Onderwijs in de buitenlucht heeft bewezen positieve impact voor studenten, docenten én de planeet. In dit project onderzoeken we hoe de natuur als leeromgeving bij kan dragen aan de leerprocessen van studenten en hun ontwikkeling tot bekwame en bewuste professionals.
Dit onderzoekt beoogt om een stimulans te bieden aan het benutten van de natuur als leeromgeving in het hbo. Doel is om inzicht te bieden in de verschillende manieren waarop de natuur als leeromgeving kan functioneren voor de diverse dimensies van leerprocessen als kennisontwikkeling, beroepsmatig leren handelen en ontwikkelen van een beroepsidentiteit. Hiermee wordt de relevantie van buitenonderwijs voor het hoger beroepsonderwijs vergroot.
Het onderzoek omvat een literatuurstudie en een casusonderzoek naar een aantal casussen van buitenonderwijs binnen Hogeschool Utrecht, door middel van observatie en (semi)gestructureerde interviews met betrokken studenten en docenten. Daarnaast worden intervisieworkshops gegeven met als doel om ervaringen, voorbeeldlessen en werkvormen te verzamelen.
This project has no products
Ongoing
Not known