Project

BRAVO (Businesscase Realiseerbare ADAS Voor Ouderen)

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Oudere bestuurders vormen een risicogroep voor de verkeersveiligheid. Tegelijkertijd constateren we dat ADAS een positief effect hebben op de verkeersveiligheid. ADAS heeft klaarblijkelijk potentie om juist voor ouderen een oplossing te bieden, maar tegelijkertijd slaat ADAS onder ouderen nog niet aan. De grootste oorzaken zijn geen vertrouwen hebben in de technologie of de technologie simpelweg niet begrijpen.
Met het BRAVO project is er een businesscase gevormd voor een doelgroep specifieke ADAS voor ouderen. Allereerst is er een marktanalyse uitgevoerd. Hier is onderzocht of er al doelgroep specifieke ADAS op de markt bestaan en wat voor soort ADAS, met blik op een businesscase, het meest realiseerbaar is. Na het marktonderzoek is doormiddel van een consumentenonderzoek ook de doelgroep benaderd om te kunnen onderzoeken wat nou de wensen zijn van ouderen met betrekking tot ADAS.
Uit het marktonderzoek is gebleken dat doelgroep specifieke ADAS nog niet op de markt bestaan. Verder is gebleken dat een ISA (Intelligent Speed Adaptation) het ADAS is met de meeste potentie voor een businesscase. Het is relatief eenvoudig om dit systeem universeel in te bouwen in alle soorten auto’s en het is t.o.v. andere ADAS relatief goedkoop om te ontwikkelen en te verkopen.
Het ISA systeem is daarom als uitgangspunt gebruikt voor het consumentenonderzoek dat is georganiseerd op locatie van MAX Mobiel. Tijdens het consumentenonderzoek hebben oudere bestuurders doormiddel van een proefrit het ISA systeem van V-tron kunnen ervaren. De reacties waren grotendeels erg positief. Een duidelijke HMI en een ‘overrule’ functie waren de belangrijkste eisen.
Ook zijn er twee master thesis opdrachten gekoppeld aan BRAVO. In deze opdrachten is de rijstijl van ouderen die rijden met een ISA systeem onderzocht. Naar voren kwam dat de verkeersflow verbeterde (longitudinaal), maar de laterale stabiliteit verminderde. ISA zou daarom gecombineerd kunnen worden met bijvoorbeeld een Lane Keeping System (LKS).


Description

Uit de ongevallenstatistieken blijkt dat ouderen verhoudingsgewijs vaker betrokken zijn bij verkeersongevallen en vaker de veroorzaker van een ongeval zijn. Ze worden daarom als risicogroep in het verkeer aangeduid. Diverse eerder uitgevoerde onderzoeken verwachten dat rijhulpsystemen, de zogenoemde ‘Advanced Driver Assistance Systems’ (ADAS) het verhoogde ongevalsrisico van de oudere autobestuurder kan verlagen.
Toch blijkt uit voorgaand onderzoek dat deze ADAS, die generiek ontwikkeld worden voor een universele gebruiker, juist bij oudere automobilist nog niet goed aanslaan en de potentie van een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen niet optimaal benut wordt. De technische mogelijkheden om ouderen te ondersteunen bestaan al, maar het ontbreekt op dit moment nog aan praktische toepassingen.
In BRAVO staat een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen centraal en zullen de marktmogelijkheden samen met de mkb-partners onderzocht worden. Dit onderzoek vraagt om een multidisciplinaire benadering van zowel de problematiek, de huidige markt als de behoeften van de consument/doelgroep. BRAVO zal resulteren in een businesscase die scenario’s bevat waarin een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen kan worden toegepast. Daarnaast zal dit verkennende onderzoek nieuwe inzichten geven die zullen leiden tot nieuwe (en grotere) onderzoeken naar het effect en de impact van een doelgroepgerichte ADAS voor ouderen. Met BRAVO wordt een eerste stap gezet naar de ontwikkeling van een doelgroepgerichte ADAS die kan bijdragen aan de verkeersveiligheid en het zelfstandige mobiliteitsbelang van de oudere bestuurder.


© 2024 SURF