Project

Anti-pestbeleid: naar verbetering van professioneel handelen bij pestgedrag van kinderen in het basisonderwijs

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Het doel van het project was om het professioneel handelen bij pestgedrag van kinderen in het basisonderwijs te verbeteren. Om dit doel te bereiken hebben we de eerste twee jaar (2015-2017) benut om kennis op te halen uit de wetenschappelijke literatuur en uit de praktijk om te onderzoeken hoe anti-pestbeleid verbeterd kan worden. De PRIMA-aanpak, een anti-pestprogramma voor het basisonderwijs, stond daarbij centraal. Op basis van de verzamelde kennis is deze aanpak geheel vernieuwd en uitgebreid (klik hier voor meer informatie over het vernieuwde PRIMA-programma). Dit zijn de belangrijkste resultaten uit deze eerste fase van het onderzoek:
1. Monitoren van pesten is belangrijk. Uit eerder onderzoek blijkt dat kinderen het vaak niet vertellen aan volwassenen wanneer zij gepest worden en dat pesten vaak buiten het zicht van de leerkracht gebeurt. Om pesten goed te kunnen signaleren is het daarom belangrijk om twee keer per jaar een vertrouwelijk vragenlijst af te nemen bij kinderen waarin vragen beantwoorden over zichzelf, maar ook over hun medeklasgenoten. Daarnaast is het niet belangrijk om pesten in kaart te brengen, maar ook factoren die een grote rol spelen bij pesten, zoals vriendschappen en sociale status.
2. Trainen van schoolpersoneel is nodig.


Description

Aanleiding:
Scholen weten vaak niet hoe ze om moeten gaan met pestsituaties. In het onderwijsveld is er behoefte aan concrete handvatten om pesten te kunnen signaleren en om op adequate wijze met pestincidenten om te gaan. Recente initiatieven vanuit de politiek en de landelijke onderwijskoepels (Plan van Aanpak Pesten, 2013) onderstrepen het belang hiervan.

Doelstelling
Het doel van dit project is kennis ontwikkelen en valoriseren waarmee professionals in het basisonderwijs het pestgedrag effectief kunnen terugdringen op basisscholen in Nederland.
Voor dit doel verricht het projectteam onderzoek voor de theoretische en praktijkgerichte onderbouwing van antipestbeleid. In samenwerking met professionals en docenten ontwikkelt het team de afzonderlijke onderdelen van antipestbeleid. Daarna volgt een proefimplementatie en onderzoek van de verschillende onderdelen en dan de implementatie op de deelnemende scholen.

Beoogde resultaten
De concrete resultaten van het project zijn een online pestmeter die scholen zelfstandig kunnen gebruiken om het pesten in de school in kaart te brengen, methodieken voor docenten om pestsituaties - zowel eenvoudige pestproblemen als intensieve incidenten - in de klas op te lossen, een digitale interactieve lessenserie voor leerlingen, een training voor docenten en een training voor schoolleiding (via e-learning). De resultaten, kennis en inzichten worden landelijk verspreid door middel van cursusmaterialen, publicaties, sociale media, presentaties, congresdeelnames en een slotsymposium.


© 2024 SURF