Project

Bruggenbouwers en grensverleggers

Overview

Project status
Afgerond
Start date
End date
Region

Purpose

Om complexe maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden is samenwerking tussen professionals op school, in de wijk en rond het gezin, een voorwaarde. Dit vraagt om innovatie van de bestaande infrastructuur waarbinnen professionals worden opgeleid.


Description

Om complexe maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden is het een voorwaarde dat professionals op school, in de wijk en rond het gezin goed samenwerken. Dit vraagt om innovatie van de bestaande infrastructuur waarbinnen professionals worden opgeleid. Hierbij is de koppeling met onderzoek, specifiek rondom het thema ‘boundary crossing’, essentieel. 

Doel

Het doel van het project is het creëren en onderzoeken van deze innovatieve opleidings-en professionaliseringsinfrastructuur door het vormgeven van professionele leernetwerken (PLN’s) in Utrecht en Amersfoort.

Resultaten

Binnen een PLN wordt een leer-en onderzoeksomgeving gecreëerd waarin opleiden, professionaliseren, onderzoeken en innoveren verbonden zijn: 


  • Studenten uit het sociaalpedagogisch en educatieve domein werken samen aan complexe vraagstukken en tonen hun leeruitkomsten

  • Opleiders vormgeven de (blended) leeromgeving binnen het PLN

  • Praktijkprofessionals werken binnen het PLN aan de verbetering van hun eigen professioneel handelen

  • Onderzoekers verwerven kennis met betrekking tot boundary crossen en de inhoudelijke vraagstukken waaraan binnen het PLN wordt gewerkt. 

Podcast

Een leven, een verhaal, een kind, maar met bijvoorbeeld de leerkracht, de zorgcoördinator, de psycholoog, de wijkagent, de jongerenwerker, de pedagoog cirkelen er soms wel tien professionals om dat kind heen. Naast natuurlijk de eigen familie en allemaal kijken ze door hun eigen bril. In de serie Bruggenbouwers en Grensverleggers kijken we naar wat de raakvlakken zijn tussen al die professionals en wat ze van elkaar kunnen leren. De serie volgt drie verhalen uit de praktijk waarbij de verschillende partijen betrokken zijn


Met deze podcastserie willen we de dialoog op gang brengen over interprofessioneel samenwerken.

Looptijd


01 september 2022 - 31 augustus 2025


Aanpak

De PLN’s zullen worden ontwikkeld door het uitvoeren van participatief actieonderzoek. Aan de hand van concrete casuïstiek uit de dagelijkse praktijk van professionals (in opleiding) die deelnemen aan het PLN worden, kortcyclisch, de verschillende stappen van actieonderzoek doorlopen.

Relevantie

Het project levert inzicht op in hoe je op een revolutionare wijze kan kijken naar het opleiden van professionals binnen het educatieve, pedagogische en sociale domein. 

Downloads en links
Cofinanciering

Financiering komt vanuit de HU-Profileringsmiddelen (Expertisegebied Samen Lerend).



Comments for this item are disabled
© 2024 SURF