraagstukken waar we ons mee geconfronteerd zien, zijn niet begrensd door expertise, postcodegebieden of politieke overtuiging, en belangrijk: er zijn ook geen makkelijke oplossingen, hoe graag we dat ook zouden willen.
Onze wereld hangt van systemen en netwerken aan elkaar, en daarmee zijn de uitdagingen ook systemisch: oorzaken, gevolgen en zelfs oplossingen beïnvloeden elkaar doorlopend. Een voorgestelde oplossing veroorzaakt vaak weer een nieuwe set aan problemen, daardoor is een waargenomen vraagstuk (of ‘het probleem’) niet zelden een gevolg van een eerdere oplossing.
In deze dynamiek opereert het lectoraat Design Driven Innovation het liefst. Ons onderzoek richt zich op open, complexe, dynamische en genetwerkte vraagstukken, waarin het samen ontwerpen en samen leren hand in hand gaan.
Hoe dan (maken en spelen)?
Het lectoraat Design Driven Innovation verkent en onderzoekt aanpakken die passend zijn bij de aard van deze vraagstukken. Natuurlijk doen we dit niet alleen: we willen een ieder uitnodigen hierin met ons op te trekken en mee te leren.
Zodra we vanuit het lectoraat Design Driven Innovation een maatschappelijk vraagstuk benaderen, leren we gezamenlijk door te maken. Het maken kan van alles behelsen: een metafoor, een procesbeschrijving, een systeemkaart, een serious game, of een kunstwerk. Het doel is steeds hetzelfde: gezamenlijk leren door het vinden van een gemeenschappelijke taal over het vraagstuk en oplossingsrichtingen. Deze ontwerpen noemen we artefacten: bewust geconstrueerde objecten die een belangrijke rol spelen in dit proces. Op zich klinkt dit allemaal vrij eenvoudig, maar niets is minder waar. Het vereist creativiteit, speelsheid, lef en openheid van alle stakeholders: het zijn nieuwe rituelen voor collectief leren.
De moed die het kost om het niet te durven weten, het samen-maken, het belang van verwondering, speelsheid en creativiteit zijn belangrijke dragers van de innovatieve Design Driven Innovation-aanpak.
Door interactie rond het gemaakte, leren we over het vraagstuk en ontdekken we mogelijke oplossingsrichtingen. We leren met en over de mensen, organisaties, systemen en ‘dingen’ die onderdeel zijn van het vraagstuk. Nieuwe inzichten leiden tot nieuwe maaksels, die weer leiden tot meer gezamenlijk leren. Dit proces van maken en collectief leren herhaalt zich, tot er een door de relevante stakeholders gedragen beeld van het vraagstuk en van kansrijke oplossingsrichtingen ontstaat.
Afbeelding
Onderzoeksfocus
Het lectoraat Design Driven Innovation pakt de transitie naar deze gewenste wereld op een andere manier aan. Enkelvoudige oplossingen voor complexe vraagstukken bestaan die gewoonweg niet. Wij ontwerpen om het vraagstuk te leren kennen, samen met jou. We ontwerpen om te leren en we leren om te ontwerpen.
Innovatief onderwijs
Het lectoraat Design Driven Innovation onderschrijft het NHL Stenden brede onderwijsconcept Design Based Education (DBE). Hierin werken studenten, docent-onderzoekers en bedrijven samen in projecten die zich bevinden in een complexe context. Samen met maatschappelijke partners is ons onderwijsteam voortdurend betrokken in een proces van matchmaking, waarbij de belangen en inhoud van praktijkvragen, onderwijsdoelen en studentwensen op elkaar afgestemd worden om zo tot een rijk en actueel curriculum te komen. De set aan eisen die we stellen aan deze cases noemen we ontvankelijkheidscriteria. Deze, samen met de ZelCom-niveauduiding, zorgen voor een juiste inschaling op thematiek, complexiteit en plaatsing in het curriculum. Dit creëert een inspirerende omgeving die de intrinsieke motivatie bevordert en zo meerwaarde biedt voor alle betrokkenen.