Project

Academie Tien - Portret van leren en professionaliseren

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Het Lectoraat Werken in Onderwijs en Academie Tien, een innovatieve school voor voortgezet onderwijs in Utrecht, onderzoeken in deze case study hoe de eigentijdse visie op leren en ontwikkelen van de school in de praktijk vorm krijgt.


Description

Het Lectoraat Werken in Onderwijs en Academie Tien, een innovatieve school voor voortgezet onderwijs in Utrecht, onderzoeken in deze case study hoe de eigentijdse visie op leren en ontwikkelen van de school in de praktijk vorm krijgt binnen drie lagen (leerling, docenten (in-opleiding) en schoolontwikkeling).

Doel

Binnen Academie Tien is er wat betreft leren en ontwikkelen sprake van gelaagdheid: wat voor (1) leerlingen geldt, kan niet los staan van (2) opleiden van docenten-in-opleiding en professionaliseren van collega’s en (3) schoolontwikkeling. Hoe werken deze drie lagen van leren en ontwikkelen op elkaar in? En hoe werkt de visie van de school op leren door op onderwijskwaliteit?


In het bijzonder zal er gekeken worden naar deze vragen in relatie tot het thema ‘omgaan met heterogeniteit’. Het doel van dit project is om meer inzicht voor de school in zichzelf te verkrijgen en voor scholen met vergelijkbare ambities.

Resultaten

De case study resulteert in een portret. Dit portret:


  • geeft taal aan de visie van Academie Tien en maakt sterke kanten en verbeterpunten zichtbaar;

  • schetst het leren en professionaliseren van docenten en kan richting geven aan toekomstig leren en professionaliseren;

  • is een voorbeeld voor andere scholen als het gaat om het organiseren en verbinden van leren en ontwikkelen.

Looptijd


01 januari 2023 - 31 januari 2024


Aanpak

Onderzoekers vanuit het lectoraat en de school zelf verzamelen gegevens door het doen van observaties en diepte-interviews. Een veelgebruikt onderwijskundig model over (professioneel) leren wordt gebruikt om te duiden wat er wordt geleerd binnen de drie lagen van de schoolorganisatie en hoe er wordt geleerd.



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF